B230 16v E85 bygge

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

B230 16v E85 bygge

Inlägg av DreRacing@ »

Tjena, inte vet jag om detta är avanserat för er..

håller på att bygga en ny botten till mitt E85 bygge, frågan är kolvarna.

Skal jag beställa kolvar som har en större kolvkrona?
altså som är större i toppen pga den mindre värmeutvecklingen..
Om det inte blir riktig spel mellan kolv sylinder så vill väl etanolen gå förbi och ned i oljan? eller skal man inte bry sig med detta?

Spridare: I dag kjör jag med dubbla s60r spridare. (465cc 3.8bar)
hur långt vill dom räcka med etanolen? Jag vet inte vilken duty jag kör på i dag, men skall reda ut detta..

Turbon: är en turbonetics 60-1 (59mm inn, 65mm ut ar84)
Den skal väl klara 550 hk på bensin. kan den samma turbon klara mer effekt på E85? eller måste jag se efter en annan?

effektmålet är 600 ärliga (bromsade 500 i fjol, samma greior bara bensin)
tanken var att få ett mycke bättre vrid med etanolen pga tändingen.. och kompresjonen som jag har tänkt lägga på 10:1

Soppasystemet, hur stort måste detta vara, jag har nu 10mm innvändigt i slångar, men i vissa kopplingar blir det ju bara 7mm, blir detta en flaskhals? Jag har jo en soppatrycksmätare, man kan ju bare se när trycket faller?

\\tom andre (kommer från tpc och hit)

edit: bild på motorn
Bild
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Nu har jag inte hundra koll på volvo och hur mycket sugmotor effekt du kan tänkas ha (dvs om du använder dig av lite styggare kammar och hur bra toppen flödar???)
Men för att nå mer effekt genom att använda e85 så är det nog tyvärr bara att byta turbo och jag tror att ska du nå 600hk så får du räkna med att ligga på ett hyffsat högt laddtryck (beroende på flödet i rovan).
En 60-1 kompressor räcker till ca 550-600hk men flödar detta vid låga tryck säg optimal för den kompressorn är ca 0,8-1,2bar (hjulet är designat för att flöda massor på låga tryck men är riktigt uselt vid högreladd) dvs hade du en rova som lämnade runt 300hk+ som sugmotor och ville överladda till ca 600hk så skulle det fungera hyffsat men eftersom du nog måste ladda lite drygt 2bar för att nå ditt mål så är den turbon inget att ha (börjar pumpa onödigt med varmluft och övervarvar).
Mappen nedan är även flödad med orginal 60-1 kompressorhus (ar.70 4 tum in och 2,5 tum ut) Det ser ut på bilden som om du har ett t04e hus 3tum in 2 tum ut och ar.60, hur mappen blir med ett sådant hus kan ingen egetlig svara på utom att det blir sämmre men räkna med att en 60-1 tappar iaf 10-15% i flöde men ett sådant hus.
Visst frågar du yeenkare så höjer dom en 60-1 till skyarna och för dom med c16 i tanken så är det inga större problem om än det pumpas lite varmluft och dom brukar pressa dessa agg upp mot 2 bar, men även där har dom kommit på att det finns bättre agg i dag om det är mer laddtryck som krävs.
Bild

Nu är jag ingen expert på bränsle men 10:1 även med e85 låter högt om du ska nå 600hk och ladd som nog behövs för att nå dit, du skulle räkna på hur mycket ladd vs sugmotorflöde det behövs för att nå ditt effektmål och vilken kompa som kommer att vara optimal för att kunna använda en optimal tändkurva, men för att räkna på detta så behövs mer data om motorn.
Om jag var i dina skor skulle jag bygga en botten som hanterade höga ladd bra och leta mig ett agg som fungerar bra även mellan 2-3bar i ladd och åka med kompan du har och ha kvar möjligheten att mosa ut många trevliga pållar på e85 i stället för att höja kompen för mycket och sätta en begränsning där i stället.
Bild
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

Att köpa kolvar som har större krona verkar inte smart, E85 brinner ju varmare än bensin så större kolvar är ju inte att rekommendera därför iallafall.

För 600 hk på etanol går det åt massor med sås, 4 trevliga 1600cc borde ju ge marginal iallfall. 8 st grönisar blir i mindre laget.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

runt 200 kusar sugeffekt borde vara möjligt ur en 16v med hyffsat stort avgashus å portad topp osv´.

håller även jag md om att en större snurra vore lämpligt å även spridarna..

tror iofs inte att det blir nå större svårigheter att köra med 10:1 i komp men lite lägra skadar nog inte helelr. det kan du komprensera med mer tänding istället för tvärt om,


jag hade nog med gått upp till 1600CC
eller om du vill ha kvar dubbla rader köpa typ en uppsättning 1000cc å låta en rad med 968er sitta kvar,
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mycket bra svar inge (tox) :thumbright: jag håller med fulständigt.


dre kan du ge mer info om motorn?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Inlägg av DreRacing@ »

Tackar för fina svar..


Tox :) : Detta är inte en tänkt att vara nogon dragrace motor, men en motor för gatan/bana og det är väl inte max effekt jag strävar efter, utan en körbar motor som börjar ladda tidligt.
Men jag vill heller inte att turbon skal vara nogon broms här...
(på vpower 99 laddades det 1.7 bar 460hp på hjulen)

så kansje jag skall prova med den här turbon ändå?
jag vet också att turbonetics turbon har en lite mindre fläns mot grenröret änn vanliga t4 flänsen?? men en större turbonetics skulle väl sitta fint.

ken-1: Jag menar E85 brinner med samma temperatur som bensin, men det kylar förbränningsrummet mycket bättre! så tempen där uppe blir mycket lägre så detta kan bli et problem....

knotan: jag har tänk tanken om att byta ut den ena spridaren med en större. men dom 968orna är ju av den smala bosch typen, och dom sitter bredvid varandra. svårt att få plats med en större. Annars fins det väl större utav dom smala boschspriderna... (jag menar jag klarade nästan 400hk med bara 1 sätt aktiverad)

jens: Motorn blir bygd nu med en ny botten med 90mm slag (billet vev, kent karlson) org borr så den blir då 2.6 liter.

toppen är portad, men inte mycket (skal prova ta lite mer på denna (min motormentor (ts motorteknikk)))
Kammarna är omslipta org från enem. dom är inte jättevassa men 260grader och 11mm.. rostfria ventiler fran klracing (36inn33ut) dubbla ventilfjädrar...

WGn kommer att bytas, och ny avgas på plats, tanken var här 2x2.5" (=3,5")


PS: altså ingen dragrace motor utan bottenstark gatmotor med flås på E85
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

du skriver såhär:
"PS: altså ingen dragrace motor utan bottenstark gatmotor med flås på E85"

På min bil så får jag upp laddet senare med E85. Detta lär bero på 2 saker.
1. Kallare avgaser
2. Tidigare tändning, mindre flås kvar när avgasventilen öppnas och kallare avgaser.
Detta gör också att jag fick något mindre effekt innan laddet snurrade igång... så lite lite lite bottendrag försvann precis i början av gaspådraget... kan inte förklara det bättre, men så blev det för mig iaf.
Iofs är det såklart minimalt och fördelarna väger upp den lilla nackdelen.. hehe
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag har byggt en maskin efter ungefär samma tankebana som det pratas om.(trådskaparens tankar)
men jag har högre komp ändå (10.5-1) och jag räknar med att ENKELT plocka över 600hk på E85.

Men jag har en Turbo som orkar 2.2bar och flöde för 600++(max jag sett de bromsa likadan turbo är 739hk vid 2.2bar,Norris designs i UK)

Jag har startat upp den i de senaste dagarna och testade en vända igår på ~1bar.
Med R-däck och kall asfalt finns det då inget fäste *S*

Motorn beräknas ge runt 240-250hk utan laddtryck och den har minst sagt aggresiv ton och en jäkla respons.(jag har också strokad underdel och borrad)
Det kommer fullt ladd på ettan stenhårt redan under 3500rpm

så jag tycker du går på rätt bana och testar nåt spännande :)
skulle responsen bli 'kass' kan du testa gå ned i A/R på avgashuset.
det funkar förträffligt på E85 i och med de kallare avgaserna håller 'lägre volym'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Inlägg av DreRacing@ »

Kadett4wd skrev:jag har byggt en maskin efter ungefär samma tankebana som det pratas om.(trådskaparens tankar)
men jag har högre komp ändå (10.5-1) och jag räknar med att ENKELT plocka över 600hk på E85.

Men jag har en Turbo som orkar 2.2bar och flöde för 600++(max jag sett de bromsa likadan turbo är 739hk vid 2.2bar,Norris designs i UK)

Jag har startat upp den i de senaste dagarna och testade en vända igår på ~1bar.
Med R-däck och kall asfalt finns det då inget fäste *S*

Motorn beräknas ge runt 240-250hk utan laddtryck och den har minst sagt aggresiv ton och en jäkla respons.(jag har också strokad underdel och borrad)
Det kommer fullt ladd på ettan stenhårt redan under 3500rpm

så jag tycker du går på rätt bana och testar nåt spännande :)
skulle responsen bli 'kass' kan du testa gå ned i A/R på avgashuset.
det funkar förträffligt på E85 i och med de kallare avgaserna håller 'lägre volym'
det hörs ju jäkligt trevligt ut :lol:

jag törs inte gå ner på avgashus storlek. jag gjorde det i sommar ner till A/R 58 för att kansje få bättre respons, men allt blev bara skit då. minimal bättre respons (det är kompressors storlek som står för respons)
och under bromsing började avgasventilarna flyta redan vid 5500rpm! pga avgas mottrycket!

men ändå bromsade jag 433hk på hjulen vid 1.55 bar 5500rpm!!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ojdå.. A/R 0.58 är kanske i minsta laget för en såpass stor motor.
då får du juh väldigt kort register.

men ponera ett 0.82 hus funkar bra på bensin.
Då kan ett 0.63 funka bra på E85
Det har bromsats en Aud 5a på Zatzy 690hk med ett 0.63hus på E85

Jag har själv lyckats mosa ur ca 480+-30hk ur ett A/R 0.48 hus(på 95 oktan).
men då var den riktigt kinkig på kaminställningarna för att slippa surge.
samma Impeller som du har 60-1 hade jag då.
Och i ett trångt T04e hus, fick ladda 1.8bar för att nå dit
Jag hade O-trim på turbin.
Jag hade till o med std ventilfjädrar(opel motor 16v)

Nu till i år har jag dubbla fjädrar med ganska hårt sätestryck för att vara säker på att tryckarna följer kamprofilen som de ska och att de ska vara täta upp till 7500rpm+

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har kört e85 och bensin i samma motor.
Min erfarenhet är att motorn blir mycket starkare i botten och kommer minst lika tidigt som med bensin på ladd.

Man kan köra högre tändning och på så vis få starkare motor.

Min bil gick kanonfint med e85, tjänade 4kr/mil med att åka med det.
Nackdelen med e85 är att den är inge kul på vintern och att det kan bli lite ruppig eller vandrande tomgång om man har för lågt komp och hög tändning.

Men det är nog sådant man får leva med:)

Men bensin är mycket bättre att köra på om du skall ha det som vägbil.
Lättare med kallstarter, bättre service intervaller och kräver mer normala spridare och pumpar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Inlägg av DreRacing@ »

jag får tillägga att detta är en sommar bil som skal gå på gata/bana mai-september...

är det jag hoppas på, mer vrid med E85 och med det längre slaget.
en annan annledning till E85 är at jag blir den första kring här som provar det...
:thumbright:
kort på bilen:
Bild
film
http://www.brennvin.net/filmer/bil/dreracing.mpg
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

volvo pv53 16v

Inlägg av johan johansson »

jag skulle inte ha för litet avgashus. nästan alla mina polare som gått över till e85 har bottnat avgasdelen det blir en jävla massa avgaser skulle åka med en gt42 eller hx50 med 1,20-1,22 avgashus borde ju funka bra med tanke på att du kommer ha mycket kubik.
volvo pv 53 16v
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Inlägg av DreRacing@ »

nu är motorn färdig.

Bild
detta är på hjulen.

95% duty på spriderna.
jag är jättenøyd, urstark motor!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

typ 560hk i motorn?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar