Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:
Jens Gustavsson skrev: jag kommer att använda E85 eller nån typ av special E98+ vatteninsprutning (ska kolla mer på det sen) då det inte går att logga ricktigt bra med metanol tycker jag (för fett)
Vad syftar du på när du sejer att det är svårt att logga med metanol? Vad ser du för andra nackdelar med metanol?


Blir det inte svårt att komma upp i över 650hk med 4 bar absoluttryck och 170hk grundmotor?

_______1bar_2bar_3bar

170hk * 2 * 1.5 * 1.25 = 635hk

Med bibehållen temperatur så dubblas (100%) luftens densitet från sug motor till 1 bar övertryck. Från 1 bar till 2 bar laddtryck ökar luftens densitet med 50%. Från 2bar till 3bar ökar luftens densitet 25%.

Vilken effekt siktar du på?

/Andre'
det är svårt att mäta så feta blandningar som det blir på en överladdad metanol motor med en vanlig BB lamda. tommy hur fett kör du och med vilken lamda? under 0.70 brukar det bli ostabila värden vad jag förstått.


jo det blir mycket svårt att nå +600hk men med en egen broms bänk nu i vinter så ska jag hålla er uppdaterade hur det går, första bromsningen blir runt jul enligt tids planen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

lite coolt bakåtsträvade med B20 i seriös racing =)

men jag är lite skeptisk till tvåstegsladdning.
det kommer ta ett bra tag att få det att lira.
jag skulle gå på gas och den stora turbon direkt.

sen skulle jag nog gå en 'enkel' väg med metanol och mekaniskt sprut samt nån riktigt elak tändning.

ska vara så enkelt som möjligt i 'öppetspjäll' sporter som dragracing.

men det ska bli kul att se om det kommer funka tillfredställande. :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja min motor gick på bensin tabellen på lm-1an när vi bänkade.
Men vi hade någonstans runt 10-11 afr när den gav som mest effekt.
Kunde ha leenat den till 12,5 om jag velat, men jag var lite mesig och tyckte det blev bra så.

pullet den gav 744hk så var vi nästan nere på 9 i afr.


Jag har inte sett någon tendens till ostabila värden.


vi hade sonden en meter bakom turbon i röret då vi mätte.

Men vi kollade även tändstift och avgas temp så helt litade vi inte på lambdan..

Men om den börjar krångla och man misstänker att den visar fel skall man kalibrera den..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man får inte ha gas och turbo samtidigt i de klasserna tyvär.

jag har funderat en hel del i konseptet och jag kan inte se nåra stora problem med tvåstegs laddning, men en del stora problem har jag förstått har funits förut men jag tror jag har lösningar på de flesta.

jag är gammalmodig av mig och erkänner att enklaste lösningen ofta är den bästa men så stenåldes är jag inte så jag vill ha nå mekaniskt 50 tals insprutning :wink: en ombyggd F3 har ca 100gånger mer finlir inbyggt och är tilräckligt enkelt :thumbright:

jag vill ha koll på hela motorn när jag bromsar och kör på strippen och det kan man inte få med metanol och mekanisk insprutning tror jag.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Är lite inne på kaddet4wd där.
Men mekaniskt sprut låter att äckligt.
Vet att ttr hade problem med laddtryckskompensering med mek sprut.

Hade jag varit du jens så hade jag kört full betongat block och fan vet om inte jag gjorde det med toppen med för att kunna göra riktigt sköna kanaler, sen hade jag kört kopparpackning som är solid.

msd7an skall egentligen räcka för att fyra mettis i en 4a till 800hk enligt msd:s tech gubbar på deras forum.

Kör du med hestec sprutet och dubbla 1680cc spridare och mek bränslepump.
Bromsar ut 250sug hästar på lågt komp och kör turbon i botten.

Klart och betalt :)

Sen bygga om Jeselvippor som är riktigt fina vippor så dom går att montera i toppen på b20.

Eller fräsa fram egna , men det finns ju färdiga prylar som funkar.

Funkar dom på en prostock som har runt 250kg tryck så funkar dom på b20 med.

Det blir dyrt, men fränare en v8 helt klart
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:ja min motor gick på bensin tabellen på lm-1an när vi bänkade.
Men vi hade någonstans runt 10-11 afr när den gav som mest effekt.
Kunde ha leenat den till 12,5 om jag velat, men jag var lite mesig och tyckte det blev bra så.

pullet den gav 744hk så var vi nästan nere på 9 i afr.


Jag har inte sett någon tendens till ostabila värden.


vi hade sonden en meter bakom turbon i röret då vi mätte.

Men vi kollade även tändstift och avgas temp så helt litade vi inte på lambdan..

Men om den börjar krångla och man misstänker att den visar fel skall man kalibrera den..
med metanol kan man inte ligga över bensin arf 11:1 ( ca lamda0.7) på fullt laddtryck då tappar man större delen av finessen på kylning mm.

och under det lamdavärdet så sägger alla experter jag snackat med att BB lamdorna (för vanliga pengar) inte fungerar speciellt bra alls. det fins speciella lamdor för metanol men den billigaste jag sett kosta över 30K kr
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vill ha en enkel och hållbar motor, ingen en gångs motor som håller ett par fräna pull eller repor därför den snälla kammen och ingen betong(kanse vill åka lite på gatan också mörka kvällar :wink: ), varför betonga motorn då den inte spricker? (tjockare block än alla andra volvo motorer.

läs i tidigare inlägg om motorn och styrningen.

special vippor och sånt är sånt som mest ställer till problem och det ger inte hller nå effekt, jag har samlat på mig mycket kunskap på min gamla B20 142a det ska jag basera den nya motorn på. fan den var ju nästan standard förutom kammen och kolvarna på slutet då den var en evighetsmasin som nästan alldrig gicksänder trots nästan 600hk på bensin.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön okt 19, 2008 12:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Men en sak som jag inte förstår.
du vill ha koll på motorn på strippen, det är jag med på för det vill ju alla.
Med ett mek sprut så kör man sönder grejer och bygger om sedan.
Men ett sprut bygger man om grejer innan det går sönder.

Men jag fattar inte problemet med att det inte går att åka mettis?
Går den för fett så händer inget.
Men går den lite leenare så säger du ju själv att det inte är problem att se det på lambda.

Avgastemp loggar och lambda och tidkortet säger ju en del om hur motorn mår.

Jag anser att risken med att skjuta en motor blir större med e85 och bensin.
man får en varmare motor, värme vill man inte ha.
Allt som fövandlas till värme i en motor är förlorade energi som kunde ha blivit rörelse energi istället.

jag håller tyvärr inte med om att man inte har koll på en mettis motor..
Kan skicka loggar till dig från bromsingen får du se hur lambdan funkar.
Jag ser iaf ingen skillnad mot en vanlig bensinare
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

som jag förstått har du förespråkat hög sugmotor effekt med lågt avgastryck.
tänkte bara du ville bygga effekt jag.

Sen kan man behöva stabilisera cylinderväggarna så dom inte flexar, behöver inte spricka för att inte vara nog bra.

Flexar väggen tappar kolvringen kontakt och kylning, då försvinner lite av vitsen med en kolvmotor..


Tror inte vi kommer så mycket längre här..
Senast redigerad av Tommy Luhr den sön okt 19, 2008 12:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle va kul med loggar! jag baserade utalandena på lamda och metanol på vad jag lärt mig av rogga på motornord och vems emil de har bra koll på sånt men jag ska kolla över dett igen.

en blandning på E95+ och med lite vatten insprutning ska klara över 3 bar utan problem med låg kompa det får räcka till en början iallafall.

blir det inte effekt så det räcker får jag bygga metanol, jag har 8 spridar utgångar så det är lätt att slänga dit en rad till med 1600cc spridare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har sett en hel del problem med konstiga ej runda block med betong också så jag är lite rädd för att köra med det om det inte är ett måste, vi har också spräckt ett betongat block på söderlunds Pv, det såg skumt ut och jag vet inte men det kanse inte bara var spikningar som spräckte det?? späningar i betongen?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har mailat loggfilerna.


blocken kan bli ovala av andra anledningar än värmen.

Klart man skjuter ett sådant block med om det går för varmt eller att betongen inte ligger an riktigt.

Ett betongat block skall ju gärna ha stått ett tag innan bearbetning så det får sätta sig ordentligt.

Men om man skall förstärka en motor som är en motor med vattenkanaler och som har begränsat utrymme för foder så är betong det enda man kan göra.
Sen är det ju ett nytt block som gäller.

En sak som du kan göra om du inte litar på lambda är ju att räkna ut värdet, eftersom du får bänk snart så är ju det "pice of cake"

Lite krångligare blir det när man har en bränsleretur inblandat men det går.

Men mina spekulationer är ju endast om man skall kräma ur så mycket effekt man kan ur motorn.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:man får inte ha gas och turbo samtidigt i de klasserna tyvär.
får du ha 'två överladdare'?
vet en del klasser inte tillåter det.
dubbelturbo och tvåstegsladdning kan inte likställas har jag för mig.

och mekaniskt sprut finns det en liten guldklimp om man vill 'krångla lite'

Pang pang kjelle körde juh med Kügelfisher. där tar man helt enkelt chokefunktionen och bygger om till laddtryckkompensering.
men för att få kapacitet ur detta sprut lär du kunna tillverka nya kamaxlar till pumpen samt nya kolvar och cylindrar.

men han körde juh låga 8or på 90 talet med mercamotor (2.3 16v) så omöjligt är det inte alls.

sitter original i gamla Peugeot och gamla BMW 2002 Tii samt turbo har jag för mig.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:
Jens Gustavsson skrev:man får inte ha gas och turbo samtidigt i de klasserna tyvär.
får du ha 'två överladdare'?
vet en del klasser inte tillåter det.
dubbelturbo och tvåstegsladdning kan inte likställas har jag för mig.

och mekaniskt sprut finns det en liten guldklimp om man vill 'krångla lite'

Pang pang kjelle körde juh med Kügelfisher. där tar man helt enkelt chokefunktionen och bygger om till laddtryckkompensering.
men för att få kapacitet ur detta sprut lär du kunna tillverka nya kamaxlar till pumpen samt nya kolvar och cylindrar.

men han körde juh låga 8or på 90 talet med mercamotor (2.3 16v) så omöjligt är det inte alls.

sitter original i gamla Peugeot och gamla BMW 2002 Tii samt turbo har jag för mig.
jo jag har kollat det ringde till stig olsson i comp föreningen och han hadde då aldrighörttalas om att man inte fick ha det.

kugelficher hadde man på 80 talet pågrund av att det inte fans programerbara insprutningar då.

detta är ju nackdelen med mekaniska också, hur mappar man? :) man kan sutera lutningen på soppa ökningen och öka slaget lite på laddtryck men allt är mycket grov yksat :thumbdown: men som sakt är så är ju metanol rätt förlåtande bara man har tillräckligt men hälften av soppan hamnar i tråget och motorn blir kortvarig och oljan måste bytas varge repa :thumbdown:

vi är snart 10 år in på tvåtusentalet och som tur är har de flästa mekaniska insprutningarna rostat upp :hihi:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

får nog slänga in nackdelar med metanol, man måste byta olja efter runt 4 repor.
Allt som det hamnar på rostar, det är inget bra att kleta med av hälsoskäl, det är korrisivt (stavning) mot obehandlad alu.

Min kopparpackning läckte så förbannat med vatten och allt så det blandade sig allt så vi bytte olja efter varannan resa.
När det var iordning bytte vi varje avslutad racedag.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar