Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Erland Cox »

Man måste hålla koll på däckstryck, vi brukar alltid köra 2,5bar.
Vi använder samma typer av däck, vanliga gatdäck eftersom vissa slicks kan ge mycket högre motstånd.
Men om det var 70 hästar i rullförlust på den motorn i bilen, varför angavs det mer än 1070 hästar i Bilsport?


Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Jarmo Y »

Några år sen en volvo kom till bänken och vi mätade 150hk på hjulet, ägaren sa att minst 10hk saknas. Vi fick inte det fast vi provade allt, plötsligt däcket gick av, en dubbade winterdäck men utan dubbar förstås, byte riktiga sommardäck och provade igen och det blev 160hk på hjulet, det var bra trimning det :lol:


Sommar rallydäck stjäl jävla mycket effekt också, rullförlust% blir ganska stor, vanliga sommardäck är bäst att använda i bänken om man inte kan göra förlustmätning.

Jag tror det inte heller att rullförlust % är en och samma, kan inte räkna så.

Kom ihåg just att det finns vw bubbla dogbox växellådor som tillverkas i Latvia, finns mycket på folkrace, de har grövre och tyngre delar inuti, inte lika fina som några andra lådor har, det säjs att de stjäl mer effekt..det stämmer, men skillnad är bara 2-3 hk, inte så mycket vad det talas om överallt.
När de har väl använt, skillnad finns inte längre. Någon kunde säga att förlust till de måste räkna minst 10% större..
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av robban »

Det som är den stora fördelen med en navdyno man slipper problemen med däckfriktion och mätningar med olika däck mellan tillfällen osv. Även då risken för däcksprängning :)

Oavsett om det är en rulle eller chassi modell så det absolut bästa för mapparen är en bra typ servostyrning till bromsen där man kan låsa den på varv på ett vettigt sett, underlättar tuningen enormt.... Sen då repeterbarheten så klart, men den är bra på innertia bänkar oxo det jag har saknat är att kunna köra med broms då jag mappat på rullar.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Christer »

Jaa du det får du fråga bilsport eller Leif om.
Men 70 hästar i rullförlust blir mer när man lägger på moment.
Jovisst håller man koll på däckstryck, men det glömdes väl av i detta fall.
/Christer

Erland Cox skrev:Man måste hålla koll på däckstryck, vi brukar alltid köra 2,5bar.
Vi använder samma typer av däck, vanliga gatdäck eftersom vissa slicks kan ge mycket högre motstånd.
Men om det var 70 hästar i rullförlust på den motorn i bilen, varför angavs det mer än 1070 hästar i Bilsport?


Erland
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Christer »

Nja, nån vitmotor guide bryr jag mig inte om. Det var bara motorn i sista delen som jag grejat med.
Vitmotorn i övrigt har Leif bra koll på.
Toffe skrev:Christer j.

Fint att du inte fick vara med i bilsports vittmotor guide då, fär det är
Väl den motor du pratar om? Just den bromsningen är väl rekord på zatzy hästar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det va ett intressant reportage i bilsport christer :thumbright:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av knotan »

om sommardäck snor 10hk i j'mnförelse med vinterdäck så kan man undra vad bänken med dubbla rullar kommer sno från mina 300+mm breda slicks :hihi:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för bult mönster på en sån maskin? går det inte att montera nå plåtisar med torra gamla 185:or på den? :)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av knotan »

på formelbilar brukar det vara singelbult :hihi: fälgarna är liiite för breda för att kränga på nått annat på :x

och dessutom så har mustangdynanometer dubbla rullar som man krä'nger ned däcken "mellan" istället för en större rulle som man monterar hjulen "uppepå" för att få maximal friktion iom bromsarna klarar att hålla fast 3000+ hästar.. :hihi: :roll:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Kadett4wd »

Är väl inte nån ide att fjanta att byta hjul på bilen för bromsning?
Man bromsar väl på de hjul man tänkt åka.

Då vet man juh effekten man får ned i backen.

byter man hjul lurar man juh sigsjälv.
Men för att jämnföra med polaren så ska man väl köra lika hjul som polaren.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av norrback »

Det är ju skit samma om man är i bänken för att mappa. Men för att kunna jämföra många olika bilar i samma bänk så borde man nog använda samma typ av däck om möjligt.
power
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Jakesta »

Kadett4wd skrev: Och då kommer huset att flexa till slut, varav allt bli än mer fel, kuggflankkontakten klättrar ut på kuggen etc etc.
Sen att testa med utrullning är juh bara för att få ett 'hum' om förlusten, när momenten går rätt väg i lådan så är förlusterna mindre.

Ta tag i båda drivaxlarna på e bakaxel och snurra de åt samma håll,, det går riktigt trögt.
Men snurrar du på pinionen går det lätt.
Det är för att det oftast är ca 4:1 utväxling på pinjongen som det går lätt. Sen är det fullfilmssmörjning vid de varvtal man kör när man bromsar, det är det inte när man vrider för hand, men visst, snurrar man från andra änden blir det kanske inte riktigt samma på tex en hypoidväxel.

Man borde nog egentligen räkna en liten procentförlust som är beroende av motorns moment, utöver den förlust som alltid blir vid obelastad utrullning?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Jarmo Y »

knotan skrev:om sommardäck snor 10hk i j'mnförelse med vinterdäck

Vinterdäck,s skick var hemskt, därför blev så mycket effektskillnad, var bra att det gick sönder i bänken, inte på skogen.
De hade varit i bänken redan förut med samma teknik men en annan kaross, de ville bara se är motorn fortfarande frisk efter alla "träningskörningar "av en 14 årig. kille.
Det var bra på det viset att vi fick inte mera hästar ut hur än vi försökte, så första tuning hade varit så bra det kan vara :lol:

Inertiarullar har vanligtvis ingen broms att stoppa rullar om det behövs, 4 gånger har jag levt spännande tider när nånting har gått sönder på drivlinan under full fart men jämför hundratals repor, ganska sällan händer nånting.

Man ser på rullarna om det är något fel i bilen innan man börjar ens köra på full fart.
Kommer ihåg en folkrace ford escort, kardanaxel hade jävlig obalans, jag sa att vågar inte köra, det kommer genom golvet till hytten, skaffa bättre kardan och till bänken igen.
Det gjorde han inte, gick till tävlingen och första starten kardanaxel gick av redan innan första kurvan, han fick köra på bilen 50 meter och den bytte ägare :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Kadett4wd »

Jakesta skrev:
Kadett4wd skrev: Och då kommer huset att flexa till slut, varav allt bli än mer fel, kuggflankkontakten klättrar ut på kuggen etc etc.
Sen att testa med utrullning är juh bara för att få ett 'hum' om förlusten, när momenten går rätt väg i lådan så är förlusterna mindre.

Ta tag i båda drivaxlarna på e bakaxel och snurra de åt samma håll,, det går riktigt trögt.
Men snurrar du på pinionen går det lätt.
Det är för att det oftast är ca 4:1 utväxling på pinjongen som det går lätt. Sen är det fullfilmssmörjning vid de varvtal man kör när man bromsar, det är det inte när man vrider för hand, men visst, snurrar man från andra änden blir det kanske inte riktigt samma på tex en hypoidväxel.

Man borde nog egentligen räkna en liten procentförlust som är beroende av motorns moment, utöver den förlust som alltid blir vid obelastad utrullning?

Givetvis har jag koll på utväxlingen, men det kostar på moment att driva en utväxling 1:4(alltså 'bakvägen')
Momentförlusten är BETYDLIGT mindre åt 'rätt' håll.

Jag skrev det för en del verkar köra utrullningens momentförlust som den effektförlust som drivlinan tar då motorn ger momentet.
faktum är juh att det är inte i närheten.
MEN!!! ökade friktioner när det blir ökat moment utjämnar juh differenserna.

Att dra drivlinan baklänges i säg 100km/h kanske kostar 10-15hk, då momentet trots allt inte är så högt, eller ska man skriva 'trycket' på kuggarna?
I och med det inte är nån 'motkraft' i änden på kardan då man frikopplat.
Men under 'drift' då motorn ger moment(tryck på kuggarna) så har man en motkraft, bilens tyngd att accelerera.
Utan denna motkraft kanske förlusten är ynka 5hk genom drivlinan,, om hjulen hänger i luften.
Men motkraften av bilens tyngd gör juh att trycket på kuggarna ökar mycket högre än vid 'utrullning'.
Så effektförlusterna 'liknar' varandra åt båda hållen därav en del använder utrullningsförlusten som drivningsförlusten.
Men,, det är inte hela sanningen,, ökat moment = ökat tryck på kuggarna etc etc etc...
Och då vi stressar 'std' drivlinor i en Volvo 940 med M90 lådan så måste juh effektförlusten bli högre juh högre effekt som stressas genom lådan.
Annars skulle juh exempelvis aldrig ett kugghjul gå sönder vid trimning.

Att verifiera bänkar mot varandra gör man juh bäst med en stdbil utan modifieringar alls.
En bil som ger '100hk' pull efter pull..

ett exempel på drivlineförlust jag vet om konkret och jag själv testat i rullar.
Kadett GSI 16v, helt std. de ger enligt fabrik 150hk.
effekt på hjulen i rullar med std däck 127hk
Där försvinner det mao 23hk på redan 'moderat effekt'
Räknar man 150*0.85 får man juh 127hk
Mao 15% förlust.

Dock vill jag inte tro det är just 15% man ska räkna på.
Utan kanske 23hk förlust som std basfaktor och en viss procent ökning av förlust med ökat moment genom lådan.
Kanske 10% mera per 100hk ökning eller liknande.

Så om den skulle gett 250hk blir det 23x1.1 i förlust, då 25,3hk
Och skulle det vart 1150hk 23x2=46hk

Hänger ni med?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Steve »

Hur vet du att 150 från fabrik är 150?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar