Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 138hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

156hk nu men lite problem med gas vajerns slag ska fixa det nu, den går inte på fullt riktigt.
bara 180nm som bäst nu med 37 grader tändning.

F16 H175 luft 160 går fet under 5000rpm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 138hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

fortsätter i morgon med mera fin lir!

God jul på er alla!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 138hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej har kollat lite mer nu på detta en liten stund.

felet är att ett avgassäte läcker på cyl 1 ca 50% leekdown på den sen ca 18-20% på de andra cylindrarna med min känsliga mätare.

sen med nockvinkeln och inställningen på den lite längre kamaxeln så blir det inga cylindertryck ca 10bar (9.5 på cyl 1) bara, trodde det skulle bli lite mer iallafall.

180nm och 156hk då man håller motorn stilla är inte så mycket att skryta över men kul test ska mirra om den kassa sätet och prova en gång till.
(19/28)
ett exempel på att man inte ska tro att allt är helt bara för att det inte är kört så mycket men det är fort fixat på en B20

mvh jens
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av dsimila »

Imorgon är det en afton. Då kan du väl mao pilla på B20 hela dagen?
Väntar på B20 uppdateringar. :thumbright:
På tal om leakdown, petade nyligen ner en sämre begagnad oöppnad b21 i 242. 4,5, 3, <2, <2 på kompmätarn men jag orkade inte skruva. Den startar och går ändå. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har inte använt min enda lediga tid i värkstan så bra då jag den 25 föll på en is fläck och bröt ett revlben, ingen större fara jag jobbade vidare dagen efter och det gick hyffsat men då drabbades jag av en förkylning med grym hosta så från att ha varit lite skadad så hostade jag sönder revbenet ordentligt så jag har mer eller mindre legat hela min lediga tid med feber och jävligt ont i revbena :lol: . men jag har byggt några motorer i fantasins värd iallafall och kört en del Engine analyzer pro 3.9 så lite ideer har man bollat iallafall men inte i värkliga värden där det räknas mest :)
nu börjar revbenet kännas lite bättre iallafall så går bara febern ned så ska jag hoppa på B20 en sväng igen men det va synd att iden med den snart är slut då jag inte kan ha den i bänken så länge till. hinner nog prova den lite med webrarna och ett bättre avgassäte men inge turbo...... måste fundera ut vad jag hinner och vad som är möjligt att bygga till vegan i vinter och vilken klass jag ska köra? skulle va roligt att köra comp med en B18 och en HX35 med ca 60 kg extra vikt (10.30 index) men det tar mycket tid och pengar att komma dit och det blir mycket svårt att köra under 10 sec med den kombinationen men det vore kul att tävla i den klassen.
mer jordnära är att bygga ihop en till motor liknade "fin motorn" med ford kovarna och mindre kolvspel. lite kul att gämföra den motrn med den som jag nu kör i dynon de har samma topp och stort sätt samma cc och denna känns så jäkla trött och den andra levererade 540hk/1.95bar :thumbright:

ja tiden får utse vad som hinns byggas! det ska köras i sommar iallafall inget annat får komma imellan än om det blir en långsammare motor än i fjol.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag han köra ett par pull och det vart några hk bättre nu med mindre leekdown ca 160hk nu och 183nm.

jag har nu suttit och jämfört lite med is B200 motorn då vi körde den sugmotor och den ger ju ca 10nm och 10 hk mer med väldigt lika koncept men det är en "modernare" motor och med mindre leakdown i bottendelen.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Erland Cox »

Vad vann jag?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag måste justera lite mer imorgon så du inte ska få rätt erland på effekten :lol:

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Erland Cox »

Jaså du, det var inte snällt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

kommer lite mer info snart men anteckningar lite kam siffror innan jag glömmer :)
272 /256 110 2.5 ut 2.7 in omslipad volvo stomme. 0.540 med opt justerskruv,

kolven ca 0.5mm ned i block, flödes prep block, liten grop.

bricka topp
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av kolvbult »

Flödespreppat block,vad gör du då : )
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag jackar ur det lite ovanför top ringen för bättre flöde runt ventilerna. är bra speciellt på motorer med lite borr. ganska vanligt på cheva BB och hundkoje motorer också inte så vanligt på volvo dock vad jag hört.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av The »

En av mina farbröder hade en 140 rallybil med k jet som var byggd för någon specifik cup etc där i slutet av 70 talet. Den var det urslipat I Blocket för friare luftvägar kring ventilerna.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Kadett4wd »

Jag gör det på C20ne opelmotorn.
Gjorde det på turbomaskin jag hade också (c23let), den flyttade jag toppen i sidled lite på också för att kunna öppna mer kring insug.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är inget nytt :) jag har tagit upp till just under 91mm såg jag då kan man fortfarande köra med runda packningen.
Skriv svar