Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad säger du om detta uttalande erland? :) vet att det inte är helt korrekt men intressant att snacka om....

"Om man har samma flöde och ventilstorlek mm i en 530 som i en 531 så kommer 530 toppen med samma runt omkring grejor att mest troligt gå bättre".

jag har set den trenden i flera motorer men aldrig gjort nått vetenskapligt rättvist test. om du håller med vad tror du det beror på? och givetvis så kan man få mer flöde i en 531 så på värre sortens toppar som till 2.4L rc motorer så är en 531 bättre men på en 2150 eller gatmotor där man kommer långt med 200cfm eller så kan det nog vara så tror jag.

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av PFR »

Nu Jens har du kommit lite på rätt spår :thumbright: just det har jag förespråka i 10talet år att kör hellre en 530 till måttligt trim eller små cc snurror. Du får en helt annan effekt yta som är mycket trevligare. Efter Steg 4 brukar jag förespråka 531 i många fall men inte i alla det handlar om appen det ska användas till. :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Det är för att formen på 531 toppen är fel från början.
Det är den ju på 530 toppen också men den måste man porta rejält även för mild trimning.
531 toppen däremot får behålla sitt överhäng i grytan och sin hoppbacke.
Det gör att bränslet inte klarar att vända när man börjar varva 531 toppen.
Hög hastighet uppe på krönet och en för tvär sväng.
Bränslet går rakt fram, stör luftflödet och hamnar till viss del på cylinderväggen istället för i luften i cylindern.
Form och area är vad topplocksportning handlar om.
Sen jobbar man ju i en låda med viss väggtjocklek tyvärr.
Man vet vad man vill göra men kan inte nå hela vägen utan att göra hål.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

va kul vi har nått gemensamt vi tycker lika om :thumbright:

jag bruka säga att en rätt portad 530 går mer rakt på sak och krånglar inte till det hela men en massa upp och ned i kanalen.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Tyvärr finns det en gräns för hur mycket area man kan få upp i dom.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Topplocksverkstan EVO grupp H 2,3 liter.
282 hästar och 302Nm.

https://youtu.be/nMnR4HI-tZk?t=231


Erland
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Kenny Ringheim »

Inte för att vara elak eller dryg .Men hör ingen skilnad på bilarna på filmen det länkades till mot att vara på en folkrace tävling. kolla tex när Daniel wall är med o kör. kolla på länken. http://www.garaget.org/video/102850 googlar du på ngk a-final dom sissta 5 åren så finns det fler filmer både incar och fillmat utefrån med daniel som segrare i fler talet av dom. Och många andra förare som har bra gång i sina bilar .Eller sök på finskogafestivalen, motalafestivalen eller semesterracetvimmerby ,så låter många bilar likvärdigt med dom på filmen som det länkades till ,Om du vill att man ska höra att det är ork i maskin så bör du länka till en fillm där det går på lite högre växla .Så länge rally bilar kör på 2 an eventuelt hinner få i 3 an. så kör jag och flera kamrater till mig fortare med folkracebyggd. peugeot 205 med std motor har hänt ett fler tal gånger då vi tävlat på samma sträcka. Men oftas inte samma dag. För dom "lite finare förarna" gillar inte att bli slagna med sekunder på en Rs sträcka på ett par km. Så dom brukar ej villja köra tävling samma dag som folkrace bilarna kör. men i södra sverige så är det karnse större skilnad på en grupp H bil och en folkracebil en vad det är här i södermanland med angränsandelän
Mera flöde är aldrig fel
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jarmo Y »

De effektsiffror är också från en glädjebänk :D . Joo det är svårt att se skillnad mellan bilar när de kör ensam, och bara motorn är inte det som gör skillnad, allt annat i bilen är lika viktig.
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av igmab »

Angående 2150RC...
Vad ligger dom bra motorerna på för effekter?

/Martin
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

I min dyno med DIN 70020 kompensering så ger en riktigt bra 2150 volvo motor ca 210hk/6700rpm och 245-250nm/5500rpm med 97% av pik vrid redan vid 4500rpm. fins många bänkar som ger helt andra siffror bör tillägas :)

mvh jens
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av igmab »

Jag tycker dina siffror låter vettiga.
Pojkens motor gav 185/213 på hjulen, och den går riktigt bra.

/Martin
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Kenny Ringheim skrev:Inte för att vara elak eller dryg .Men hör ingen skilnad på bilarna på filmen det länkades till mot att vara på en folkrace tävling. kolla tex när Daniel wall är med o kör. kolla på länken. http://www.garaget.org/video/102850 googlar du på ngk a-final dom sissta 5 åren så finns det fler filmer både incar och fillmat utefrån med daniel som segrare i fler talet av dom. Och många andra förare som har bra gång i sina bilar .Eller sök på finskogafestivalen, motalafestivalen eller semesterracetvimmerby ,så låter många bilar likvärdigt med dom på filmen som det länkades till ,Om du vill att man ska höra att det är ork i maskin så bör du länka till en fillm där det går på lite högre växla .Så länge rally bilar kör på 2 an eventuelt hinner få i 3 an. så kör jag och flera kamrater till mig fortare med folkracebyggd. peugeot 205 med std motor har hänt ett fler tal gånger då vi tävlat på samma sträcka. Men oftas inte samma dag. För dom "lite finare förarna" gillar inte att bli slagna med sekunder på en Rs sträcka på ett par km. Så dom brukar ej villja köra tävling samma dag som folkrace bilarna kör. men i södra sverige så är det karnse större skilnad på en grupp H bil och en folkracebil en vad det är här i södermanland med angränsandelän

Du måste ju ha fel på hörseln. jag har aldrig hört en Volvo sjunga ut så gott och det säger jag inte för att jag gjort den.
Jag ville bara dela med mig av ljudupplevelsen.

Angående 2150 så gjorde jag en topp åt Tommy Landholm och om jag minns rätt så lämnade den just 210 hästar.
Men det går säkert att få ut mer utan att tappa effekt nertill.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Kadett4wd »

Escorten lät fint iaf =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Matti johansson »

Jarmo Y skrev:De effektsiffror är också från en glädjebänk :D . Joo det är svårt att se skillnad mellan bilar när de kör ensam, och bara motorn är inte det som gör skillnad, allt annat i bilen är lika viktig.
Samma motor direkt från motordesign -09 med mikuni innan TOPPLOCKSVERKSTAN gav 254hp och 280 nåt i vrid. I samma bänk. Säger inte att min bänk är rätt. Men då har ni nån jämförelse.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev:I min dyno med DIN 70020 kompensering så ger en riktigt bra 2150 volvo motor ca 210hk/6700rpm och 245-250nm/5500rpm med 97% av pik vrid redan vid 4500rpm. fins många bänkar som ger helt andra siffror bör tillägas :)

mvh jens
Jag håller med.

https://www.youtube.com/watch?v=eM_m-_1-R3E

Här är A-final från asfaltkungen 2015 i Kemora. Till silver Nissan Micra nr. 311 jag gjorde om motorn, en 2250cc volvo 16v (B234) 94 borr, 81 slag. B19 block. Micra hadde gamla däck, som blev en katastrof i A-finalen, ägaren hade tur och fick behålla bilen, jag har den i min garage, meningen är att göra en ny motor igen till nästa år.
Effekt på bakhjulet var 223hk, 230nm i min bänk, inte mer, men det räckte lång, nästan 300 bilar körde igen och de flesta är inte mopeder på denhär tävlingen.

Inga fantasieffekter här. :)
Skriv svar