Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Erland Cox »

Men om du kör på E85, vad händer då om du kör tightare squish men samma komp?
Får du problem då?

Erland
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av PerAage »

Vi ladda 2,5 bar på e85, med 1,6mm klämspalt...
Funkade utan spikningar i alla fall 8)
kanten på kolven var 5mm bred, altså relativt liten squish-area..
Det hjälper nok en hel del.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av PFR »

"kanten på kolven var 5mm bred, altså relativt liten squish-area..
Det hjälper nok en hel del."
helt rätt PerAage :thumbright: gillar dina slutsatser och du har fakta genom tester

Det hjälper med kolven som jag nämner tidigare och att ha Fb-rummets utformning som är lämpat för detta. Jag gör aldrig likadana Fb rum i en Turbo topp vs en Sug motor. Körde massor av tester på mitt första projekt åren början 90 i jakten att få den å hålla ihop "en gammal 164 B30motor" sen vart de en Volvo 740 Turbo jag hade åren 2001-2003 i olika utföranden samt senare Dynokördes alla tankar kring detta Motorn hade en bra bearbetad 531 topp med toppdeckat block flera olika turbos och kammar passera den där motorn /bilen. :thumbright: Men med Turbo och sug jobbar vi ju mot olika parametrar.
Förra sommaren körde jag ett Fb-rums utveklings projekt på en sugmotor Rc Volvo där jag bara jobba med att få fram ett fungerande FB rum det var många demonteringar och bearbetningar och planingar och topp packningar (så man hade samma kompför alla tester) men det gav åxå insikt vist toppen fick man kasta sen :hihi: många timmars jobb åt skogs :doh: . De ju så svårt att finna någon direkt litteratur kring detta bara en massa vad man (bör) sträva efter har högar med Böcker å program å skit men som sakt jag hade ingen fakta då. Men nu :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Erland Cox »

När jag jobbade hos KG för 30 år sen fräste han alltid upp förbränningsrummet på turbo motorer så klämspalten försvann.
Detta var innan Intercoolertiden, det fanns bara vatteninsprutning.
Jag motsatte mig denna uppfräsning och faktiskt också på en B30 topp så tog jag upp förbränningsrummet rejält utan att röra klämspalten.
Klämspalten minskade ju spikningar så den skulle absolut vara kvar tyckte jag.
Tror det var ett komp på max 7:1 vi la dom på.
Men se den toppen kom tillbaka för den spikade och jag fick vackert ta och fräsa upp förbränningsrummet och sen funkade den.
Det var på den tiden plana kolvar så klämspalten blev för stor fast förbränningsrummet var jätteurslipat.
Det kan inte ha varit mer än 15mm bakom stiftet och mitt på klämspaltsytan kvar.
Så det är inte helt enkelt utan det finns en gräns för hur mycket squish en turbo motor (speciellt på bensin) klarar.

Erland
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av PFR »

Helt klart har ju allt en brytpunkt och ett vist användningsområde. :thumbright: Sedan tycker jag att det är svårt bygga en kunskap baserad genom andra med det menar jag att vem vet vad brukan av produkten tycker är rätt eller fel. Vi har så olika åsikter och tankar därför föredrar jag jobba genom att ta fram fakta och utvärderingar genom eget testande så långt de nu är möjligt :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Jens Gustavsson »

grabbar fortsätt gärna diskussionen här sen jag ska försöka flytta snacket hit http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=13949
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Jens Gustavsson »

kam installerad med std vippor 0.510 i lyft. 2.5mm på insug och avgas 110.5.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller på att montera upp B20 turbo motorn dynon nu och jag har lånat weber 45:or av holmbergarn så det blir lite sug gasning först med lite olika tester och expriment. har portat till nåra insug nu men de passar inte så bra mot toppen men det brukar inte va så känsligt.
mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Erland Cox »

Ska bli kul att se vad den ger N/A. Hur stor är den och vad är det för kam? F?
Kan gissa på 160 hästar i så fall.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej det är en vassare kam än en F men med turbo nock på 110.5 grader sen vet jag inte exakt turbo kompa men ca 9.5-10:1 nånstans. jag ska försöka köra några jul pull i morgon på morgonen.

jag hoppas på 170hk men det är svårt med 88.9x80 borr och med en hel del leekdown som denna test bottendel har men jag lär mig mycket ändå då det inte är sånt jag ska testa.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Erland Cox »

Det är inte fel att börja julen med några dynopull.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det ger jul stämning i kroppen :D

bara gas staget och lite små grejor kvar nu.

ska ta några kort senare, har haft tasig kamera hela hösten här men hitta felet då jag lånade kabeln till laddaren till radion så kände jag lite durr i fingrarna och såg att kabeln va uppäten av garage musen så det va inget digitalt super fel utan ett basic bon fel som jag kunde laga på 20 sek med lite el och löd kolv tape :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20: ny test motor på gång

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är kamaxeln inkörd iallafall.

138hk nu första gasningen :D käns att det är för lite kompa men den gick inte på full gas heller och bara 35 grader tändning. det blir en lång väg mot 160-170hk!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 138hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

weber 45 med 40 halsring och korta trattar utan instick.

satt i gasarna (holmbergarns)
F16 H170 L160

f9 60låg (lite snåla)
Skriv svar