Drift King B230:n i sävar. 447hk/575nm del 1

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo driftsäkerheten är viktig därför måste man ha lite marginal på allt och inte pressa motorn för hårt. om man loggar och fin justerar och håller koll på E85 halten noga så kan man ta ut klart mer effekt men det är inte alla som hinner med det.

vad tror du man ska åka för kompa i den? jag har laggt den lågt nu på 8.4:1 men jag tänkte öka den sen för att lära mig hur mycket det ger men som sagt man ska ha lite marginal på allt så den håller även om allt inte är 100% mappat och optimalt.

det blir nog en STS 247 i den i slutändan men vi ska prova både snällare och vassare skulle jag tro för att lära oss vad som fungerar bäst. vi tror inget eller tar inget för givet i förväg, vi provar och ser vad som händer.

mvh jens
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av knotan »

Någonstans mellan 9-9.5 är nog rätt ok. Under 8.5 så tycker jag b230i har en tendens att bli lite "laggiga" inget riktigt ork även fast man får igång laddet som det ska.
Lite beroende på kam och turbo såklart...

247 kammen om det är samma som jag köpte av dej till första 360 motorn funkade halvbra på map/rpm mappning. Men när vi slog över å mappad mot tps/rpm med map-kompensering funka
e den många ggr bättre. Ännu en sak som man kanske inte tänker på men som kan göra stor skillnad i motorgången utan att göra någon effektskillnad i sej på papper...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad vart bättre då du körde trottel mappat? vilket styrsystem körde du? mins du vad du hade för vac på 1000-1200rpm?

vilken nock vinkel hadde du och vilken instalations vinkel/lyft hadde du?

jag har en hybridare mellan 237 in och 247 ut som ger ännu bättre vrid under ca 3000rpm om man behöver det?

mvh jens
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av knotan »

Gassvaret och orket på dellast blev mycket bättre. Vilket kan vara nog så viktigt i hur stark motorn blir vid körning.
Vipec och om jag minns rätt 114nockvinkel. . Typ 2-3 hekto vakum vid Cruise körning.

Filips maskin kan du kolla lite på. Väldigt trevligt register. Men många timmar och noggrann mappning av Tony. Bänken visar Def inga glädjesiffror heller.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... &start=105
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

"Vrid under ca 3000rpm om man behöver det?"

Som sagt ingen expert men åkt "rätt" mycket bana med turbobilar (har en nu också). Jag personligen funderar mer och mer på V8 turbo eller kompressor då just vridet på låga ca1500-2000rpm gör det "lättare"(tror jag....) att få ut sladden tidigare och kunna åka på en högre växel redan i början av sladden så man inte behöver växla "mitt i".

Ska man ha över 3000rpm så lär det vara tätstegat som knotan säger,annars blir det svårare att "hämta" effekten på nästa växel.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Jag har gjort en topp och valt en kam till en 230 motor.
Den måste upp i 5000 varv för att komma över 400 hjulhästar.
Vid 4000 varv är det bara 175 hjulhästar.
Det är twin entry men det är svårt att få effekt på låga och höga varv.
Jag skickade bromskurvan till Jens så han kan lägga upp den om han vill så ska jag ta reda på vilket laddtryck det var.


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok alltid intressant att ha nått att jämföra med
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Kadett4wd »

Jens.

Jag har juh fjolårets vinnare i driftingserien här hemma i stan.
Han surra om att han ville ha V8 innan han fick spons på bilen.
Han ville ha det där omedelbara klippet bara en stor sugmotor kan ha, eller ja.,, en kompressormotor kan också.

Så vid vilket varv det börjar ladda är nog egentligen ointressant, det är det där'omedelbara' de vill åt.
Det ska spoola turbon äckligt snabbt.
Som det gör om du motorbromsar på 6000rpm ungefär och klipper till gasen med en massa turbobilar.
De lär sig köra på det varvområde maskin jobbar.
men just det där omedelbara... det ska du sträva efter :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Erland Cox »

Motorn som bromsdiagrammet är från är mappad av Marco Garver, han vet mer om exakt laddtryck osv.
Fredrik på FT tuning sa 1,6-1,7 bar ungefär.


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska jobba på konceptet och se men jag tror det kan bli en bra motor. jag mins kjell p (is race åkaren) va orolig på hur responsen skulle bli i B200 motorn vi byggde men efter han hadde kört den några varv så fråga jag hur han tyckte den svara på gasen så sa han att det inte kändes att det va en turbo motor mer som en större och mer varvillig sugmotor :)
jag har dock fått ett par nya kund bromsningar här under nästa vecka så de måste gå före. det håller på se ut som competition servis på -70 talet med alla gammla B20 som bromsas just nu i min värksta :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Erikk »

Såhär löser man gassvar på driftingbilar :thumbright:

http://youtu.be/AMn2kXiym3c
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Sten »

Helst ska det ju vara såhär! https://www.youtube.com/watch?v=9tNj7HG5Ow4
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har kört de första sug pullen i helgen på D-K motorn med haltec F3 (har inte fått klart vemset än men det kommer)
började med kennet grenröret + 120 sekundär 2.5" rör sen 3", toppen en V-kam, KL-racing-insuget, spridare 1680 cc

med E85 och 8.45:1 i kompa så nåde vi först ca 142hk vid 5300rpm och lite över 200+nm vid först 2500rpm sen lite över 200nm igen vid 4500rpm.
sen provade jag att ställa kamaxeln lite senare och det blev då 145hk och lite bättre upp över det, utan att vi tappade allt för mycket där nere vid 2500rpm.

en intressant sido grej är att den inte ville ha så mycket tändning än fast kolvarna är ned svarvade koniskt så det bara är klämspalt närmast cylindern. ca 30 grader på full varv sen tappa den (ska dubbel-kolla nollan så jag inte ljuger senare)

vi hade också 185nm vid 800rpm om jag minns rätt, det får man bara med en super snäll kam :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Drift King B230:n i sävar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett tidigt pull med D-k motorn där jag börjar få ordning på tändning och soppa

Bild


med lite anorlunda tuning och lite senare kam som flyttade upp registret lite

Bild

här gjorde vi ett litet expriment (som täcks av en skrot ventil :wink:) det tog 60 sek att öka effekten så mycket vad gjorde vi? obs har inte med driftig att göra men ett kul test :)

Bild
Skriv svar