Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av Linkansg1 »

Använde du 12.9 bulten med myrmalmsbrickorna under,eller böt du till std toppbultar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har jag monterat ihop det mesta igen med en ny racetema toppackning :thumbright: (det ända jag fick tag i dag)
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av JonasW »

Bromsa vidare idag då? :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

får se om packnings geggan hinner torka? kenske efter 18:00 till stopptiden 19:00.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av jacobson_se »

Verkar ventilfjädrarna fungera bra för er och blev det smidigare att ställa ventilspelet nu när vipporna blev slipade?

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vipporna är väldigt lätt att justera in rätt spel på nu :thumbright:

jag har bara varvat 8000rpm än men där fungerar det fint iallafall :) ska dra till 8400rpm där varvstoppen ligger innan den tas ned från bänken i morgon för att se att allt lirar på fullt varv.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av PerAage »

Hur mycket laddtryck ska du ladda?
Sugen på å testa om laddtrycket är utlösande faktoren för kamaxelbrotten?
Med beehive-fjädrar och dina nya fjädertryck borde det bli en skilnad?!? Är flankerna lika stela som förra kammen, eller inte?
Med mildare fjädrar och kam borda den tåla mer tryck, om dina teorier stämmer. :)
I såfall laddar du på tills 2,5bar...

Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för peak-open-acc i din kam?

jag har inte tänkt ladda mer än 2.0bar nu. ska köra tävling om ett par veckor, så jag vill bara fin justera och se att saker fungerar nu.

546hk/7500rpm nu vid 1.98bar med biltema toppackning som alla säger är så dålig :hihi:
varva den till ca +8200 (varvräknaren slutar vid 8000)
den tappade bara ett tiotal hk från peak-effekt :thumbright:
ganska otroligt, om man bara backar några år så skulle jag inte tro det själv - att en 240/1.27 graders kam kan slita så bra, men om allt är avstämt för det och om man har lite hjälp av laddtryckskurvan så är det nu helt möjligt med fina lågvarvs egenskaper och fina avgas värden och grym effekt från låga varv (3900 till minst 8500rpm) 4600rpm :shock:

det vart dock lite sämre effekt (ca 5-8hk) med den tjockare packningen som ger lägre kompa.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av PerAage »

Vet faktisk inte. ...
Vad är vassaste kammen du har åkt med ( i hög duration och liten nockvinkel), skjit i ventilaccellerationen, dom äldre kammarna var rätt snäll på det viset?
Kammar som zl14, Schanke-profil till 16v, är ett exempel på en kam som har hög duration, snälla ramper, låg nockvinkel och inte för mycket lyft. Dom går sämre än nyare modärna kammar, men vaknar utav hälvette på ett visst tryck, något över 2 bar med stor turbo. Jag skulle Hitta nån gammal vass kam med snälla ramper, och prova högt tryck. Du får troligen hålla hårdt i hatten.

Mvh
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av PerAage »

Så får vi heller fixa converterdump om du stoppar inn en u-kam eller nånting över 300 uppgivna grader. Kom ihåg at du inte hittar nånting med en liten hx40. Den lurar dej för mycket på högt motorvarv. Släng på en hx55, ihop med lav nockvinkel 103-105 grader.
Kom ihåg at första kolfiber-PV åren var med 101 grader nockvinkel. Var det son gav mej sparket till å prova ikke-turbo-kam.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

du har lite fel där vad gällande pik open acc i nya VS gammla kamaxlar. ta tillexempel och gämför en nyare AGAP som jag kör nu den har relativt sett rätt kort ramp men den har ändå en låg pik öppnings acceleration om du jämför mot många äldre kamaxlar med både korta och lånmga ramper.

du får skicka hit en kam så kan jag mäta upp den så får du lite fakta istället för att behöva tro vad som är skilnaderna.

jag körde en KG5 med 108nock i 142 förut den har 270 grader vid 1.27 på kamaxeln mätt och 320 grader vid normalt ventil spel den va död under 5200rpm sen gav den skaplig effekt på lägre laddtryck mot 6500-7300 men sen dog den igen på högre laddtryck och varv till skilnad från mitt nya koncept som har flera tusen varv bredare powerband. till skilnad mot er motor så behöver jag inte byta converter var gång jag höjer laddtrycket eller ändrar nått då jag har bredare register. men jag säger inte heller att er motor är fel det är bara en annan modell av motor koncept som också fungerar bra och den lät väldigt fin och arg på sista filen jag såg :thumbright:


i rullarna på motornord så gav min 142:a 135wNM vid 4000 rpm min vega mortor ger ca +500nm beroende på vilket laddtryck jag väljer :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller på plocka ned motorn nu från dynon. startat och kört igenom soppa systemet med bensin.

ska kolla lagren under dagen. håller tummarna på att de fina ut :thumbright:
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av PerAage »

Du säjer at den dog på höga varv och tryck, vilken tändning och lambda kjörde du då?
Provade du samma kam med original nock, 104-105 grader? Hadde varit kul å prova. Kg5an skal ku vara rätt ok? Vet du hur ramperna är på den?

Vi har bytt converter för at vridet har gått upp mycket från första året, men du har rätt i at vi avhenger av å ha stallspeed imellan 6000-7400 varv.
På en 8" Dragrace-converter skiljer det 150-200Nm på 1400 varv, så har man just hunnit stalla på 6000, har man en hel del å gå på. Tror inte vi behöver ny converter nu på ett tag :D

Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

lagren såg fin ut så det blir bara ny olja och filter och i bilen nu. ska stor städa i värkstan sen i morgon och börja montera upp en annan B20 dragrace sugis med göran topp och weber 50:or och vass kam :thumbright:
ny tråd om den i morgon om det är ok för ägaren?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: nya motorn bromsas 542hk/1.92bar

Inlägg av Erland Cox »

KG5 är en Enem M13 (har jag för mig att den heter) kopia, lite vassare än H3 (KG6) och fungerade aldrig lika bra.

Erland
Skriv svar