Hemmabygge av Vattenbroms

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av troy240 »

lånar din skis lite och förädlar den lite. vätskan ska typ gå, fastna i rotorn?
när det blir dags att svetsa dom så kommer jag nog vinkla dom lite
Bild
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av tobmag »

Finns lite å läsa här..ska se om jag kan hitta nån bra bild på hur retarden ser ut i vxllådan jag paratade om....

http://www.autoshop101.com/forms/AT02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

//Tobmag
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Mattz Larsson »

Jo Men om man tittar på en stuska broms som säkert är förebilden till primers broms så är vingarna 90* och dubbelt så höga som dom fasta och inte fasade lägst ut.
Så det funkar ju uppenbarligen.

Mattz
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett tips är att köpa en stuska eller land and see turbin och bygga resten själv. jag kan säga att det är nog mycket jobb ändå att få ett sånt projekt klart.

har för mig att land and see enkel turbin va väldigt prisvärd om man inte ska dyna över 800hk. men jag är imponerad över era arbeten :thumbright:

mvh jens
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

jag håller på med en ny turbin/broms men det komer en ny tråd om denna när jag fixat kameran :)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av David Herbertsson »

Vad kostar en sådan turbin för 800 hk Jens?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

kostar 7500$ enligt detas hemsida
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av Jens Gustavsson »

kring 4000$ kostar enkel turbinen. dubbel turbinen på 2000hk kostar dock ca 7000+$.

e-maila eller ring kevin@land-and-sea.com för mer info.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av lyyski »

Är det någon som har lust att förklara lite mer ingående hur en sån här vattenbroms fungerar?

Får inte till hjärnkontoret hur bromskraften kan tas ut med hjälp av en hävarm?

Är inte huset stumt monterat?

Skulle en vanlig större vattenpump/ vakumpump kunna fungera som en broms?


Hoppas de inte gjorde något om ja smög in med lite frågor här!

Med vänlig hälsning, Joni
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

här kan du läsa lite

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_brake" onclick="window.open(this.href);return false;
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
RevHead351
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
Ort: Australia

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av RevHead351 »

Hi primer , nice work I must say!!!! keep us all posted on you new thread you start on the revised water brake dynamometer you mentioned your working on.

Would be nice if you had access to some CNC machinery, make work a lot easier. BUT it all can be done manually also.

Has anyone made their own PC electronics (software/hardware) yet ? instead of reading analog gauges.

DYNO-mite Dynamometer Factory Tour - http://www.youtube.com/watch?v=yaOJx6Znf2Q" onclick="window.open(this.href);return false;



USB Data Acquisition http://www.ni.com/dataacquisition/usb/" onclick="window.open(this.href);return false;

Building a PID Controller with Your Computer http://www.youtube.com/watch?v=fkbt85mBzuM" onclick="window.open(this.href);return false;

Digital Scale Strain Gauge Weight Sensor http://www.youtube.com/watch?v=fPzUtzFJFus" onclick="window.open(this.href);return false;

New Load Cell Testing http://www.youtube.com/watch?v=gOlV6JsT ... creen&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;

USB Load Cell with Analog and Digital Output http://www.youtube.com/watch?v=dwKwAY0i ... =endscreen" onclick="window.open(this.href);return false;

How to Measure a Load Cell http://www.youtube.com/watch?v=2X6Ua1E4 ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;

Building a PID Controller with LabVIEW and USB Data Acquisition Hardware http://www.youtube.com/watch?v=qMydcfZ_ZSs" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

axeltätningar

Inlägg av marmander »

Primer,

Vad gäller axeltätningar så är det som sagt mekaniska axeltätningar i dom flesta pumparna, överlägsen prestanda förutom att dom är känsliga för torrkörning (finns en mängd olika varianter, vissa är mindre känsliga än andra).
Jag antar at du använt radialtätningar av standardtyp? Dom klarar som regel bara 1bars tryck och 90-100gC, det finns högtryckstätningar i Viton (FPM) som klarar 10bar och 200gC, tänk också på att periferihastigheten inte får överstiga 15m/s. Skulle detta inte hålla och du inte vill kosta på mekaniska tätningar så finns en mer primitiv lösning; att göra en glandbox med grafitflätor, rekommederar då att köra en härdad hylsa på axeln som löpyta för flätorna.

*edit* Tänk på att även om vattentempen är 70-80grader så kan du få högre temp i lager och tätningar. Kör du C3-lager eller standard? Jag skulle starkt rekommendera C3 om du inte redan har det, detta med tanke på omgivningstemperaturen och relativt höga varvtal.

Mvh/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

hej jag kommer teste att köra med tätningar i viton har haft funderingar ang grafittätningar men som du säger så sliter det på axeln och de kräver en annan konstrution av gavlarna! ang lager så kör jag med vanliga std lager kanske skulle fundera på c3 lager åxå men n ligger projektet lite på is kommer att börja i höst igen
mvh
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av marmander »

Ok, tänk på att det bör vara högtrycksvarianten, det finns vanliga i Viton också.

Ska bli kul att se din uppdaterade version, lycka till! :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av stene »

Hur går det? Hittat någon bättre tätning?
Skriv svar