B230 16v E85 bygge

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Vad blev det för turboval sedan?
Har du mätt några mottryck och tempar?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Inlägg av DreRacing@ »

det blev att bromsa med 60-1
laddar 1.5bar.
inget mottryck änn, har inte mått men man ser på kurvan.

520hk i motorn, men ett enormt vrid!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Inlägg av DreRacing@ »

kurvan: rätt nöjd :)
Bild
på hjulen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Inlägg av DreRacing@ »

motorn höll inte länge.
jag tror det kan bero på mycket höga sylindertryck med E85 med så hög komp. og en liten turbo.

710nm vid 4600rpm är ju inte tråkit, men ei hållbart skulle jag tro.

topppackningen og turbon har havarerat.
jag gillar inte MLS packningar ihop med arp bultar häller
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

fan va tråkigt :(
NBR
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

DreRacing@ skrev:
topppackningen og turbon har havarerat.
jag gillar inte MLS packningar ihop med arp bultar häller
Varför skulle inte den kombinationen funka?
Vad exakt har havererat?
Bara turbon och packingen?
min maskin(opel) bara stånkar på med 10.5-1 i komp och 2.08bar som mest.
fullt ladd vid ~3000rpm(isärtagen för genomgång as we speak)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Inlägg av DreRacing@ »

jag har inte hunnit med att riva isär motorn änn, men kommer att göra det innom kort.

turbon är total skrot (lagrerna) men det kan jo beror ju på nogot annat. vad vet jag faktisk inte. skall inte har övervarvar säger han som mappade bilen.

redan vid bromsningen kunne man se "blowby" vid vridtoppen ved att det sprutade vatten ur expansjonen.
film http://www.youtube.com/watch?v=lP6SHaSrNWE

efter bänkningen så åkte jag rätt till en banträff och piskade bilen me d ungefär 1.7bar i ladd. roligt tänkte ja. efter 7-8 varv så börjar bilen gå varm och koka. så det blir att bogsera den hem. av med luftrenaren och ser att turbon är slut. men jag tror också pakningen är kass eller nogonting, det rök vitt som fan av bilen...
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: B230 16v E85 bygge

Inlägg av DreRacing@ »

jaja nu har man ju hunnit bygga klart volvon igjen. Sendan dess har jag bygd en bmw med s38 og 2stk 19t, men det är en annan tråd.

tänkte att dela lite med erfarna turbomeckare.
jag satt ihop motorn på ny under vintern 08/09. Beslutade mig för att sänka kompen lite, samt byta ut den 3mm mls packning skiten med att o-ringa blocket istället, men byta pakning rakt av skulle jag ju få ett herrejösset komp. kolvarna kunne jag inte svarva nogot mer utan att det skulle bli tynnt, så det blev at spesialbeställa venolia kolvar på egna mått. helt plana kolvar som gjer 9.3 i komp.
Turbon jag fikk tag på blev en turbonetics T66. (66mm inn, 68mm ut ar1.15 avgas)
så fikk jag bromsa elände igjen, men blockpackningen stack vid 1.7bar. (o-ringat + elring)
så nu bästamde jag mig at skita i e85 och åka bensin.
har inte hunnit bromsa skiten före nu, med T66 turbo.

det jäg är forvånad över är hur lätt motorn drar igång den större turbon
den byggar fan ladd snabbare än den mindre turbon.
så kammarna styr när det skal börja ladda, inte storleken på turbon... (gamla t60-1 59mm in)
Så med mina snälla kamma så laddar det i väg direkt och gjer fullt ladd på 4000.
men det fins inget mer effekt att hämta, inte på bf98. toppen blir för trång i avgasen, samt mitt avgasrör skulle också varit 3.5tum hela vägen för att plocka mer effekt. (3.5tum halva vägen nu)

men motorn är ju inte bygd för nogon maks effekt heller, snarare ett bredt register å det har man ju lyckas med.
flytta tråden til händer i garagen om ni vill

detta är 1.5 i ladd, bf98 hjul
Bild
Bild
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: B230 16v E85 bygge

Inlägg av jonas landin »

Fräck bil med roligt register!
Har själv lite planer på att bygga en B230, 2,5L, 16V, ladda runt 1bar, i en bil på ca:900kg!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: B230 16v E85 bygge

Inlägg av DreRacing@ »

på 1bar hadde jag 430whp och 550nm så det kommer att bli roligt :)
Användarvisningsbild
Ekren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am

Re: B230 16v E85 bygge

Inlägg av Ekren »

Gratulerer med fine tall dre! morro at bilen er igang igjen :)

du får oppdatere på vccn også, hehe..
242 Turbo
Skriv svar