Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jo version 4.1 kan man nog kalla denna motor som bygger på mina tidigare tre koncept som testades med olika modifieringar..



B20 v1.1 = grenrör 100cm långt, som ett rally-grenrör ungefär och en Schwitzer 3LM turbo 56/65mm och 270/0.05"/108 kam. ca 1.4bar (1996-2002)

B20 v2.1 = kortare grenrör (40cm) och snällare 245graders kam :thumbdown: ca 1.7bar (2003)

B20 v3.1 = längre avstämt grenrör på 65cm med 4:2 kollektor just före turbon som var en Schwitzer S81 med 61/70mm mått. ca 1.45-2.2bar (10.63 i 142an 506whp (2004-nu)

B20 v4.1 = mer vrid på lägre rpm för att kunna köra med converter, 4:2 grenrör 60cm, 6.7:1 kompa, F kam, Ks -15cc kolvar i oborrat 75 block, haltec F3, E85, 55in/56mm ut Borgwarner s254. börjar ladda vid 2200och fullt laddtryck vid 3800sen drar den till över 8000rpm. 175cfm topp (2010-2011) (bästa et 10.38 med HX40) 430-460hk/7300rpm/1.8bar

B20 v4.2= HX 40, 92 borr, B21a kolvar 7.8:1, AGAP 264/110, 185cfm topp. 530hk på banan och 568hk/2.2/7500 med super hx40 i bänken (2011 sundsvall-tierp 9.75/220 6.06/183 )

B20v 4.3 super HX 40, H prifil och lätta 90.3mm kolvar, ca 8.5:1, ca 190cfm topp och förstärkt AGAP258/110 (2012) hk=?


Film från först bänk-körningarna på bensin (Nov 28, 2009). Väldigt enkelt och för att pröva både bänken, motorn, styrsystem med mer.
http://www.youtube.com/watch?v=WpKNV6YRLHg" onclick="window.open(this.href);return false;



Som de flesta här inne redan vet så är det på gång en B20 till Vegan både på grund av att det saknas lite pengar till V8 men mest för att det tar så mycket tid som inte finns i sommar och vinter speciellt då bromsbänken kommer att ta mycket tid.

Dock har inga motorfästen eller planer på åttan ändrats bara fördröjts, det är bara för långt till att det blir verklighet :(

Jag har också fått en bra sponsring från kl racing som tyckte att det var ett fränt bygge.


Några bilder.

provmontering av kl adapter, grymt fin passform :thumbright:
Bild

1200+hk lådan är nästan större än motorn och framförallt ca 4gånger dyrare :)
Bild

provmonterig av motor och runtomkring grejor, boströms gamla grenrör och simons EFI insug passar ju som handsken :thumbright: tack för lånet simon :thumbright:

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån aug 16, 2010 10:47 pm, redigerad totalt 30 gång.
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Fränt då borde du vell kunna ha riktigt stor turbo o kanske gas i starten ?
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

klart fränt :thumbright: .kul att mitt gamla grenrör kanske kommer till användning.ser fram emot det här bygget
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är B20 marin tråget som ryms bara fint i vegan då det inte är nån balk under motorn.

motorn som byggs i vinter blir en motor som byggs efter nyaste teorierna och kommer att få smaka laddtryck som omvärden alldrig skådat förut, bmw m10 motorer kommer att köras åttor runt :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har grubblat vidare på conseptet nu och lite så här ser grund grejorna ut. (varit på en lång skogs promenad :) )

detta är lite anteckningar åt mig själv mest.



motorn ska byggas enkel och alla delar/reservdelar ska finnas i sverige.


motorn ska ge stabila BB lamda och avgastemperaturer så man har koll på vad som händer och för att inte luras och det innebär ett bränsle som inte behöver gå så fett som tex metanol. då är nog E85 eller nån race E85 som har ädrlre del bensin ett bra bränsle (eller ren etanol). sen så blir det en ganska snäll kam med måtligt överlapp också (F kam eller liknande till en början) den ska också va snäll mot ventilmekanismen så den överlever rpm och laddtrycket.

tändningen ska va stabil och därför så blir det ett msd 10+ system med den värsta spolen + bra rändkablar. (750mj gnista)


motorn måste ha ett mycket brätt effektområde för att 60fota bra med converter och det ska göras genom en såkallad 2 stegs turbo laddning där en HX60 ladar in i en BW S256 med 60mm avgashus med twin avgashus och pulssplittat avgashus.

tanken är att BW turbon laddar upp tidigt i starten ca 3000rpm sen westgatar den vid ca 1.7bars tryck in före hx60 som westgatar vid 0.5-1.0bar.

laddluftkylare kommer bara att behövas mellan andra steget och motorn (stor KL racing)


insprutningen ska va enkel och mappas med millisekunder så man fattar vad man gör och slipper gissa hur mycke soppa man ger motorn och så man kan räkna på bränsle flöden. sen ska den ha ricktig kapasitet och det sköter dubblarader 1600cc spridare om.

det kommer användas en haltec F3 med en 5bars mappsensor som triggas via varvräknar utgången på msd som i sin tur triggas från fördelaren (ignator)


bottendelen till en början komer bli den 8 bultade veven med M stakar. kommer special grejor senare.

kolvarna till en början blir KS 88.9mm med 22cc grop i sen modat förbräningsrum så kommpan landar kring 6.5:1. senare blir det custom metanol/turbo grejor.

origat och 3mm kopparpackning (blocket ligger kring 6.0mm nu i tjocklek)


blir en 7" custom turbo-action till en början men om det blir problem blir det nog en neal cahan 8".


sug effekten med den låga kompan mm) blir ca måtliga 170hk och det blir nog runt 7000rpm.

på bara Bw turbon så blir det kring 400hk/1.7bar med hx60 ca xxxhk

toppen blir till en början väldigt snällt portad med 44x38 ventiler ca 175cfm in och 150 ut, toppen ska ha mycke gots så den håller bra och så den går fort att porta en ny om den skulle paja.


för att verkligen nå de effekter som behövs i dag för att va med i machen så kanse det behövs lite vatten insprutning också men jag måste forska i hur det påverkar lamdans mätning?? vatten kommer att sprutas in i tryckröret just före spjället. kanse ochså lite mellan turbosarna för att kyla luften.

insuget utformas så bra det går så luft/vatten/lustgas blandas jämt melan cylindrarna.


sånna här system har väll aldrig direkt visat sig fungera i verkligheten men med min datalogg som man kan ha koll på tempraturer och tryck på alla olika ställen och med den kommande bromsbänken så käns det fullt möjligt men klart att det kommer att ta lite tid att sjustera ut :wink:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jun 14, 2010 6:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hållar på att skruva ihop vega motor nr 4.1 nu som ska få jobba i bänken i vinter, tveksamt om den lever mot vårkanten :twisted: men det ska byggas fler motorer i vinter som har bättre stakar och med 6 bultad vev som går att bygga om så det passar mot SFI flexplattan/powergliden.

nåra bilder på ihopmonterigen som lika gärna hadde kunnat komma från vilket folkrace garage i landet som helst :hihi:


blocket rengjort+ lite LE olja på lagren :thumbright:

Bild
Bild

8 bults veven på plats
Bild


den nya volvo F kammen rengjord och besprutad med EP fett omega
Bild

det nya KG volvo kamdrevet provmonteras (ej volvo orginal)
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör okt 18, 2008 12:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har snackat lite med jeppe om dragrace klasser till vegan nästa år (jag kan inget om sånt) och han har peppat mig att köra competition DT/A min985kg/9.19sec index eller så tynger jag ned en 90-120kg till 1280kg och kör ET/A 10.3 index.

inget vinnar konsept med PG automat låda B20 och stenålders chassi direkt men det är en frän klass iallafall :thumbright:

ska ringa en såkallad "klass pappa" i kväl och fråga om detaljer på motorn och så chassit är godkänt bara.
Användarvisningsbild
Dalmasen
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Ort: Ludvika Dalarna

Inlägg av Dalmasen »

Så det är detta man har funderat över när man läst mellan raderna i vissa inlägg :D

Hur mycket kommer du att ladda totalt?
Senast redigerad av Dalmasen den lör okt 18, 2008 1:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet ej men det lär behövas en del tryck för att nå målen med att slå stinger teamets 9.35sec.

mapp sensorn som pelle w har lött in i F3 boxen har 4bars område (3bar övertryck) få se hur långt det räcker annars får han lö dit en 6bars.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det ska bli intressant att se hur det går när någon ger sig på 2-stegsladdning ordentligt :thumbright:

Visst, man har blivit förvånad förr när man läst om bla. motorn i din 140, men orginalstakar etc. och 2 stegsladdning med brutala tryck?

F kam?
Har inte du en massa fräna kammar på lager?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag behöver inte betonga tror jag, B20 har mycket bättre block än B230 och B23an har, det är dock det ända posetiva med B20 :wink:

jag kommer att använda E85 eller nån typ av special E98+ vatteninsprutning (ska kolla mer på det sen) då det inte går att logga ricktigt bra med metanol tycker jag (för fett)

gällande kammar så vill jag ha en som inte är så elak av flera anledningar först vill jag inte ha problem med trasiga saker i vipp mekanismen effekten kommer med laddtryck istället, sen vill jag ha endel botten vrid vid 4000rpm om den ska orka stalla igång i starten med PG, sen vill jag inte ha skumma lamda värden då det kan ställa till det med låga avgastryck. men jag har elakare kammar i min ägo så det blir att testa det mer sen.

gällande stakarna så har jag alldrig sett tillskymelse till problem än så jag ska testa och se vart gränserna börjar va erik har ju laddat 2.7bar i sin B20 med M stakar.

sen kommer det bli H stakar i bilen till sommaren, då en 6 bultad vev måste dit.

på intärna delen är det mest tråkigt snack om servrar, lokala sävar grejor mm, inget skit snack :)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev: jag kommer att använda E85 eller nån typ av special E98+ vatteninsprutning (ska kolla mer på det sen) då det inte går att logga ricktigt bra med metanol tycker jag (för fett)
Vad syftar du på när du sejer att det är svårt att logga med metanol? Vad ser du för andra nackdelar med metanol?


Blir det inte svårt att komma upp i över 650hk med 4 bar absoluttryck och 170hk grundmotor?

_______1bar_2bar_3bar

170hk * 2 * 1.5 * 1.25 = 635hk

Med bibehållen temperatur så dubblas (100%) luftens densitet från sug motor till 1 bar övertryck. Från 1 bar till 2 bar laddtryck ökar luftens densitet med 50%. Från 2bar till 3bar ökar luftens densitet 25%.

Vilken effekt siktar du på?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Mettis är inga problem att logga med bredbandsond.

Funkar lika bra som nått annat bränsle (tycker jag)

Sen att du har inbyggd failsafe i mettis gör det ju bättre.

Kör fett och förlora ingen effekt direkt.

Men det blir dubbelt så avancerat bränsle och tändsystem.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

detta gillar jag.. måste erkänna att jag alltid varit lite svag för volvomotorer med automat, sen att den ska sitta i en jänkare och vara duktigt överladdad gör ju inte saken sämmre... :thumbright:

hur gör du med flexplaten?? bilder??
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

mycket ballt bygge, hoppas det funkar bra!!!!
jag är optistisk, jag tor faktiskt inte du kommer möta på nått större bekymmer,
etanol går ju att köpa relativt billigt på fat å sen kanske blanda med nått rejs-bensin??

hur det funkar med automat vet kag dock inte
Skriv svar