Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar
egensvägningar i vevaxeln som förstärks i bänken som sen förstärks igen i ståldrevet till kamaxeln så den vrids av. fins en lång tråd om du letar. mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar
Har du en ryckutjämnare mellan motor och broms?
Min ena bänk har ett fjädrat lamellcentrum bultat i svänghjulet, sen driver det bromsen.
Gopower så bromsen har en ingående axel direkt till lamellcentrumet.
Erland
Min ena bänk har ett fjädrat lamellcentrum bultat i svänghjulet, sen driver det bromsen.
Gopower så bromsen har en ingående axel direkt till lamellcentrumet.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar
hej erland jo både ett fjädrat lamell centrum sen en hardy skiva (+en M47).
ska ta en bild sen om du vill se hur jag gjorde med lamellen.
mvh jens
ska ta en bild sen om du vill se hur jag gjorde med lamellen.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar
Och du har ändå problem med vibrationer?
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar
värka fungera änså, kamaxeln inte av
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar
Det här skrev Jens före testerna han har gjort nuErland Cox skrev:Och du har ändå problem med vibrationer?
Erland
Jens Gustavsson skrev:Hej nu är det en av mina B20 turbo test motorer i bänken här. den gick i vegan 2009 och kallades smog motorn. som en del kanske mins så körde jag av kamaxeln flera gånger i div av mina tidigare turbo tester vid 8000+rpm och + 2-2.5bar laddtryck så jag har byggt ett nytt dyno stativ med både hardy dämpare och med ett fjädrat lamell centrum bultat i svänghjulet. fins info i andra trådar om de problemen så de behöver vi inte gå in på här igen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar
jag kör mycket lättare svänghjul på detta dyno test också. går bra tror jag då driv axeln inte är stum.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar
Har du bara kört av kammar i bromsbänken eller har du gjort det i bilen med?
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar
bara i dynon, bara på min turbo motor och bara på B18-B20 som är stumma in drivningen mellan vevaxel och kam (stål drev)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn"600hk/2.4bar
nytt trigger hjul och msd 10 plus tändning...
2.4bar ladd 600hk och 645nm vrid
lamda target 0.79
avgas tryck vid pik effekt 1.87bar
ca 22 grad tändning
988 C avg temp
ca 12 grader i dyno rums temp
bara ett par hekto tryck i kylaren än med orginal elring packning och mina 12.9 7/16 bultar
176.5hk sug
igentligen jagar jag bara effekt i denna motor mellan 7000-8500rpm men den är inte helt trött på lägre varv trots att jag fega med ladd och tändning där för att skona grejorna.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AFB8EDB
2.4bar ladd 600hk och 645nm vrid
lamda target 0.79
avgas tryck vid pik effekt 1.87bar
ca 22 grad tändning
988 C avg temp
ca 12 grader i dyno rums temp
bara ett par hekto tryck i kylaren än med orginal elring packning och mina 12.9 7/16 bultar
176.5hk sug
igentligen jagar jag bara effekt i denna motor mellan 7000-8500rpm men den är inte helt trött på lägre varv trots att jag fega med ladd och tändning där för att skona grejorna.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AFB8EDB
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn"600hk/2.4bar
Grymt. Vad har du för formel ett delar i bottendelen nu?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn"600hk/2.4bar
oborrad B20 från -73 sen M stakar och 30år gammla KS kolvar med grop. std olje pump med 4 bar tryck. väldigt exotiskt men det är inte dem grejorna som bestämmer effekten
toppen är fin sen insuget och grenrör egentligen kan man säga hela turbo systemet från vegan.
toppen är fin sen insuget och grenrör egentligen kan man säga hela turbo systemet från vegan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn"600hk/2.4bar
Hej har pressat B20 ytterligare i dag till 2.65 bar och 625hk/7150rpm (korigerade till 1013/15C) och nu på denna låg kompade leekdown motor så har turbon börjat visa tecken att inte va super effektiv längre men är otroligt nöjd med effekten och framförallt att kamaxlarna ännu håller som va viktigaste att se.
har varit uppe på över 2.9bar några gånger vid 6500rpm och kylaren har bara minimalt tryck i sig ca 0.1 bar och det är mycket bra!
tyvär så vart vädret lite sämre i dag med 996 i tryck och det vart 19 grader C i sista reporna då jag va en bra bit över 600hk då jag körde flera pull på raken så jag tyckte det vart lite väl mycket korrigering men även okorigerat så ger den i dag ca 20hk mer än i går då vädret gav mer normal korrigering. detta är eviga diskutionen som det redan fins trådar om men med omräkning som de flesta använder gav den iallafall 625hk. och jag är öppen med korten iallafall att det är så. 619hk är en sävar korrigerad siffra som inte har nå skryt hk i sig och som den ger även i normal luft
laddtrycket (som inte är reglerat elektroniskt på nått vis) faller lite på varv då turbon får jobba hårt ca 2.3bar avgastryck vid pik effekt och 2.65bars laddtryck. vid max rpm 7900 va laddtrycket 2.5bar och avgastrycket 2.35bar.
lamda target är ca 0.77 som den håller rätt bra.
NGK BR7HS 0.45mm gap. ser väldigt fina ut lätt bruna, likadana.
B20 expriment 84 "dyno filen"
logg fil SD 105 "vems datorn"
mvh jens
har varit uppe på över 2.9bar några gånger vid 6500rpm och kylaren har bara minimalt tryck i sig ca 0.1 bar och det är mycket bra!
tyvär så vart vädret lite sämre i dag med 996 i tryck och det vart 19 grader C i sista reporna då jag va en bra bit över 600hk då jag körde flera pull på raken så jag tyckte det vart lite väl mycket korrigering men även okorigerat så ger den i dag ca 20hk mer än i går då vädret gav mer normal korrigering. detta är eviga diskutionen som det redan fins trådar om men med omräkning som de flesta använder gav den iallafall 625hk. och jag är öppen med korten iallafall att det är så. 619hk är en sävar korrigerad siffra som inte har nå skryt hk i sig och som den ger även i normal luft
laddtrycket (som inte är reglerat elektroniskt på nått vis) faller lite på varv då turbon får jobba hårt ca 2.3bar avgastryck vid pik effekt och 2.65bars laddtryck. vid max rpm 7900 va laddtrycket 2.5bar och avgastrycket 2.35bar.
lamda target är ca 0.77 som den håller rätt bra.
NGK BR7HS 0.45mm gap. ser väldigt fina ut lätt bruna, likadana.
B20 expriment 84 "dyno filen"
logg fil SD 105 "vems datorn"
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6
Här kommer en ocensurerad och oklippt högladdtrycks B20 dokumentär från BBC sävar haha!
https://www.youtube.com/watch?v=VZ1rjcV ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=VZ1rjcV ... e=youtu.be
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6
Bra jobbat : ) kul att följa utvecklingen på din motor : )