Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
Postat: ons jun 25, 2008 7:49 pm
Jo version 4.1 kan man nog kalla denna motor som bygger på mina tidigare tre koncept som testades med olika modifieringar..
B20 v1.1 = grenrör 100cm långt, som ett rally-grenrör ungefär och en Schwitzer 3LM turbo 56/65mm och 270/0.05"/108 kam. ca 1.4bar (1996-2002)
B20 v2.1 = kortare grenrör (40cm) och snällare 245graders kam ca 1.7bar (2003)
B20 v3.1 = längre avstämt grenrör på 65cm med 4:2 kollektor just före turbon som var en Schwitzer S81 med 61/70mm mått. ca 1.45-2.2bar (10.63 i 142an 506whp (2004-nu)
B20 v4.1 = mer vrid på lägre rpm för att kunna köra med converter, 4:2 grenrör 60cm, 6.7:1 kompa, F kam, Ks -15cc kolvar i oborrat 75 block, haltec F3, E85, 55in/56mm ut Borgwarner s254. börjar ladda vid 2200och fullt laddtryck vid 3800sen drar den till över 8000rpm. 175cfm topp (2010-2011) (bästa et 10.38 med HX40) 430-460hk/7300rpm/1.8bar
B20 v4.2= HX 40, 92 borr, B21a kolvar 7.8:1, AGAP 264/110, 185cfm topp. 530hk på banan och 568hk/2.2/7500 med super hx40 i bänken (2011 sundsvall-tierp 9.75/220 6.06/183 )
B20v 4.3 super HX 40, H prifil och lätta 90.3mm kolvar, ca 8.5:1, ca 190cfm topp och förstärkt AGAP258/110 (2012) hk=?
Film från först bänk-körningarna på bensin (Nov 28, 2009). Väldigt enkelt och för att pröva både bänken, motorn, styrsystem med mer.
http://www.youtube.com/watch?v=WpKNV6YRLHg" onclick="window.open(this.href);return false;
Som de flesta här inne redan vet så är det på gång en B20 till Vegan både på grund av att det saknas lite pengar till V8 men mest för att det tar så mycket tid som inte finns i sommar och vinter speciellt då bromsbänken kommer att ta mycket tid.
Dock har inga motorfästen eller planer på åttan ändrats bara fördröjts, det är bara för långt till att det blir verklighet
Jag har också fått en bra sponsring från kl racing som tyckte att det var ett fränt bygge.
Några bilder.
provmontering av kl adapter, grymt fin passform
1200+hk lådan är nästan större än motorn och framförallt ca 4gånger dyrare
provmonterig av motor och runtomkring grejor, boströms gamla grenrör och simons EFI insug passar ju som handsken tack för lånet simon
B20 v1.1 = grenrör 100cm långt, som ett rally-grenrör ungefär och en Schwitzer 3LM turbo 56/65mm och 270/0.05"/108 kam. ca 1.4bar (1996-2002)
B20 v2.1 = kortare grenrör (40cm) och snällare 245graders kam ca 1.7bar (2003)
B20 v3.1 = längre avstämt grenrör på 65cm med 4:2 kollektor just före turbon som var en Schwitzer S81 med 61/70mm mått. ca 1.45-2.2bar (10.63 i 142an 506whp (2004-nu)
B20 v4.1 = mer vrid på lägre rpm för att kunna köra med converter, 4:2 grenrör 60cm, 6.7:1 kompa, F kam, Ks -15cc kolvar i oborrat 75 block, haltec F3, E85, 55in/56mm ut Borgwarner s254. börjar ladda vid 2200och fullt laddtryck vid 3800sen drar den till över 8000rpm. 175cfm topp (2010-2011) (bästa et 10.38 med HX40) 430-460hk/7300rpm/1.8bar
B20 v4.2= HX 40, 92 borr, B21a kolvar 7.8:1, AGAP 264/110, 185cfm topp. 530hk på banan och 568hk/2.2/7500 med super hx40 i bänken (2011 sundsvall-tierp 9.75/220 6.06/183 )
B20v 4.3 super HX 40, H prifil och lätta 90.3mm kolvar, ca 8.5:1, ca 190cfm topp och förstärkt AGAP258/110 (2012) hk=?
Film från först bänk-körningarna på bensin (Nov 28, 2009). Väldigt enkelt och för att pröva både bänken, motorn, styrsystem med mer.
http://www.youtube.com/watch?v=WpKNV6YRLHg" onclick="window.open(this.href);return false;
Som de flesta här inne redan vet så är det på gång en B20 till Vegan både på grund av att det saknas lite pengar till V8 men mest för att det tar så mycket tid som inte finns i sommar och vinter speciellt då bromsbänken kommer att ta mycket tid.
Dock har inga motorfästen eller planer på åttan ändrats bara fördröjts, det är bara för långt till att det blir verklighet
Jag har också fått en bra sponsring från kl racing som tyckte att det var ett fränt bygge.
Några bilder.
provmontering av kl adapter, grymt fin passform
1200+hk lådan är nästan större än motorn och framförallt ca 4gånger dyrare
provmonterig av motor och runtomkring grejor, boströms gamla grenrör och simons EFI insug passar ju som handsken tack för lånet simon