Bromsning av B20
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
toppen såg ju fin ut, ska räcka till 190hk ser det ut som.
vilka dim och längder på grenröret?
att du har dubbla fjädrar betyder inte att de har tilräckligt tryck, fjädrar kan mattas rätt fort i en rally bil.
kontrolera att du har ca 55-65kg i sätes tryck och 115-125kg vid max tryck (mycket viktigt).
vilka dim och längder på grenröret?
att du har dubbla fjädrar betyder inte att de har tilräckligt tryck, fjädrar kan mattas rätt fort i en rally bil.
kontrolera att du har ca 55-65kg i sätes tryck och 115-125kg vid max tryck (mycket viktigt).
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Mekanisk badrumsvåg och en pelarborrmaskin. ?140Rally skrev:ok hur mäter jag det?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
med lite fantasi kan det kanse gå men du ska nog ta isär det fär att få exakt siffror.140Rally skrev:Haha, de går inte med toppen på plats då??
om du känner nån stor kille(+120kg) som kan stå ovanför B20 med en bräda mellan ventilen och badrums vågen som trycker på ovansidan vågen kanse det fungerar.
vipp axeln måste bort så klart men det går ju snabbt, sen drar ni bort vikten på brädan.
du står sen och mäta med sjutmått så det blir mätt ungefär där det är maxlyft också.
man ser nog också rätt bra på sätes trycket hur fjädrarna mår (55-65kg)
lycka till och lägg gärna upp en film på hi-tec mätningen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- 140Rally
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ingen som har någon bild på eran Ignintor installation? hur den sitter i fördelaren uppifrån, jag har fått bygga om lite för att få den att passa, men de stämmer inte riktigt med hur brytaren sitter original..
har satt i en annan Timo 840 kam nu som jag lyckades få tag i o nu fick vi en peak på över 200nm i vrid vid drygt 4000rpm o vi fick max 170 med den andra, men den går lite fett ska justera de imorgon, grannarna kanske klagar om man står o varvar mitt ute i skogen kl 1 på natten
har satt i en annan Timo 840 kam nu som jag lyckades få tag i o nu fick vi en peak på över 200nm i vrid vid drygt 4000rpm o vi fick max 170 med den andra, men den går lite fett ska justera de imorgon, grannarna kanske klagar om man står o varvar mitt ute i skogen kl 1 på natten
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
intresant!
ingnatorn måste sjusteras in väldigt noga och ofta utanför ramarna som är gjorda i konstruktionen.
kolla att rotorn och tändkablarna synkar som sakts förut.
ingnatorn måste sjusteras in väldigt noga och ofta utanför ramarna som är gjorda i konstruktionen.
kolla att rotorn och tändkablarna synkar som sakts förut.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Du skulle ha någon justerbar tändning till det där, då kunde det nog bli bra!
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
härligt att det börjat släppa var det tändningen eller kammen som var problemet?140Rally skrev:nu har vi kasserat ignitorn o svarvat till en saab9000 fördelare med tändbox från b23e så de e stum tändning nu! 174hk/210nm 6500rpm fast 12,5 lambda ska fixa till de med så blir de säkert bättre!! äntligen börjar ljuset komma
lite mindre huvudmunstycke kanse?
vilken förtändning har ni?
ta gärna kort på broms papperet.
hur mycke tapparn ni på 7000-7500rpm?
lägg gärna upp info om grenröret och insugets längder och dim så kan jag köra lite pipe max.
bruka funka rätt bra med stumt tycker jag.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- 140Rally
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
har nu kört lite olika bestyckningar o provat men får den inte att gå på en stadig lambda kurva. den går fett upp till 4500, för att sedan ligga bra till 6000, sedan blir de snålt igen efter vad beror det på?
fick en peak på 6600rpm 190hk men mest runt 174-180hk
har 40grader förtändning, har nu mixtrat lite med ignitorn o flyttat den o grejat så nu kanske den funkar igen, den avancerade nog lite för fort tidigare oxå, fick så fladdrig kurva på låga varv..
ska prova den imorgon igen..
största problemet tror jag va att de saknades 3st av alu brickorna i acc pumparna så de bara droppade in bensin
ska prova på skoj att sätta tillbaka min kam imorgon o se om de blir nån skillnad annars blir det till att skaffa en ny timo 840, denna kam stod det 840/100 på i storändan,
Har tyvärr inte fått igång programmet så han kan skriva ut bromsdiagrammet men här e iaf lite vad jag skrivit upp hittils.
149hk/5100rpm
171hk/6300rpm
174hk/6500rpm
bäst vrid runt 4500-5000/207nm
190hk/6600rpm (en gång)
Är det någon som vet vad de blir för skillnad mellan F2/F9 resp. F16 E-rör??
fick en peak på 6600rpm 190hk men mest runt 174-180hk
har 40grader förtändning, har nu mixtrat lite med ignitorn o flyttat den o grejat så nu kanske den funkar igen, den avancerade nog lite för fort tidigare oxå, fick så fladdrig kurva på låga varv..
ska prova den imorgon igen..
största problemet tror jag va att de saknades 3st av alu brickorna i acc pumparna så de bara droppade in bensin
ska prova på skoj att sätta tillbaka min kam imorgon o se om de blir nån skillnad annars blir det till att skaffa en ny timo 840, denna kam stod det 840/100 på i storändan,
Har tyvärr inte fått igång programmet så han kan skriva ut bromsdiagrammet men här e iaf lite vad jag skrivit upp hittils.
149hk/5100rpm
171hk/6300rpm
174hk/6500rpm
bäst vrid runt 4500-5000/207nm
190hk/6600rpm (en gång)
Är det någon som vet vad de blir för skillnad mellan F2/F9 resp. F16 E-rör??
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
- 140Rally
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Nu har vi bromsat klart, flyttade katalysatorn lite längre bort från främre röret så blev vridet och toppeffekten avsevärt bättre!
lite effekt siffror:
111hk/195nm 4000rpm
151hk/207nm 5200rpm
180hk/180nm 7100rpm
bestyckningen vi tyckte funka bäst var:
Lågfart 55F17
Huvudmunstycke 160
Luftmunstycke 130
Halsringar 40
Accmunstycke 55
soppatryck 0,28kg
Förtändning ca 35grader vid fullt utslag, med ignitorn som jag lyckades få att funka!
lite effekt siffror:
111hk/195nm 4000rpm
151hk/207nm 5200rpm
180hk/180nm 7100rpm
bestyckningen vi tyckte funka bäst var:
Lågfart 55F17
Huvudmunstycke 160
Luftmunstycke 130
Halsringar 40
Accmunstycke 55
soppatryck 0,28kg
Förtändning ca 35grader vid fullt utslag, med ignitorn som jag lyckades få att funka!