bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)
Det är en sugis med Megasquirt i så fall men ett tag innan den är klar.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
- Ort: Australia
Re:
Ledsen att åter öppna ett gammalt inlägg, men tycker att det är mycket intressant på denna webbplats, se jag att det finns en hel del information om motordynamometer & tillbehör. Jag har läst ens upp någon i detta forum att göra det egna vatten broms dynamometern.Jens Gustavsson skrev:vi håller på att dribbla olika kylsystem till bänken nu.
jag lägger in en bild
http://images.google.se/imgres?imgurl=h" onclick="window.open(this.href);return false; ... s%3Disch:1
jag hittade också lite tankar om olika system på ett forum http://forums.land-and-sea.com/showthread.php?t=551" onclick="window.open(this.href);return false;
lite egna teorier, ritning av Kurt Olsson
Hej Jens Gustavsson, God Jul och Gott Nytt År 2012 till dig alla i Sverige från Australien
Jens Gustavsson den här handen drar du har skrivit av motorn kyla för en motordynamometer testcell har du mer information och specifikationer som du inte skulle bry delning.
Skulle vara mycket uppskattat bara nakna med mitt svenska skrivande och meningsbyggnad som jag använder Google Translator http://translate.google.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false; # auto | en |. Jag kan inte tala eller skriva på svenska alls.
Jag behöver för att konstruera en motor kylning för en motordynamometer testcell som jag har använt en vanlig bil radiator.
Vad datainsamlingssystem är människor använder på sina dynamometrar?
VAD dynamometer datorstyrda system som använder? som min go_power motordynamometer enheten fortfarande i sin handledning form och mätare. Skulle vilja uppgradera till någon form av elektronik som inte kostar en arm och ben och måste sälja familjens hem. Jag är på en mycket stram budget när det kommer till pengar. Verkar alla kommersiellt tillgängliga motordynamometer provrummet tillbehör kostnad i hundratals och tusentals dollar.
Några råd och hjälp skulle vara mycket uppskattat från alla forummedlemmar.
Och än en gång God Jul och Gott Nytt År 2012 till er alla i Sverige från Australien
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
- Ort: Australia
Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)
I hope this make some sort of reading sense ????? = Jag hoppas att detta gör någon form av läsning förnuft ?????
http://translate.google.com.au/#en|sv|" onclick="window.open(this.href);return false;
http://translate.google.com.au/#en|sv|" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)
it's better if you write in english. the translater does not work very well.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
- Ort: Australia
Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)
Ok , thank you for that, thought that maybe the case
This is what i wrote before
Sorry to re-open a old post but find it very interesting on this website , I see there is a lot of information on engine dynamometer & accessories . I have even read up on someone in this forum making there own water brake dynamometer.
Hello Jens Gustavsson , Merry Christmas and Happy New Year 2012 to you all in Sweden from Australia
Jens Gustavsson this hand drawing you have posted of the engine cooling for a engine dynamometer test cell do you have more details and specification that you wouldn't mind sharing.
Would be greatly appreciated just bare with my Swedish writing and sentence structure as I'm using Google Translator http://translate.google.com.au/#auto|en|" onclick="window.open(this.href);return false;. I can not speak nor write in Swedish at all.
I need to construct a engine cooling for a engine dynamometer test cell as I have been using a normal car radiator.
What data acquisition systems are people using on their dynamometers ?
WHat dynamometer computer controlled systems are people using ? as my go_power engine dynamometer the unit is still in its manual form and gauges. Would like to upgrade to some form of electronics that doesn't cost a arm and leg and have to sell the family home. I'm on a very tight budget when it comes to funds. Seems all commercially available engine dynamometer test cell accessories cost in the hundreds & thousands of dollars.
Any advice and help would be greatly appreciated from any forum members.
And once again Merry Christmas and Happy New Year 2012 to you all in Sweden from Australia
Regards
This is what i wrote before
Sorry to re-open a old post but find it very interesting on this website , I see there is a lot of information on engine dynamometer & accessories . I have even read up on someone in this forum making there own water brake dynamometer.
Hello Jens Gustavsson , Merry Christmas and Happy New Year 2012 to you all in Sweden from Australia
Jens Gustavsson this hand drawing you have posted of the engine cooling for a engine dynamometer test cell do you have more details and specification that you wouldn't mind sharing.
Would be greatly appreciated just bare with my Swedish writing and sentence structure as I'm using Google Translator http://translate.google.com.au/#auto|en|" onclick="window.open(this.href);return false;. I can not speak nor write in Swedish at all.
I need to construct a engine cooling for a engine dynamometer test cell as I have been using a normal car radiator.
What data acquisition systems are people using on their dynamometers ?
WHat dynamometer computer controlled systems are people using ? as my go_power engine dynamometer the unit is still in its manual form and gauges. Would like to upgrade to some form of electronics that doesn't cost a arm and leg and have to sell the family home. I'm on a very tight budget when it comes to funds. Seems all commercially available engine dynamometer test cell accessories cost in the hundreds & thousands of dollars.
Any advice and help would be greatly appreciated from any forum members.
And once again Merry Christmas and Happy New Year 2012 to you all in Sweden from Australia
Regards
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)
some info http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=21373" onclick="window.open(this.href);return false;
we use a big radiator and fan from volvo S80 and it works so good we dont need a cooling tower. but if the temp in the dyno room is high it may be a problem?
in northern Sweden it is a problem to keep the temp up when we dyno
do you have any pics and data on your dyno system?
we are using datamite parts to log power, torque, rpm and temp/pressures. it is a god low buck system. you can have a price quote if you like? my friend jeppe is a performance trends dealer.
we use a big radiator and fan from volvo S80 and it works so good we dont need a cooling tower. but if the temp in the dyno room is high it may be a problem?
in northern Sweden it is a problem to keep the temp up when we dyno
do you have any pics and data on your dyno system?
we are using datamite parts to log power, torque, rpm and temp/pressures. it is a god low buck system. you can have a price quote if you like? my friend jeppe is a performance trends dealer.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
- Ort: Australia
Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)
Hi Jens Gustavsson, I'm aware of that link in speetalk about engine cooling towers in a dynamometer room applications doesn't explain much on the internals of the cooling tower.
Been search the on the worldwideweb without too much success about " engine cooling towers " construction. that is how I came across you drawings in this forum.
My Go-Power DA-516 engine dynamometer is old and I just use the gauges on the dynamometer and record it by pen/paper. Other engine parameters again I'm using analog gauges. Nothing fancy about my setup
I'm aware of performance trends dynamometer PC conversion system but I have been looking at innovate_motorsports ST-12 system and from I have read about it and I'm impressed but how good it really is I have no idea to what I can gauge it to.
Dyno DataMite v3.7 Data Logger and Computer Software for engine dyno http://performancetrends.com/dtm-dyno.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ST-12: Engine Data Acquisition System http://www.innovatemotorsports.com/products/st12.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Regards
Been search the on the worldwideweb without too much success about " engine cooling towers " construction. that is how I came across you drawings in this forum.
My Go-Power DA-516 engine dynamometer is old and I just use the gauges on the dynamometer and record it by pen/paper. Other engine parameters again I'm using analog gauges. Nothing fancy about my setup
I'm aware of performance trends dynamometer PC conversion system but I have been looking at innovate_motorsports ST-12 system and from I have read about it and I'm impressed but how good it really is I have no idea to what I can gauge it to.
Dyno DataMite v3.7 Data Logger and Computer Software for engine dyno http://performancetrends.com/dtm-dyno.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ST-12: Engine Data Acquisition System http://www.innovatemotorsports.com/products/st12.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Regards
Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)
Hur blir det när ni bromsar motorer nu mitt i vintern med en dörr öppen och svinkallt ute, Stämmer det sen när motorn körs på sommaren med 30-40graders skillnad på temp?Jens Gustavsson skrev:fy fan vilken fläkt, det va full storm i dyno rummet nu än fast vi hadde en fullstor dörr öppen så vart det undertryck i lockalen så vi måste nog ha två dörrar öppen? vi ser hur det blir då vi ser trycket i data loggen med /utan fläkt på.
mvh jens
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)
http://www.centa.no" onclick="window.open(this.href);return false;
finns gummikopplingar som tåler stryk fra 10-100.000Nm
finns gummikopplingar som tåler stryk fra 10-100.000Nm
Daniel Krüger
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)
hur blev ventilationen? inte sett nått tror jag.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)
Hej jag har gjort 10000 mils service på dynon förra helgen och lite i veckan, mycket jobb att hålla den i bra skick - nått man inte får glömma då man tar betalt.
jag har fixat några små vatten läckage och bytt alla PVC slangar till gummi slangar i vatten systemet (4000kr bara det).
det har blivit en ny större returpump så man kan köra oändligt långa pull utan att det svämmar över på endurence-motorer som båtar, rally motorer, top-speed motorer. frågan är bara nu om retur ledningen är för klen men den får vi byta sen annars.
sen har jag målat upp den lite så den ser finare ut då den hade börjat se lite välanvänd ut efter alla timmar vi kört motorer i den.
Nu är det pågång några motorer inom de närmaste veckorna. inte så mycket tider kvar före semestern men några till kan nog hinnas med om ni hör av er snart.
jag kör helst volvo B20-2150RC och andra 2.4RC och så just nu och lite turbo så klart. en frän sån volvo 8v är på gång snart också, med stor turbo
jag har fixat några små vatten läckage och bytt alla PVC slangar till gummi slangar i vatten systemet (4000kr bara det).
det har blivit en ny större returpump så man kan köra oändligt långa pull utan att det svämmar över på endurence-motorer som båtar, rally motorer, top-speed motorer. frågan är bara nu om retur ledningen är för klen men den får vi byta sen annars.
sen har jag målat upp den lite så den ser finare ut då den hade börjat se lite välanvänd ut efter alla timmar vi kört motorer i den.
Nu är det pågång några motorer inom de närmaste veckorna. inte så mycket tider kvar före semestern men några till kan nog hinnas med om ni hör av er snart.
jag kör helst volvo B20-2150RC och andra 2.4RC och så just nu och lite turbo så klart. en frän sån volvo 8v är på gång snart också, med stor turbo
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)
förresten vill man se lite roliga sävar bromsningar så finns det lite filmer här i denna spel lista. obs det är lite humor och ironi ibland i dem och de ska inte tas på 100% allvar då vi brukar ha rätt kul också då vi utvecklar motorerna. bänken är också utvecklad i omgångar så den har blivit mer och mer avancerad med tiden och filmerna ligger inte i nån ordning. många av filmerna har en tråd här på dyno forumet också om man letar lite.
mvh jens och sävar teamet
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... re=mh_lolz
mvh jens och sävar teamet
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... re=mh_lolz
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)
nån el expert som kan ge tipps på hur man kopplar in denna bränsleflödesmätare?
den gröna värkar ju va nån jord som går in på ena sidan också där den oranga kabeln går in sen har vi de två grå på den andra sidan.
den ska sen kopplas in på nån utav puls rpm ingången i dynon där man sen kan kallibrera antal pulser/ volym.
den ska användas för förgasar tuning bara utan retur.
behöver den nån pull-up eller alstrar nån spole där inne nån signal av sig själv tro?
mvh jens
den gröna värkar ju va nån jord som går in på ena sidan också där den oranga kabeln går in sen har vi de två grå på den andra sidan.
den ska sen kopplas in på nån utav puls rpm ingången i dynon där man sen kan kallibrera antal pulser/ volym.
den ska användas för förgasar tuning bara utan retur.
behöver den nån pull-up eller alstrar nån spole där inne nån signal av sig själv tro?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/