Bromsning av B20

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

nu har ja mätt kammen med indikator klocka, o den stämde de va 8,4 i lyft, frågan är bara vad de är som är fel då :) leakdown testet var bra..
ingen som har några effekt siffror på B20? vrid o hk vid olika varvtal..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Mina ventiler sticker upp ungefär 41 mm o bockarna va 37,3mm om ja inte minns fel.. nån som vet hur mkt de ska planas då, kör med 202mm stötstänger oxå.


Är 41mm från samma plan som bockarna vilar på eller bottten av ventilfjäder brunnen..?

Om fallet är som det först nämda så blir bockhöjden 8.4 * 1.45
(1.6 för rullvippor, rullvippor innom parantes) /2 = 6.09 (6.72)
41- 6.09 = 34.09 (34.28 ) 37.3-34,91 = 2.39 att plana av..
Med rullvippor skulle de blivit (3.02) (Säg till om ja räknar fel)

De kommer nog troligen medföra att dina stötstänger blir för långa..
Så oftast får man kompromissa lite om man inte vill köpa måttbestälda
stötstänger.. En viss längd av stötstänger klarar bara
att höja o sänka bryggan +-0.5mm.. så det är ganska knivigt bästa är ta
lite åt gången tills man är lagom innom justerskruvens område..
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

okej, de är mätt från ventilkåps packningens yta!
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

nu har jag ledsnat helt på detta :) får inte ur nå effekt alls, satte tillbaka timon idag fast med original kil på drevet, lite bättre vrid men ändå inte bra, de måste va fel på kammen den stämmer ju inte alls med måtten som jag fick av Jimmy på Timos motor..
funderar på att plocka ner den från bänken o vänta tills man har råd att börja om :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

140Rally skrev:nu har jag ledsnat helt på detta :) får inte ur nå effekt alls, satte tillbaka timon idag fast med original kil på drevet, lite bättre vrid men ändå inte bra, de måste va fel på kammen den stämmer ju inte alls med måtten som jag fick av Jimmy på Timos motor..
funderar på att plocka ner den från bänken o vänta tills man har råd att börja om :)
vilka mått har du fått?

har du mätt upp nock vinklarna på alla lyftare och dur vid 0.05" som jag sa förut?
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Inlägg av jacobson_se »

Har ni kollat över förgasarna så inte problemet ligger där.
Bränsletryck, Storlek på halsringar, spridare luftfilter.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja lägg upp hela bestyckningen så vi får höra :thumbright:
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

nu kommer ja inte ihåg bestyckningarna i huvudet men halsringar o spridare är 38/4.5.. e-rör F9/F16 har vi provat.. trattar som e 110mm långa fullradie.. resten får ja kolla upp, vi har provat allt möjligt, har kört med pipercross filter, provat utan oxå utan skillnad, original grenrör har vi provat o de vart ca 20nm mindre vrid med de :)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

väntar på mått o bilder på toppen??
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

bilder blev inge bra med mobilen (glömde kameran hemma) mått precis vid packningsytan är 42mm vid insug o avgas 27x40mm
den smalnar av innanför har ja för mej om ja inte minns fel.. blir nog en ny kam imorgon o prova med,, en H3 är de en bra kam eller?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

140Rally skrev:bilder blev inge bra med mobilen (glömde kameran hemma) mått precis vid packningsytan är 42mm vid insug o avgas 27x40mm
den smalnar av innanför har ja för mej om ja inte minns fel.. blir nog en ny kam imorgon o prova med,, en H3 är de en bra kam eller?
försök kom åt och mät i svängen så man får en liten uppfattning om vad som är gjort, jo h3 är väl ok och är det gratis att skifta så kan man ju prova för att utesluta kammen iallafall. ang betyckningen så lär ni väl prova massa olika för att få ut max :roll: denna tråd visar ju verkligen att det inte bara är att slänga ihop grejorna och få en massa bilsport hästar :) men jag sagt det förut, ge inte upp, det det går att få liv in en b20.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

här kommer bild på kanalerna, hitta på datorn :) visste inte att jag hade!!

Bild

Bild

Bild

Och låter detta som 140 kusar?? :)
http://s60.photobucket.com/albums/h24/1 ... =ss1-1.flv
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Några funderingar..

Har du rätt inspänningstryck på fjädrarna? Rätt fjädrar för kammen? Så det inte blir släpp på höga varv.

Förgasarna är väl inte stumdragna mot insuget? Blir "skum" i flottörhusen på höga varv då.

Kontrollera förtändnings inställningen på veven så du verkligen har rätt grader.

Långa trattar ger lägre topp effekt.

38mm halsring låter litet om man ska varva. Jag körde med 46 på min 2.4 motor... provade med mindre, blev sämre.

Sen 200hk låter osannolikt mycket, Gunnar Lundström sa att bra B20 motorer gav ca 160hk i hans bänk när jag bromsade min 2.4 opel.

Ge inte upp :thumbright:
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Bestyckningsråd:

WEBER 45 dcoe

Steg 3-4-5 2 till 2.3L

Halsring 40
Spridare 5 (4.5)
E-rör F16
Luft 155-160
Huvudmunstycke 170
Lågfart 55F8 till 65F8
acc 40
Pump ventil 40
Nålventil 200-225
Flotörnivå mässing 8 / plast 11-14

Bra stift till B20: Ngk B7HCS / B8HCS

Inspänningsmått dubbla fjädrar:

Beror lite på vad du har för fjädrar, men dubbla fjärdrar som är
58mm vilande ska ha ett inspänningsmått på 43.5mm och då klarar
dom ett lyft på 13mm.. (30.5 mm i minsta läget vid fullt lyft)
Senast redigerad av Roger Persson den ons mar 12, 2008 10:46 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

46mm halsringar blir svårt då jag har 45or :thumbright: nej dom är ej stumdragna, och ja tändningen är kontrollerad! men de finns inge vrid! o varför har jag högre effekt o vrid med K-kammen som är en gammal kam jämfört med Timo 840? :? Har dubbla ventilfjädrar..
Skriv svar