Sida 81 av 85

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 1:30 am
av Knut Åge Busengdal
Om du monterer en vann kjølt varmeveksler på retur til tanken som du kjøler med vann ifra springen, så skal du vel kunne holde en stabil kjølig fuel tempratur. eller vil det bli for mye motrykk på returen om en monterer en varmeveklser/kjøler, slik at enn må ha en egen pumpe til å sirkulere brensel ifra tanken igjennom kjøler og tilbake til tanken? da kan man også ha tempraturstyrt sirklasjonspumpen om man ønsker det.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Postat: ons dec 06, 2017 2:16 am
av Erland Cox
kolvbult skrev:hej , Intressant läsning : ) är det någon här som vet hur stor man kan göra kanalerna i en b18 topp , b20 med 42 ventil , och b20 med 44 ventil ?

38mm kan du köra upp dom till sen behöver du tjockleksmätare.

Erland

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 8:32 am
av Jens Gustavsson
bränsle kylare är förbjudet i de flesta dragrace klasser.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 11:13 am
av TurboRickard
Hej Jens.

Om du sätter en pwm styrd bränslepump så behöver du inte pumpa runt en massa bränsle som du ändå inte gör av med.
Detta borde göra stor skillnad på temperaturen.

//Rickard

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 12:48 pm
av Knut Åge Busengdal
Da missforstod eg, utifra det du å Mattias skrev så forstod eg det slik at problemet med varm brensel var ved mye kjøring i bremsebenken og ikkje i bilen på bane. Så det eg tenkte på var om det hadde våre ei grei løysning å hatt en kjøler på brenselsystemet i bremsebenken for å kunne holde en stabil tempratur på brenselet når du kjører mye sammenhengende.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 2:35 pm
av Jens Gustavsson
jag förstår hur ni menar men är lite rädd för att nått ska sluta fungera och bränna upp min motor :) vill också ha allt så enkelt som möjligt.

ska försöka hitta en lösning med värmen i skenan först iallafall.

mvh jens

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 2:58 pm
av Steve
Visst var det så att du provat att köra pumparna utan motorn igång och då blir bränslet inte varmt, dvs att det är motorn som värmer upp bränslet?

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 3:56 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:jag förstår hur ni menar men är lite rädd för att nått ska sluta fungera och bränna upp min motor :) vill också ha allt så enkelt som möjligt.

ska försöka hitta en lösning med värmen i skenan först iallafall.
mvh jens
Det behöver inte bli så avancerat med PWM styrning 2 olika lägen på pumpen, full fart och en lägre fart.
Om det inte behöver gå tillbaka stora mängder bränsle i retur till tanken så lär ju värmen
inte öka i tanken.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 4:27 pm
av Kadett4wd
Är det en nackdel då? (med högre temp på bränslet)
Alkohol bränslen har ju högre förångningspunkt.
Och för att dra nytta av bränslet helt i cylindern bör det ju hinna förångas.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 6:50 pm
av The
Varmt bränsle och kall luft är väl optimalt :-)

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 8:04 pm
av Jens Gustavsson
ska se om det går att bygga nån skärm plåt mot bränsle skenan. den sitter monterad i insuget med RF bultar och brickor sen är den polerad.

ska man ladda 3 bar så vill jag nog ha kallt bränsle det hinner nog förångas i tid för tändpunkt.

pwm modulen måste klara över 50 amp utan spännings fall klarar den det?

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 8:20 pm
av Kadett4wd
På min moppe fick jag erfarenheten av att en metanolmotor kan knappt överhettas och älskar värme.
Då maskin var över 80 grader kom det 'extra' effekt.
Enda jag kan relatera det till är att då bränslet förångas började även 'syret' i bränslet frigöras och den plötsligt vill ha mer bränsle ändå.

Min tanke är att E85 beter sig lika, fastän 'light' då jag sett fenomenet i bränsletabellen mot motortemp.
Att över 78-80 grader ska de plötsligt ha mer bränsle igen för att behålla samma lambda.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 10:15 pm
av Jens Gustavsson
jag hört sånna historier flera gånger men jag har testat kall och varm motor 4-5 gånger både sug och turbo och varm har aldrig vunnit.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: ons dec 06, 2017 11:51 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:pwm modulen måste klara över 50 amp utan spännings fall klarar den det?
https://www.electronickits.com/50a-dc-p ... ontroller/

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: tor dec 07, 2017 4:49 am
av Knut Åge Busengdal
Ja det er sikkert bedre å prøve å redusere problemet med å isolere vekk meir varme fra motor til fuelrailen og sjå om det blir bedre.


Bild
Når eg kjøpte min dysetestbenk for et par år sida og skulle teste dysene som stod i min orginale 164E med D-jetronic, så demonterte eg dysene ifra bilen og passa samtidig på å demontere dyseholderen i aluminium som er montert på toppen for å gjer den rein og bytte o-ringer, da var der montert 2stk bakelitt bricker, en på kvar side av dyseholderen (sjå dei brune bricker på bildet.), mange av desse bakelitt brickene vart skadet under demontering og eg hadde ikkje nye, så det vart til at eg monterte dyseholderne på plass igjen på toppen uten desse bakelitt brickene. bilen startet greit som vanligt, men etter dette kom et nytt problem som aldri hadde våre tidligare, kvar gong motoren hadde vert varmkjørt også stoppet noen minutter og då igjen skulle startes, så var den tungstartet og ville ikkje gå skikkeligt heilt med det samme den hadde startet. etter litt grubling og spolet bandet tilbake på kva eg hadde gjort, kom eg fram til at det måtte vere desse bakelitt brickene som manglet som hadde til oppgåve å isolere vekk varmeoverføring til dyseholder og dyser som kunne føre til at bensinen i dysene begynte å koke og lage gasslommer i bensinen, så kjøpte nye desse bakelitt brickene og monterte dei og problemet var borte, så det er ikkje altid det skal så mykje til :wink:

Varierande tempratur på fuelen vil også gjer at egenvekt og viskositeten varierer, vil ikkje det også ha enn påverknad eller er det så lite forsjell at det er ikkje noke å tenke på?