Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

nix det har jag inte, håller på att kolla lite vad för klasser jag skulle kunna köra i, dock verkar jag ínte hitta vad det är för index i de olika klasserna i comp.

men om jag ska köra komp så måste jag åka i E/A eller D/A eller om jag tynger ner den till 1340kg, BT/A...
eller så bygger jag mindre motor, med en 305:a skulle jag kunna åka BT/A på 1200kg..

eller får man bara ha turbo i AT/A, BT/A, CT/A, DT/A, ET/A????
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Blom142 skrev:nix det har jag inte, håller på att kolla lite vad för klasser jag skulle kunna köra i, dock verkar jag ínte hitta vad det är för index i de olika klasserna i comp.

men om jag ska köra komp så måste jag åka i E/A eller D/A eller om jag tynger ner den till 1340kg, BT/A...
eller så bygger jag mindre motor, med en 305:a skulle jag kunna åka BT/A på 1200kg..

eller får man bara ha turbo i AT/A, BT/A, CT/A, DT/A, ET/A????
JAPP det är det T står för
D eller E altered är sugmotor
Och här hittar du indexen http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Gall_comp_index.pdf
Bild
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

det tackar jag så hjärtligt för T-27 :read:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här är det lite mer regler mm http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-A.pdf

sen fins det en förarförenig som heter www.comp.nu där det fins ett forum man kan fråga saker.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Detta är mitt nya turbo-insug för B20, jag kommer att köra med lustgas och kanske vatteninsprutning, så en viktig parameter har varit att blasket som kommer i tryckröret ska fördelas jämt över alla runners, annars så tror jag inte att utformningen av ett torrt plenum är speciellt viktig bara flödet runt trattarna är bra och att man har ett grovt rör in mot plenumet så inte hastigheten blir så stor.



man kan också ana tungan som sticker in i toppen då jag inte vill nedåt i kanalen, men samtidigt vill jag inte lägga onödigt jobb på toppen heller då den ska va enkel då den kan gå sönder ibland.

Bild


det blir pressade tryck kärls gavlar sen då allt är fördig svetsat och slipat.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:kommer funka skit bra:)
man får hoppas det då jag aldrig sett nå liknande förut :hihi:

en annan sak som blir speciellt är att jag kommer köra spjället före intercoolern, vitsen med det är att kunna åka med ett mindre spjäll (snål) och att jag vill kyla intercolern på tomgång med vakium kylan som blir.

har nån testat det eller är jag först?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

mega kill switch hehe
jo det blir nog ett problem.

Ev ha en tändningsbrytare på bromsskärmen.
Så att man reflexmässigt alltid lär sig att använda den.

f1 hade väll till och med spjället innan turbon, och hade väll även en tanke med det.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

NEJ :shock: jag sabba ditt inlägg kadett 4wd, tryckte på fel kanapp :doh:

tryckte på ändra istället för citera :(

kan du lägga in bilden igen? :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

de kör nog bubbla inlopp mer för att det är enklare att få tillräcklig aria på spjäll sen kanse de har dubbla turbos?


säkerhets grejen har jag tänkt på också, och jag har kommit fram till att på denna bil det inte är nån större fara då effekten med 6.5:1 och den för tändning det blir inte gör att man kör åt skogen.

sen kan man mappa in en lucka i bestyckningen så man dödar motorn med svin mycke soppa eller tvärs om.

jag har också byggt in en nöd stop som tar död på allt i bilen om man skulle känna att nått går fel.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:NEJ :shock: jag sabba ditt inlägg kadett 4wd, tryckte på fel kanapp :doh:

tryckte på ändra istället för citera :(

kan du lägga in bilden igen? :)
no problems:
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:de kör nog bubbla inlopp mer för att det är enklare att få tillräcklig aria på spjäll sen kanse de har dubbla turbos?


säkerhets grejen har jag tänkt på också, och jag har kommit fram till att på denna bil det inte är nån större fara då effekten med 6.5:1 och den för tändning det blir inte gör att man kör åt skogen.

sen kan man mappa in en lucka i bestyckningen så man dödar motorn med svin mycke soppa eller tvärs om.

jag har också byggt in en nöd stop som tar död på allt i bilen om man skulle känna att nått går fel.

de hade enkel turbo till en början med den här motorn, säsong 2004, men de gick upp till twinturbo säsong 2005.


2004:
Bild

2005:
Bild

skitbra rulle:
http://www.racingvideo.net/videos/bulli ... _promo.wmv
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Får man fråga varför du la v8-planerna åt sidan?

Utformningen av insuget verkar ju rätt så vettigt, men vad har du för svets och gas?

en liten tanke ang spjällhus före intercoolern i kombination med högt laddtryck är vad som händer då du skjuter ett tryckrör....jo motorn ger på för fullt..... iofs bara som sugmotor.... stagning delux är nog att föredra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pitebo skrev:Får man fråga varför du la v8-planerna åt sidan?

Utformningen av insuget verkar ju rätt så vettigt, men vad har du för svets och gas?

.
v8 planerna las tilfälligt ned på grund av tid och penga brist sen är nog inte detta chassi lämpligt för de effekterna en sån motor skulle kunna leverera (närmare 2000hk/2.2bar )

vi får se hur fort det går att köra med denna B20 men går det skapligt som jag tro det ska det gå fort så man blir lite rädd som chafför ändå (245cm hjulbas)

mer utmanig att bygga B20 där man kan ladda på så man gör nått man inte gjort förut, bygga en v8 där man inte kan ladda på av säkerhets själ käns inte lika moteverande.


jag har svetsat lite fult delvis för att slippa allt för mycket genombräning resten är nog svetsarn som fuskat :wink: (telwin 180amp 3fas/mison 18 0.8mm tråd, skulle haft ny gas hylsa)
Jens Gustavsson skrev: säkerhets grejen har jag tänkt på också, och jag har kommit fram till att på denna bil det inte är nån större fara då effekten med 6.5:1 och den för tändning det blir inte gör att man kör åt skogen.

sen kan man mappa in en lucka i bestyckningen så man dödar motorn med svin mycke soppa eller tvärs om.

jag har också byggt in en nöd stop som tar död på allt i bilen om man skulle känna att nått går fel.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 12, 2008 11:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Inlägg av Erik Samuelsson »

blir fränt det här :thumbright: en fundering som jag har är om inte avagashuset på den lilla turbon kan bli en strympning på en sån här potent motor?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ekan skrev:blir fränt det här :thumbright: en fundering som jag har är om inte avagashuset på den lilla turbon kan bli en strympning på en sån här potent motor?
den lilla turbon ska jobba på ungefär 1.5bars laddtryck där kommer den att ge ungefär samma avgatryck eller kanse lite lägre också skulle jag tro.

sen kommer den stora turbon att ladda ca 0.5 till 1.5bar in i den lilla men den kommer att jobba ganska lungt då det inte blir i närheten av dess max flöde så därför kommer den inte att få mer avgastryck än ca halva laddtrycket därför kommer totala avgastrycket bli minst 0.5bar lägre än totala laddtrycket.

oj vart inväcklat :doh: hoppas du förstår :)
Skriv svar