Sida 82 av 85

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: tor dec 07, 2017 7:41 am
av Jens Gustavsson
Steve skrev:Visst var det så att du provat att köra pumparna utan motorn igång och då blir bränslet inte varmt, dvs att det är motorn som värmer upp bränslet?
jo det stämmer. 10 min pump körning med avstängd motor ca +2 grader soppa temp. 10 min med motor på tomgång + 35 grader temp

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: tor dec 07, 2017 10:56 am
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev:jag hört sånna historier flera gånger men jag har testat kall och varm motor 4-5 gånger både sug och turbo och varm har aldrig vunnit.
Stekhet motor gav 3hk mer än normalvarm i mitt fall.(2 takt)
Förgasaren hade frost på utsidan, så det kan vara en ledtråd ;)

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: tor dec 07, 2017 11:36 am
av Jens Gustavsson
rinner soppan in i motorn så blir det kanske så? finfördelas den skapligt så värkar man inte behöva ha varm motor för att få bra effekt.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: tor dec 07, 2017 11:51 am
av Kadett4wd
Så kan det vara.
förgasare blir lite inexakta på att finfördela bränslet när det är såna mängder vid metanol.

Men fenomenet fanns i kaputten med E85 också, men då i 'light' utförande ;)

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: tor dec 07, 2017 8:03 pm
av Jens Gustavsson
lite segt laddtryck då jag inte har nån styrning på wg och ingen fjäder bara tryck på den sidan men den är rätt varvillig för att va en sån lågkompad snik motor. men inga märkvärdiga effekter ganska tom.
testa lite mer tändning här. gilla det på lägre varv men inte toppeffekten. vilktigt då man testar tändning är att hålla sten koll på laddtrycket så det är lika eller räkna om till sug hk om det skiljer lite.


Bild

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: fre dec 08, 2017 12:44 pm
av Gson adak
Hur mycket skillde det i tändning på kurvorna?
Bra snurr ändå tycker jag! :-)

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: fre dec 08, 2017 6:12 pm
av Jens Gustavsson
ca 1.5 grad.

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Postat: mån dec 25, 2017 5:19 pm
av Jens Gustavsson
har kommit hem från semestern nu och varmkörde verkstan med några B20 dyno pull med lite polare här. kör vemset så det kan lägga till och dra bort 10% soppa. knappt rört ve tabellen. helt otroligt va bra det får till soppan till target värdet! laddtrycket är totaltryck alltså 1.86bar "laddtryck"

ska fin tuna vidare i morgon lite.

ok effekt med tanke på vilken dålig bottendel det är.













Bild

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 516hk/1.86bar

Postat: tis dec 26, 2017 1:47 pm
av Jens Gustavsson
Hej ska ge motorn lite kärlek och servis i morgon innan bromsningarna fortsätter. känns ganska lovande att kamaxeln inte gått av än men det är vid dessa effekter det brukar börja jäklas.

nästa mål är att öka broms bänks rekordet med B20 :lol:

detta är från tidigare tester med 2.1L motorn som jag körde 2011-2014 typ.

Bild

jag har kört 540whp nigenom en slirig 7" converter med B18 och det är nog mycket mer på veven men det är bara i fantasins värd fins inte på papper.

Per-åge har kört 500whp också och säkert mycket mer men alldrig bromsad.

eric wiklund har haft nära 500whp och även jag i den gula på race bensin.

kanske inte låter så mycket 548hk i dag 2017 men problemet med b20 är hålbarhet i både cylinder väggar, toppackning och kamaxlar så det är inte jätte enkelt. så får se om allt lirar senare i veckan.

mvh jens

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 516hk/1.86bar

Postat: ons dec 27, 2017 12:48 pm
av Jens Gustavsson
540hk/555nm nu just under 2 bar ladd.

effekten hade inte börja sjunka vid 7800rpm där jag släppte.

555nm

ca 24 grader tändning på varv / 980-1000grader avgastemp

kamaxeln är i en del ännu framförallt :thumbright:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 540hk/2bar

Postat: tor dec 28, 2017 1:48 pm
av Jens Gustavsson
Hej här i verkstan trimmas det B20 (88.9x80mm) här i mellan dagarna och nya broms bänk rekord är tagna medans jag testar ut kamaxlar, nya vems grejor och nya dyno axlar, grejor till comp vegan mm. jag vet att säker både Per-Åge Nygård och även jag med comp B18:n har haft mer effekt ute på banan men detta är högsta effekten som mätts upp i en bänk vad jag vet? laddtrycket är absolut tryck. gott nytt Race år mina motor kompisar!

inget tryck i kylaren, inga avklippta kamaxlar trots ca 15 dyno pull över 500hk i dag!






Bild

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Postat: tor dec 28, 2017 2:05 pm
av Steve
Är det turbon eller nåt annat som bromsar effekten nu om den gav 540 på under 2 bar?

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Postat: tor dec 28, 2017 3:08 pm
av Kadett4wd
du bör inte korrigera mot barometertryck med en turomotor ;)

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Postat: tor dec 28, 2017 4:29 pm
av Jens Gustavsson
Steve skrev:Är det turbon eller nåt annat som bromsar effekten nu om den gav 540 på under 2 bar?
tror inte det den har fortfarande låga avgastryck men tror mer att det är motorn som vevhusar ut mer och mer ju mer laddtryck det blir. va svårare att nå 540 hk i dag ska kolla vad som skiljer i väder sen mellan i dag och i går. men ville se lite fräna siffror så jag laddade på lite mer helt enkelt. är uppe i över 60 fullgas pull nu sen en massa delast och lågtrycks mappning. ca 100liter soppa uppkört. det motsvarar nog 4-5 dragrace helger :)

va ca 8 till 10 grader här inne i dag där turbon suger in luft. -6 grader ute ungefär. korigerar mot 16 grader temp.

väder kor lägger till 1.7% då luftrycket är lite lägre än normala 1013.

mvh jens

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Postat: fre dec 29, 2017 10:11 am
av kolvbult
Hej , fina siffror Jens, vad är det som gör att kammarna kan gå av , och hur skulle man motverka det, dom är ju klena och dåligt lagrade, är det varvet ,högt fjädertryck, egensvängningar ?