bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Detta är början på uppbygnaden av den nya broms bänken jag har köpt ny av http://www.stuskadyno.com" onclick="window.open(this.href);return false;

jag kommer dock att bygga stativ och vi bygger sen elektronik mm själv.

nåra modeller på stativ runt motorn jag kollar på


enklare modell från stuska...

Bild


en enklare modell från superflow typ 901...

Bild


lite värre 902 modellen. käns som den bästa modellen då den har bra med utrymme för hedders mm sen har den docknings bar vagn = lätt att montera motorn sen kan man bygga olika vagnar för tex skoter motorer med pipor och en för bilmotorer :thumbright:

Bild

en värstig från superflow proffs modell

Bild

Bild


ska också börja skissa på en control bord nått som nicklas persson kanse kan snickra på :) ?

Bild [/img]
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre dec 03, 2010 2:21 pm, redigerad totalt 26 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har börjat kapa lös balkar till botten ramen av bänken nu.

har även kollat mer på vatten turbiner och jag tycker stuskas stora dubbel turbin (1600-2200hk beroende på vaten tillgång) värkar fin, ska lägga en ofert på en sån senare i veckan.
men bänken kommer att provköras med lilla turbinen till en början med för att känna på funktionen lite och så. det kommer att bli en ren moppe/skoter bänk sen av den lilla turbinen men den ska gå att bromsa vrid svaga sug B20 först iallafall för att lära sig lite mer.

Bild


ska börja skissa på kylanläggningen för turbo luft och motorn snart men jag skulle haft hjälp av nån med tig en kväll för att svätsa till mindre anslutningar till vattnet mm samt att sätta fast nå fäst öron till kyl plåtarna, fredde vit pv, teflon mats, simon halin? nån som har tid?

kylarn kommer bli två jätte laddluft kylare från lastbils värden, en till vatten kylare och en som fast laddluft kylare som kommer kylas av en propeller hö fläkt.


jag efterlyser också 4 st små svängbara däck med broms model motor stöd eller liknande?? fins nog på jula annars? sen en skrotad M45 låda (erik wiklund?)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

stommen påbörjad

Bild

ritningen för turbinen (jänkarnas måttsysten är för härligt :hihi: )

Bild

får pris i morron från nederländerna(eropa återförsäljaren fins där och han i usa ville inte säga nått men skickade manual mm :thumbright: ) blir intresant att höra om man faller av stolen eller :hihi:
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

btw: side(usa...) for brukt verkstedutstyr

http://www.allstates.com/dynomometers.html
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Kul Jens!

Det här bygget ska bli roligt att följa :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har skickat offert-fråga på en del olika vatten turbiner för lite högre effekter till bland annat sturska och land and sea.

nån som har hört bra/dåligt om sånna?
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Ursäkta Of Topicen.

Är det B20 i Vegan?


Christer
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

c_wester skrev:Ursäkta Of Topicen.

Är det B20 i Vegan?


Christer
nej det är två motorer på en vevaxel :doh: en v8a altså
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

c_wester skrev:Ursäkta Of Topicen.

Är det B20 i Vegan?


Christer
:wink: kommer mer info när jag kommit lite längre och det är nått att visa.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

haha nu är du avslöjad Jens.
Hoppas verkligen det kommer att byggas en ny herrejösses B20 och att den sitter i vegan för det vore Mother of all pushrod cars.

Skall bli kul att följa bromsbänks bygget med hehe :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har den stora Stuskan men har inte fått upp min bänk än. Stuskan använder olika munstycken som strypning på utlopp för att reglera vattenflödet genom turbinen. Den behöver 40 minut liter per 100 hästar i vattenflöde för att vattnet inte ska bli för varmt. Erland.
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Jens som jag skrev i andra tråden säg bara till så hjälper jag gärna till !
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Jag har den stora Stuskan men har inte fått upp min bänk än. Stuskan använder olika munstycken som strypning på utlopp för att reglera vattenflödet genom turbinen. Den behöver 40 minut liter per 100 hästar i vattenflöde för att vattnet inte ska bli för varmt. Erland.
jag hitta en hel del info om ventilerna och lite trix hur man får vatten försörjningen så stabil som möjligt och hur man fick balans mellan turbinerna här http://www.depac.com/
http://www.depac.com/adl.pdf


om man gämför så värkar stuska turbinerna vilja ha nästan bubbla vatten flödet per 100hk mot många andra tex land and see det är ju lite jobbigt men kvalliten käns lite högre på stuska turbinen ändå tror jag?.

vad har du för vatten pump erland det går ju åt en hel del om man ska bromsa 2000hk :shock:

jag har även manualen i pdf fil till den stora stuska bromsen där stod det mycke intresant också (kan E-mailla den om du inte har den?)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

HaLinG skrev:Jens som jag skrev i andra tråden säg bara till så hjälper jag gärna till !
det låter bra du kanse har tid nått framöver att svetsa till ladd kylare och motor kylare? jag ska lägga in ett par bilder på hur jag tänkt i kväll så får vi höra vad du tror?
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Inga problem gör så !!
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Skriv svar