nej hur han tänkt när det gäller cylväggarna och vilket borrmått det är vet jag inte.Finnsebbe skrev:Här spelar ju borrningen också in. Ju mera borr, desto mera tjocklek behövs, vid ett givet cylindertryck alltså. J.m.fr. med hydraulikrör, ett 6mm rör behöver inte ha mer än 1mm väggtjocklek.Tommy Luhr skrev:teoretiskt räcker inte 5mm till 600hk heller om man skall gå efter graham bell.
Dessutom beror det också mycket på slagvolymen och antalet cylindrar. 600hk är ju ingenting i cylindertryck på säg en 10 liters V12:a.
Han hade bara räknat på 4cyl bilar.
Skall kolla det där efter jobbet.
Bara att tända i kaminen med den boken antagligen haha..
Själv körde jag 902nm på 3mm cylinderväggar utan att det blev ovalt eller sprucket.
Ingen betong, bara vatten och givetvis metanol
hehe.
Skall kolla upp graham vad han menar med effekt vs cylindertjocklek.
Det som man egentligen borde räkna på är det ju cylindertryck och sidokrafter från kolv samt värme.
Sen kan man undra vilken egenresonans ett motorblock har, är det möjligt att med dom interna delarna uppnå den frekvensen?
Vad som hellst som är stort styggt och stabilt stuper isönder om det utsäts för samma frekvens som egensväningarna har.