Hemmabygge av Vattenbroms
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Finns lite å läsa här..ska se om jag kan hitta nån bra bild på hur retarden ser ut i vxllådan jag paratade om....
http://www.autoshop101.com/forms/AT02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
//Tobmag
http://www.autoshop101.com/forms/AT02.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Jo Men om man tittar på en stuska broms som säkert är förebilden till primers broms så är vingarna 90* och dubbelt så höga som dom fasta och inte fasade lägst ut.
Så det funkar ju uppenbarligen.
Mattz
Så det funkar ju uppenbarligen.
Mattz
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
ett tips är att köpa en stuska eller land and see turbin och bygga resten själv. jag kan säga att det är nog mycket jobb ändå att få ett sånt projekt klart.
har för mig att land and see enkel turbin va väldigt prisvärd om man inte ska dyna över 800hk. men jag är imponerad över era arbeten
mvh jens
har för mig att land and see enkel turbin va väldigt prisvärd om man inte ska dyna över 800hk. men jag är imponerad över era arbeten
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
jag håller på med en ny turbin/broms men det komer en ny tråd om denna när jag fixat kameran
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Vad kostar en sådan turbin för 800 hk Jens?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
kring 4000$ kostar enkel turbinen. dubbel turbinen på 2000hk kostar dock ca 7000+$.
e-maila eller ring kevin@land-and-sea.com för mer info.
e-maila eller ring kevin@land-and-sea.com för mer info.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Är det någon som har lust att förklara lite mer ingående hur en sån här vattenbroms fungerar?
Får inte till hjärnkontoret hur bromskraften kan tas ut med hjälp av en hävarm?
Är inte huset stumt monterat?
Skulle en vanlig större vattenpump/ vakumpump kunna fungera som en broms?
Hoppas de inte gjorde något om ja smög in med lite frågor här!
Med vänlig hälsning, Joni
Får inte till hjärnkontoret hur bromskraften kan tas ut med hjälp av en hävarm?
Är inte huset stumt monterat?
Skulle en vanlig större vattenpump/ vakumpump kunna fungera som en broms?
Hoppas de inte gjorde något om ja smög in med lite frågor här!
Med vänlig hälsning, Joni
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
här kan du läsa lite
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_brake" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_brake" onclick="window.open(this.href);return false;
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 18
- Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
- Ort: Australia
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Hi primer , nice work I must say!!!! keep us all posted on you new thread you start on the revised water brake dynamometer you mentioned your working on.
Would be nice if you had access to some CNC machinery, make work a lot easier. BUT it all can be done manually also.
Has anyone made their own PC electronics (software/hardware) yet ? instead of reading analog gauges.
DYNO-mite Dynamometer Factory Tour - http://www.youtube.com/watch?v=yaOJx6Znf2Q" onclick="window.open(this.href);return false;
USB Data Acquisition http://www.ni.com/dataacquisition/usb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Building a PID Controller with Your Computer http://www.youtube.com/watch?v=fkbt85mBzuM" onclick="window.open(this.href);return false;
Digital Scale Strain Gauge Weight Sensor http://www.youtube.com/watch?v=fPzUtzFJFus" onclick="window.open(this.href);return false;
New Load Cell Testing http://www.youtube.com/watch?v=gOlV6JsT ... creen&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
USB Load Cell with Analog and Digital Output http://www.youtube.com/watch?v=dwKwAY0i ... =endscreen" onclick="window.open(this.href);return false;
How to Measure a Load Cell http://www.youtube.com/watch?v=2X6Ua1E4 ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;
Building a PID Controller with LabVIEW and USB Data Acquisition Hardware http://www.youtube.com/watch?v=qMydcfZ_ZSs" onclick="window.open(this.href);return false;
Would be nice if you had access to some CNC machinery, make work a lot easier. BUT it all can be done manually also.
Has anyone made their own PC electronics (software/hardware) yet ? instead of reading analog gauges.
DYNO-mite Dynamometer Factory Tour - http://www.youtube.com/watch?v=yaOJx6Znf2Q" onclick="window.open(this.href);return false;
USB Data Acquisition http://www.ni.com/dataacquisition/usb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Building a PID Controller with Your Computer http://www.youtube.com/watch?v=fkbt85mBzuM" onclick="window.open(this.href);return false;
Digital Scale Strain Gauge Weight Sensor http://www.youtube.com/watch?v=fPzUtzFJFus" onclick="window.open(this.href);return false;
New Load Cell Testing http://www.youtube.com/watch?v=gOlV6JsT ... creen&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
USB Load Cell with Analog and Digital Output http://www.youtube.com/watch?v=dwKwAY0i ... =endscreen" onclick="window.open(this.href);return false;
How to Measure a Load Cell http://www.youtube.com/watch?v=2X6Ua1E4 ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;
Building a PID Controller with LabVIEW and USB Data Acquisition Hardware http://www.youtube.com/watch?v=qMydcfZ_ZSs" onclick="window.open(this.href);return false;
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
axeltätningar
Primer,
Vad gäller axeltätningar så är det som sagt mekaniska axeltätningar i dom flesta pumparna, överlägsen prestanda förutom att dom är känsliga för torrkörning (finns en mängd olika varianter, vissa är mindre känsliga än andra).
Jag antar at du använt radialtätningar av standardtyp? Dom klarar som regel bara 1bars tryck och 90-100gC, det finns högtryckstätningar i Viton (FPM) som klarar 10bar och 200gC, tänk också på att periferihastigheten inte får överstiga 15m/s. Skulle detta inte hålla och du inte vill kosta på mekaniska tätningar så finns en mer primitiv lösning; att göra en glandbox med grafitflätor, rekommederar då att köra en härdad hylsa på axeln som löpyta för flätorna.
*edit* Tänk på att även om vattentempen är 70-80grader så kan du få högre temp i lager och tätningar. Kör du C3-lager eller standard? Jag skulle starkt rekommendera C3 om du inte redan har det, detta med tanke på omgivningstemperaturen och relativt höga varvtal.
Mvh/
Simon
Vad gäller axeltätningar så är det som sagt mekaniska axeltätningar i dom flesta pumparna, överlägsen prestanda förutom att dom är känsliga för torrkörning (finns en mängd olika varianter, vissa är mindre känsliga än andra).
Jag antar at du använt radialtätningar av standardtyp? Dom klarar som regel bara 1bars tryck och 90-100gC, det finns högtryckstätningar i Viton (FPM) som klarar 10bar och 200gC, tänk också på att periferihastigheten inte får överstiga 15m/s. Skulle detta inte hålla och du inte vill kosta på mekaniska tätningar så finns en mer primitiv lösning; att göra en glandbox med grafitflätor, rekommederar då att köra en härdad hylsa på axeln som löpyta för flätorna.
*edit* Tänk på att även om vattentempen är 70-80grader så kan du få högre temp i lager och tätningar. Kör du C3-lager eller standard? Jag skulle starkt rekommendera C3 om du inte redan har det, detta med tanke på omgivningstemperaturen och relativt höga varvtal.
Mvh/
Simon
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
hej jag kommer teste att köra med tätningar i viton har haft funderingar ang grafittätningar men som du säger så sliter det på axeln och de kräver en annan konstrution av gavlarna! ang lager så kör jag med vanliga std lager kanske skulle fundera på c3 lager åxå men n ligger projektet lite på is kommer att börja i höst igen
mvh
mvh
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Ok, tänk på att det bör vara högtrycksvarianten, det finns vanliga i Viton också.
Ska bli kul att se din uppdaterade version, lycka till!
Ska bli kul att se din uppdaterade version, lycka till!
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Hur går det? Hittat någon bättre tätning?