före styrningen. 41mm under sätesvinklarna. 46-38 ventiler.


Inte för att jag begriper nåt av detta som hör hemma i den högre skolan men en standard topp till B20 är just det: Standard. Bottendelarna har alltid varit starka så inga problem där. Toppen är ju, som flera redan påpekat, själva akilleshälen med den här motorkonstruktionen. För snäva böjar på insugskanalerna hindrar gashastigheterna och ger en motor med astma. En standardtopp hade sålunda gett cirka 80 hk. Med dubbla weber hade den inte funkat nåt vidare. Motorn skulle inte junnat göra av med den gasblandning som dessa knasare levererat. Extraktor och webrar skulle knappast ge nåt på en standard knota. Iofs kammen då, men ändå själva andningen som det stoppar upp i.Daniel-635 skrev:För en som varken begriper Portning eller Volvo B20 på denna nivån, vad hade motorn gett med en topp i standard utförande ?
Kadett4wd skrev: Jag antar Jarmos topplock också hade presterat bättre med ett insug anpassat efter hans topplock, nu måste det juh varit stora kanter där.