bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Inlägg av turbodart »

Jarmo: vi har 2 akslar,en stor og en liten. den lille bruker vi på små motorer, opp til ca 1000nm
den store opp til 3000nm
mått på den lille er 60mm aksel og knutkors som er 75mm i yttermått.
den store er 70mm aksel og knutkors med yttermått 95mm
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Inlägg av Jens Gustavsson »

B20 är i gång nu och vi har börjat bekanta oss med programet mm från performanc trends och det värkar fungera fint :thumbright:
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Inlägg av Lars J »

Härligt Jens, jag tänkte komma på studiebesök nån kväll om det passar. Är också intresserad av performance trend prylar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Inlägg av Jens Gustavsson »

bara du hör av dig nån dag före så ska jag se till att va hemma :wink: och visa hur programmet fungerar (har inte lärt mig det än men om några dagar...)
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Inlägg av Kristoffer Helle »

Vi vil ha lite bilder och film nu :)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Inlägg av Stor_snurra »

Mycket intressant läsning.

Hoppas man skall ha lite nytta av det till sin egna broms :-)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent och kylning)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jarmo nu har vi också problem med torsions-svängningar i bänken på låga varv. har kört av ingående axeln mot motorn som består av en grovsplinsead M45-axel.

det blev nu när vi startade lindbergs E85 RC 2.4 som går lite dåligt första 20 sek innan den fått upp tempen i förbrännings rummet, tror det sprack då sen gick den av då vi gasade till på ca 3000rpm, ca 230nm.

vi har tidigare också kört sönder en marin-platta som vi först tänkt använda på volvo motorer sen en fast limmad vanlig lammel med fjädrat centrum.

suck! vi ska bygga dit en grövre axel nu med ett riktigt "land and sea" fjädrat centrum men det är skumt hur saker kan skaka sönder i drivningen i bromsbänken.

en annan grej vi ska fixa är ett lättat dyno svänghjul till volvo, då minskar krafterna också.

kan tilläga att på min B20 och 460hk så höll det bra, dessutom gått klart mest pull i bänken, men den är snäll under 3500rpm då det va låg kompa och lite laddtryck.

kommer dock att ta tid innan den är renoverad då vi inte har färdigt hur vi ska bygga, när vi sen vet måste någon ha tid att hjälpa oss med maskin bearbetningarna. ska prata med wolverine-micke på kibo om de kan göra splines och när de har tid.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Inlägg av Kadett4wd »

är det inte så att svänghjulet ska vara tungt?
för att dämpa ut torsionssvängningar i vevaxeln.
juh tyngre desto jämnare gång på axeln.. lite som en tändkulemotor.

Med torsionssvängningar i vevaxeln blir det givetvis 'slammer' bakåt i 'drivlinan', och det Jarmo skriver nedan med Drivaxeln är juh ytterligare en 'svängdämpare'
Lite som de populära fenomenet 'sviktstålsaxlar'.. ett begrepp som inte finns egentligen... borde heta Chockutjämnaraxlar....

Edit: lade till åäö samt lite mera info..
Senast redigerad av Kadett4wd den ons aug 10, 2011 1:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Inlägg av Jarmo Y »

Jag kan undra hur det har gått med axelras :mrgreen: det hände till min bänk 11 gånger, hjälpte inte ens att mellanrör hade svarvat av tjock rör. Vågade inte längre bromsa utan skydd över mellanaxel.
När jag la dit en Audi 100 drivaxel, komplett med båda ändar, gick aldrig mer sönder hur än jag bromsade..

En granne köpte en gammal, made in Danmark, HPA enginevattenbromsbänk, en vecka sen det var färdigt för bromsning, jag lånade min Datamite utrustning till honom att han får prova rita effektkurvor. Bänken hade också mellanaxel från VAG bil, inte därför att andra håller inte utan de kan finnas hur lätt somhelst om det går sönder igen, I Sverige det är kanske Volvo drivaxelpaket som finns lätt.

HPA ägare har bromsat redan flera motorer, folkracemotorer som passar till bubbla växellåda, jag hör till mitt hem när han bromsar, raka vägen det är kanske 1000 meter mellan. Det hörs att man måste ha jävligt bra bromsstyrning, han har inte, han köpar nog en bra styrning om någon kan bygga en sån.
Computer ska sköta bromsen via en servomotor så att motorn kan varva tex: 500 rpm/sek. genom hela rpmkurvan. Det finns flera köpare till också om system funkar bra.
Kan inte vara svårt till någon händig elektriker, jag har gått 3 år skolan till elektriker men kan bara göra eljobb till byggnader :lol:
Tex: Land &Sea har en sån men det var för dyrt till honom. Depac och Sport Devises har också..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur många nm körde du med vag mellanaxeln? hade du nått fjädrat centrum på svänghjulet?
jo ett prisvärt bra auto svep system skulle va nått det blir nog att skissa på ett sånt i vinter.

tack för hjälpen :thumbright:
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Inlägg av Jarmo Y »

Det var under 200nm vad jag mätade i bänken, inte mer. Inte fjädrade, bara bilens originala drivaxeländar skruvad fast till plattor på båda sidorna. Hade en platta i motorns svänghjul som satt där var koppling ska vara och mot bromsen en platta med startkrans, där hade jag en stark startmotorn från en Audi diesel.

Superflow 901 vattenbromsbänk har inte heller mycket tjockare axel än vanligt drivaxel och det håller bra. Här i närheten en tekniska högskola köpte en ny sån, jag gick och tittade hur det ser ut, hela system kostade bara ca. 70000 euros :lol: och det står där i egen rum, sällan är i bruk, vad synd..men vemsomhelst kan gå och bromsa egen motorn där, måste nog göra det nångång.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Inlägg av Kadett4wd »

Inget att oroa sig för med vridet i drivaxeln.

Först och främst ska vi lägga i minnet att Audi´n har öppna diffar std.
sen ska vi räkna på utväxlingar.
De håller med lätthet för chockstarter med 750Nm i maskin.
750nm i maskin, typ 2250Nm på ettan(med utväxling kring 3-1) innan slutväxeln som ofta är 4-10:1 i Audi´s.
då tar vi 2250Nm x 4.1 = det är 9225Nm ut på drivaxlarna.
Med låsta diffar blir det 2306.25Nm på varje drivaxel.
Med öppna diffar kan det bli BETYDLIGT högre siffror på enstaka drivaxlar.

Mao ord så håller den för 2306,25Nm.
Ett test jag gjort själv.. en M16 12.9bult går av vid ca 480Nm(vridkraft, inte sträckgräns), och då har du massvis med brottanvisningar i gängorna.
utan gängor skulle den lätt palla säkert 600Nm+.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Inlägg av Jens Gustavsson »

patrik så resonerade jag förut också men det blir nå jäkulska belastningar som inte blir i en bil speciellt på låga varv.

ingående axeln på en M45 är mycket stark och jag har alldrig hört talas om att nån turbo monster maskin någonsin dragit av den men ändå så vred en liten sugis med under 200nm av den. hur förklarar man det ? jag tror på skumma svängningar det är det ända som kan åstadkomma en sån grej.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Inlägg av Peter L »

Kan nästan garantera att det beror på svängningar och andra faktorer så som gamla förslitningar och vibrationer. Jag kan komma förbi med formelsamlingen för vibrationsanalys så kan du få räkna dig less på svängningar, kritiska varvtal osv. :hihi: Men jag tycker det kan vara en bra idé med en drivaxel också då dess låga vikt förskjuter det kritiska varvtalet för självsvängning och svängningar betydligt högre upp. Dessa fenomen bör inte uppstå då.
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (trasig)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vist ska ett lättare motorsvänghjul göra saken bättre också peter?
Skriv svar