Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av turbodart »

Volvo Penta har om jeg har forstått riktig en margin på +/- 5% av angitt effekt når den går fra fabrikken...
Daniel Krüger
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Jarmo Y »

[quote="Kadett4wd"]
Momentförlusten är BETYDLIGT mindre åt 'rätt' håll.
Men motkraften av bilens tyngd gör juh att trycket på kuggarna ökar mycket högre än vid 'utrullning'.
Så effektförlusterna 'liknar' varandra åt båda hållen därav en del använder utrullningsförlusten som drivningsförlusten.

Att verifiera bänkar mot varandra gör man juh bäst med en stdbil utan modifieringar alls.
En bil som ger '100hk' pull efter pull..

ett exempel på drivlineförlust jag vet om konkret och jag själv testat i rullar.
Kadett GSI 16v, helt std. de ger enligt fabrik 150hk.
effekt på hjulen i rullar med std däck 127hk
Där försvinner det mao 23hk på redan 'moderat effekt'
Räknar man 150*0.85 får man juh 127hk
Mao 15% förlust.


quote]

Motkraft finns mycket på frirullning beroende massa i inertiarullar, annars hade det aldrig gått av grova bultar vid frirullning i min bänk som aldrig gick av vid acc.uppåt.

Effektförlusterna liknar så bra mot varandra att det får duga, närmare kan inte gå vid vanliga bilar, såna där flerahundra hk bilar är alltid bäst att måta på enginebänk om man vill veta exakt engine hk.

Jag har provt tiotals otrimmade bilar och cyklar i bänken, hk och vrid stämmer så bra att det får duga, 150hk,s 16v otrimmad opel hade 148hk i bänk efter frirullning, vw 1.9 tdi 105hk 245nm (105hk, 240nm fabrik) Toyota hiace 2440cc diesel 80hk 160nm som jag först trodde inte men ringdre till toyota och det stämde. osv. osv..

Norrback vet bänken du jämförde med din bänk, jag kalibrerade den bänken först med honda accord 2.0 12 valve som har 106hk och det blev det också, även nm och rpm stämde i min bänk och denhär andra bänken. Sen det provades flera kompisarnas bruksbilar och ingen get otroliga siffror om det var inte något fel i bilen.
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Inlägg av Jakesta »

Kadett4wd skrev:
Jakesta skrev: Det är för att det oftast är ca 4:1 utväxling på pinjongen som det går lätt. Sen är det fullfilmssmörjning vid de varvtal man kör när man bromsar, det är det inte när man vrider för hand, men visst, snurrar man från andra änden blir det kanske inte riktigt samma på tex en hypoidväxel.

Man borde nog egentligen räkna en liten procentförlust som är beroende av motorns moment, utöver den förlust som alltid blir vid obelastad utrullning?

Givetvis har jag koll på utväxlingen, men det kostar på moment att driva en utväxling 1:4(alltså 'bakvägen')
Momentförlusten är BETYDLIGT mindre åt 'rätt' håll.

Jag skrev det för en del verkar köra utrullningens momentförlust som den effektförlust som drivlinan tar då motorn ger momentet.
faktum är juh att det är inte i närheten.
MEN!!! ökade friktioner när det blir ökat moment utjämnar juh differenserna.
Jo momentet blir högre på drivaxlarna än pinjongen men effekten den samma för på pinjongen måste du snurra 4 ggr mer. Det blir nog ganska lika ändå.
Kadett4wd skrev: ...

Dock vill jag inte tro det är just 15% man ska räkna på.
Utan kanske 23hk förlust som std basfaktor och en viss procent ökning av förlust med ökat moment genom lådan.
Kanske 10% mera per 100hk ökning eller liknande.

Så om den skulle gett 250hk blir det 23x1.1 i förlust, då 25,3hk
Och skulle det vart 1150hk 23x2=46hk

Hänger ni med?
Jag håller med om detta. Ökad motoreffekt ger bara till viss del ökade förluster och det är även beroende av varvtal och utväxling, 250hk vid 4000 varv kommer att få lägre förluster än 250hk vid 8000 med samma bil för hela drivlinan snurrar med halva hastigheten.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Skriv svar