Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har i helgen byggt om ett nytt oljetråg som förhopnings vis tål G kraft rakt fram och som håller bort lite mer olja från allt snurrande.
lacke och sånna som testat sånt här på sugmotorer i bänk tror du det kan fungera med gälarna och rännan till den djupa sumpen?
jag har även förberätt för dubbla turboreturer och räknat på hur motor fästen och belly pan kåpan ska rymmas under (ny regel nästa år i många klasser)
lacke och sånna som testat sånt här på sugmotorer i bänk tror du det kan fungera med gälarna och rännan till den djupa sumpen?
jag har även förberätt för dubbla turboreturer och räknat på hur motor fästen och belly pan kåpan ska rymmas under (ny regel nästa år i många klasser)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Tjena jens , du kan ju höra av dig till SävarSven.. lät som han var intresserad av att sponsra ( han stod nämnligen och läste och såg bilen du skulle snöra ner b20in i )
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 5:46 pm
- Ort: Fjollträsk !! Som ni bönder säger =)
Det där ser mycket likt ut det tråg vi hade på våran denzel maskin,rakstående B23 motor och 1.21 60fot utan lagerras som följd!
Vi hade iofs oljereturen på sidan utan att det medförde några problem!
Ang PROBLEM ...... Gamla hedenhös sprut som kugelficher, K-(j)Get, mm är man glad att man slipper hålla på med i dagens läge!
Vi hade iofs oljereturen på sidan utan att det medförde några problem!
Ang PROBLEM ...... Gamla hedenhös sprut som kugelficher, K-(j)Get, mm är man glad att man slipper hålla på med i dagens läge!
Ett liv UTAN turbo....SUGER!!!!!!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
hehe här sågas det friskt på gammalt sprut.
men kör man mettis så spelar det inte så stor roll att det går fett, bara att mata i så den inte blöddrar typ.
ej att glömma att man kör rent motorn på bensin efter rejsande.
i övrigt om man är ute efter ett sprut där man mappar millisekunder och vill ha lite mera koll så finns juh DTA eller nyare Haltech E11
Där finns mycket bättre loggmöjlighter än ett gammalt haltech.
men kör man mettis så spelar det inte så stor roll att det går fett, bara att mata i så den inte blöddrar typ.
ej att glömma att man kör rent motorn på bensin efter rejsande.
i övrigt om man är ute efter ett sprut där man mappar millisekunder och vill ha lite mera koll så finns juh DTA eller nyare Haltech E11
Där finns mycket bättre loggmöjlighter än ett gammalt haltech.
Har du pratat nått med Gunnar L?Jens Gustavsson skrev:med metanol kan man inte ligga över bensin arf 11:1 ( ca lamda0.7) på fullt laddtryck då tappar man större delen av finessen på kylning mm.
och under det lamdavärdet så sägger alla experter jag snackat med att BB lamdorna (för vanliga pengar) inte fungerar speciellt bra alls. det fins speciella lamdor för metanol men den billigaste jag sett kosta över 30K kr
Han har ju testat metanol en hel del på sin 2.4 16v.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 5:46 pm
- Ort: Fjollträsk !! Som ni bönder säger =)
Körde gammalt hilborn på våran bil och hilborn+ automat =INGEN höjdare..Kadett4wd skrev:hehe här sågas det friskt på gammalt sprut.
men kör man mettis så spelar det inte så stor roll att det går fett, bara att mata i så den inte blöddrar typ.
ej att glömma att man kör rent motorn på bensin efter rejsande.
i övrigt om man är ute efter ett sprut där man mappar millisekunder och vill ha lite mera koll så finns juh DTA eller nyare Haltech E11
Där finns mycket bättre loggmöjlighter än ett gammalt haltech.
Hade vi däremot kört manuellt hade det funkat mycket bättre..MEN det är en annan historia
Ett liv UTAN turbo....SUGER!!!!!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Om man startar på bensin och kör bensin före man stannar så skall det väl inte vara nåt problem.Kadett4wd skrev:hehe här sågas det friskt på gammalt sprut.
men kör man mettis så spelar det inte så stor roll att det går fett, bara att mata i så den inte blöddrar typ.
ej att glömma att man kör rent motorn på bensin efter rejsande.
i övrigt om man är ute efter ett sprut där man mappar millisekunder och vill ha lite mera koll så finns juh DTA eller nyare Haltech E11
Där finns mycket bättre loggmöjlighter än ett gammalt haltech.
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
TTR Jompa skrev:Det där ser mycket likt ut det tråg vi hade på våran denzel maskin,rakstående B23 motor och 1.21 60fot utan lagerras som följd!
Vi hade iofs oljereturen på sidan utan att det medförde några problem!
Ang PROBLEM ...... Gamla hedenhös sprut som kugelficher, K-(j)Get, mm är man glad att man slipper hålla på med i dagens läge!
bra då kanske det finns hopp om att det fungerar då
alltid kul att höra från de som testat mycket.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Jag hade också liknande på min 240, rakstäld med b20 tråg som var gjort djupare, samt svetasade en plåtlåda runt pickuppen som var öppen nertill och tvärsgående plåtar som skvalpskydd.Jens Gustavsson skrev:TTR Jompa skrev:Det där ser mycket likt ut det tråg vi hade på våran denzel maskin,rakstående B23 motor och 1.21 60fot utan lagerras som följd!
Vi hade iofs oljereturen på sidan utan att det medförde några problem!
Ang PROBLEM ...... Gamla hedenhös sprut som kugelficher, K-(j)Get, mm är man glad att man slipper hålla på med i dagens läge!
bra då kanske det finns hopp om att det fungerar då
alltid kul att höra från de som testat mycket.
/Andre'
power
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
såhär har jag gjort i mitt tråg:
under den där 'persiennen' sitter där ett skvalpskott också.
bara med hål för pickupen samt oljestickan.
sammanlagt som ett 70mm hål kanske.
under skottet ryms ca 6.5liter olja.
Tanken är att gälarna ska fånga upp oljan som piskas runt i vevhuset.
och sedan i lugn och ro rinna ned under skvalpplåten.
hittils funkat klockrent vid hård kurvtagning(tvärställd motor)
under den där 'persiennen' sitter där ett skvalpskott också.
bara med hål för pickupen samt oljestickan.
sammanlagt som ett 70mm hål kanske.
under skottet ryms ca 6.5liter olja.
Tanken är att gälarna ska fånga upp oljan som piskas runt i vevhuset.
och sedan i lugn och ro rinna ned under skvalpplåten.
hittils funkat klockrent vid hård kurvtagning(tvärställd motor)
Måste bara flika in lite på det här med betong. En B20:a har i originalborr ca. 5mm tjocka cylinderväggar! Jämför man det med de ca. 3mm tjocka väggarna på B23-230, så är B20 väggarna nästan tre gånger starkare! Böjmotståndet växer nämligen med kvadraten på tjockleken. Så en B20:a behöver aldrig betong ifall man inte överborrar den.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
teoretiskt räcker inte 5mm till 600hk heller om man skall gå efter graham bell.
Men det är om man gör det..
Skall tillägga att jag inte tycker betong är en bra lösning, men det är ju ibland den enda.
Men visst hade det varit fränt med en riktigt brutal b20
Detta med att dom håller några fräna pull i bänken och sen går sönder har ju med ägaren till motorn att göra.
Vill man skruva och kolla lager och dubbelkolla allt hela tiden så funkar ju en sådan motor fint.
det blir ju lite volvomotorns TD
Men om man tar Aldeen som exempel så tror jag dom inte gör så mycket mer än kollar koppling mellan varven.
Sura: hur gjorde ni på eran best?
Men det är om man gör det..
Skall tillägga att jag inte tycker betong är en bra lösning, men det är ju ibland den enda.
Men visst hade det varit fränt med en riktigt brutal b20
Detta med att dom håller några fräna pull i bänken och sen går sönder har ju med ägaren till motorn att göra.
Vill man skruva och kolla lager och dubbelkolla allt hela tiden så funkar ju en sådan motor fint.
det blir ju lite volvomotorns TD
Men om man tar Aldeen som exempel så tror jag dom inte gör så mycket mer än kollar koppling mellan varven.
Sura: hur gjorde ni på eran best?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det låter intresant jag tittar förbi där nått i slutet av veckan.Nvix skrev:Tjena jens , du kan ju höra av dig till SävarSven.. lät som han var intresserad av att sponsra ( han stod nämnligen och läste och såg bilen du skulle snöra ner b20in i )
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Här spelar ju borrningen också in. Ju mera borr, desto mera tjocklek behövs, vid ett givet cylindertryck alltså. J.m.fr. med hydraulikrör, ett 6mm rör behöver inte ha mer än 1mm väggtjocklek.Tommy Luhr skrev:teoretiskt räcker inte 5mm till 600hk heller om man skall gå efter graham bell.
Dessutom beror det också mycket på slagvolymen och antalet cylindrar. 600hk är ju ingenting i cylindertryck på säg en 10 liters V12:a.