Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 20, 2018 11:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1263 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre dec 29, 2017 1:16 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
egensvägningar i vevaxeln som förstärks i bänken som sen förstärks igen i ståldrevet till kamaxeln så den vrids av. fins en lång tråd om du letar. mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 30, 2017 6:40 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5652
Ort: Lund
Har du en ryckutjämnare mellan motor och broms?
Min ena bänk har ett fjädrat lamellcentrum bultat i svänghjulet, sen driver det bromsen.
Gopower så bromsen har en ingående axel direkt till lamellcentrumet.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 5:40 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
hej erland jo både ett fjädrat lamell centrum sen en hardy skiva (+en M47).

ska ta en bild sen om du vill se hur jag gjorde med lamellen.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 7:46 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5652
Ort: Lund
Och du har ändå problem med vibrationer?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 7:48 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
värka fungera änså, kamaxeln inte av
:thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 8:43 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Erland Cox skrev:
Och du har ändå problem med vibrationer?

Erland


Det här skrev Jens före testerna han har gjort nu

Jens Gustavsson skrev:
Hej nu är det en av mina B20 turbo test motorer i bänken här. den gick i vegan 2009 och kallades smog motorn. som en del kanske mins så körde jag av kamaxeln flera gånger i div av mina tidigare turbo tester vid 8000+rpm och + 2-2.5bar laddtryck så jag har byggt ett nytt dyno stativ med både hardy dämpare och med ett fjädrat lamell centrum bultat i svänghjulet. fins info i andra trådar om de problemen så de behöver vi inte gå in på här igen.

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 9:18 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
jag kör mycket lättare svänghjul på detta dyno test också. går bra tror jag då driv axeln inte är stum.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 5:00 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5652
Ort: Lund
Har du bara kört av kammar i bromsbänken eller har du gjort det i bilen med?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 03, 2018 9:05 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
bara i dynon, bara på min turbo motor och bara på B18-B20 som är stumma in drivningen mellan vevaxel och kam (stål drev)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 06, 2018 12:10 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
nytt trigger hjul och msd 10 plus tändning...

2.4bar ladd 600hk och 645nm vrid

lamda target 0.79

avgas tryck vid pik effekt 1.87bar :thumbright:

ca 22 grad tändning

988 C avg temp

ca 12 grader i dyno rums temp

bara ett par hekto tryck i kylaren än med orginal elring packning och mina 12.9 7/16 bultar :thumbright:

176.5hk sug

igentligen jagar jag bara effekt i denna motor mellan 7000-8500rpm men den är inte helt trött på lägre varv trots att jag fega med ladd och tändning där för att skona grejorna.

Bild

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AFB8EDB

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 06, 2018 4:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 849
Ort: Bjurholm
Grymt. Vad har du för formel ett delar i bottendelen nu?

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 06, 2018 4:18 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
oborrad B20 från -73 sen M stakar och 30år gammla KS kolvar med grop. std olje pump med 4 bar tryck. väldigt exotiskt men det är inte dem grejorna som bestämmer effekten :)

toppen är fin sen insuget och grenrör egentligen kan man säga hela turbo systemet från vegan.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 07, 2018 3:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
Hej har pressat B20 ytterligare i dag till 2.65 bar och 625hk/7150rpm (korigerade till 1013/15C) och nu på denna låg kompade leekdown motor så har turbon börjat visa tecken att inte va super effektiv längre men är otroligt nöjd med effekten och framförallt att kamaxlarna ännu håller som va viktigaste att se.

har varit uppe på över 2.9bar några gånger vid 6500rpm och kylaren har bara minimalt tryck i sig ca 0.1 bar och det är mycket bra!

tyvär så vart vädret lite sämre i dag med 996 i tryck och det vart 19 grader C i sista reporna då jag va en bra bit över 600hk då jag körde flera pull på raken så jag tyckte det vart lite väl mycket korrigering men även okorigerat så ger den i dag ca 20hk mer än i går då vädret gav mer normal korrigering. detta är eviga diskutionen som det redan fins trådar om men med omräkning som de flesta använder gav den iallafall 625hk. och jag är öppen med korten iallafall att det är så. 619hk är en sävar korrigerad siffra som inte har nå skryt hk i sig och som den ger även i normal luft :lol:

laddtrycket (som inte är reglerat elektroniskt på nått vis) faller lite på varv då turbon får jobba hårt ca 2.3bar avgastryck vid pik effekt och 2.65bars laddtryck. vid max rpm 7900 va laddtrycket 2.5bar och avgastrycket 2.35bar.

lamda target är ca 0.77 som den håller rätt bra.

NGK BR7HS 0.45mm gap. ser väldigt fina ut lätt bruna, likadana.


B20 expriment 84 "dyno filen"

logg fil SD 105 "vems datorn"


mvh jens

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 07, 2018 8:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
Här kommer en ocensurerad och oklippt högladdtrycks B20 dokumentär från BBC sävar haha! :lol:


https://www.youtube.com/watch?v=VZ1rjcV ... e=youtu.be

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 08, 2018 10:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Bra jobbat : ) kul att följa utvecklingen på din motor : )


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1263 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010