Hemmabygge av Vattenbroms
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
testade att ta bort avgassystemet (2.5m 3tum rör och en dämpare) detta ihop med att laddtrycket håller 300kpa till 7000rpm så gav den 668hp och 800+nm så nu få man nog nöja sig med effekt iaf turbon ska klara 700hp och man är ju ganska nära nu bromsbänken känns som man har nåt gränsen på åxå
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
kan du göra en litet resept på motorn?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Jens Recept på motorn finns tidigare i tråden.
Jag plockade isär bromsen i dag för en tätning sprack och vatten gick in i ett lager sist jag körde.
ser inget slitage eller åverkan på turbin eller stator endast lite ytrost på grejerna!
frågan är hur får man till en bra tätning till lagrena? vad är det för tätningar i andra bromsar?
nu har jag bara en vanlig P-box på varje sida om lagret och en fettnippel att smörja med!
vad är det för tätningar i tex vattenpumpar? de går ju på ganska bra varvtal och ca 70-80grader varmt vatten och kanske
1kg övertryck kan ju inte vara nån raketforskning att få till nåt sånt?
och vart köper man sånna tätningar?
Jag plockade isär bromsen i dag för en tätning sprack och vatten gick in i ett lager sist jag körde.
ser inget slitage eller åverkan på turbin eller stator endast lite ytrost på grejerna!
frågan är hur får man till en bra tätning till lagrena? vad är det för tätningar i andra bromsar?
nu har jag bara en vanlig P-box på varje sida om lagret och en fettnippel att smörja med!
vad är det för tätningar i tex vattenpumpar? de går ju på ganska bra varvtal och ca 70-80grader varmt vatten och kanske
1kg övertryck kan ju inte vara nån raketforskning att få till nåt sånt?
och vart köper man sånna tätningar?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Nu antar jag att du har vanlig packbox liknande den man vanligen har i tex. bröstkåpan på motorn ?
Vanligen har pumpar vad man kallar mekanisk tätning, eller keramiska tätningar.
http://www.google.se/search?q=keramisk% ... 00&bih=793" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom har gummi som sluter tätt runt axeln, och sen är det en fjäder som pressar ihop de två keramiska ytorna, de är ganska hårda och väldigt blanka. (vanligast vita till färgen)
Här är även en av anledningarna att många pumpar inte klarar att går torrt, då helt enkelt tätningen skär.
Mellan de keramiska blir det lite lite vatten, eller vad man pumpar, så att det smörjer.
Vid montage får man vara försiktig då det lätt spricker bitar ur keramiken, de tål tex. inte att tappas i golvet.
Vanligen har pumpar vad man kallar mekanisk tätning, eller keramiska tätningar.
http://www.google.se/search?q=keramisk% ... 00&bih=793" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom har gummi som sluter tätt runt axeln, och sen är det en fjäder som pressar ihop de två keramiska ytorna, de är ganska hårda och väldigt blanka. (vanligast vita till färgen)
Här är även en av anledningarna att många pumpar inte klarar att går torrt, då helt enkelt tätningen skär.
Mellan de keramiska blir det lite lite vatten, eller vad man pumpar, så att det smörjer.
Vid montage får man vara försiktig då det lätt spricker bitar ur keramiken, de tål tex. inte att tappas i golvet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
tack ska kolla upp detta.
har kollat lite på dessa "mekaniska axeltätningar" och dom jag har hittat klarar bara 3600rpm eller 15m/s
verkar iof bero på vad det är för material i tätningarna
http://www.huhnseal.se/products/an/an_tabell.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ingen som har haft isär en broms som vet vad för tätningar man ska använda sig av?
har kollat lite på dessa "mekaniska axeltätningar" och dom jag har hittat klarar bara 3600rpm eller 15m/s
verkar iof bero på vad det är för material i tätningarna
http://www.huhnseal.se/products/an/an_tabell.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ingen som har haft isär en broms som vet vad för tätningar man ska använda sig av?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Denna varianten sitter i Land & Sea dyno som jag använder.
Vet dock inte vad dom heter
http://www.land-and-sea.com/images/dyno ... it_600.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Fick du tag i 2.10?
/M
Vet dock inte vad dom heter
http://www.land-and-sea.com/images/dyno ... it_600.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Fick du tag i 2.10?
/M
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
marco har inte fått tag på rk 2.10 än
dom tätningarna ser ju ut som vanliga fast säkert nåt bättre gummi som är vattensmorda på nåt sätt
jag har kört med vanliga p-boxar och dom har inte fungerat
dom tätningarna ser ju ut som vanliga fast säkert nåt bättre gummi som är vattensmorda på nåt sätt
jag har kört med vanliga p-boxar och dom har inte fungerat
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Om du skule göra en till vatten broms i dag vad skule du ändra på då?
Är sugen på att göra en egen i vinter.
Är sugen på att göra en egen i vinter.
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Primer, hoppas det är OK att jag använde dina bilder.
Har ingen erfarenhet av vattenbromsar däremot många års erfarenhet av automatlådar till tunga fordon, här används ganska ofta en hydraulisk retarder mao en "oljebroms" skillnaden blir bara vätskan som man kör in i bromsen allstå.
vad jag kan se så är det ett par saker som jag skulle ändra på dels kommer bromseffekten att öka plus att reglerbarheten blir bättre.
//Tobmag
Har ingen erfarenhet av vattenbromsar däremot många års erfarenhet av automatlådar till tunga fordon, här används ganska ofta en hydraulisk retarder mao en "oljebroms" skillnaden blir bara vätskan som man kör in i bromsen allstå.
vad jag kan se så är det ett par saker som jag skulle ändra på dels kommer bromseffekten att öka plus att reglerbarheten blir bättre.
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Har höjden på vingarna stor betydelse?
Hur menade du med vinkelen på vingarna
skis med teken
/ stator
/ rotorn
menar du så med vinklingen
Sen det med tätningar är det svårt med vatten
dom rekomenderar att man smörjer dom för att klara sig bättre.
vanliga hydral tätningar är inte bra.
Hur menade du med vinkelen på vingarna
skis med teken
/ stator
/ rotorn
menar du så med vinklingen
Sen det med tätningar är det svårt med vatten
dom rekomenderar att man smörjer dom för att klara sig bättre.
vanliga hydral tätningar är inte bra.
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Mycket bra skiss.
Har höjden på vingarn inverkan då, tror mina blir lite höga
min broms blir 260mm inermåt 145mm bred
då blir vingarn ca33mm höga
30mm axel
Har höjden på vingarn inverkan då, tror mina blir lite höga
min broms blir 260mm inermåt 145mm bred
då blir vingarn ca33mm höga
30mm axel
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
det jag skulle ändrat är just konstrutionsmässigt hur man kan ta isär och montera ihop den!
det är nog så att det ska vara lite vinkel på rotorvingarna så att vattnet hela tiden pressas mot statorn men då krävs det mer avancerade maskiner typ nån cnc maskin och göra hela rotorn i tex alu och fräsa ur allt i ett stycke! går säkert göra i vår lilla sajo från 70talet åxå men tar väl en vecka
att ta av rotorbladen längst ut för att få bättre reglerbarhet? skulle tro det tar bra på kapasiteten då för längst ut bromsar det ju som bäst! beror iof hur mycket man tar av förklara gärna hur? jag är som sagt ingen ingengör
mina rotorblard är dubbelt så stora som statorn
det är nog så att det ska vara lite vinkel på rotorvingarna så att vattnet hela tiden pressas mot statorn men då krävs det mer avancerade maskiner typ nån cnc maskin och göra hela rotorn i tex alu och fräsa ur allt i ett stycke! går säkert göra i vår lilla sajo från 70talet åxå men tar väl en vecka
att ta av rotorbladen längst ut för att få bättre reglerbarhet? skulle tro det tar bra på kapasiteten då för längst ut bromsar det ju som bäst! beror iof hur mycket man tar av förklara gärna hur? jag är som sagt ingen ingengör
mina rotorblard är dubbelt så stora som statorn
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Nä jag är ingen ingengör heller men tidigt 90tal så jobbade jag på R&D för ett av Sveriges största företag, problemet vi hade med retarden var att den funkade endast on/off allstå ingen reglerbarhet alls....gjordes mycket på reglering av oljan in etc men inte förrens vi svarvade av ytterkanten på rotorn fick vi till en acceptabel reglering. Du tappar lite broms effekt men det är endast marginellt. Samma design används än i dag!att ta av rotorbladen längst ut för att få bättre reglerbarhet? skulle tro det tar bra på kapasiteten då för längst ut bromsar det ju som bäst! beror iof hur mycket man tar av förklara gärna hur? jag är som sagt ingen ingengör
Det måste bli konstiga virvlar inne i bromsen mellan rotor/stator.mina rotorblard är dubbelt så stora som statorn
Man har alltid samma "volym" på rotor och stator.
det är nog så att det ska vara lite vinkel på rotorvingarna så att vattnet hela tiden pressas mot statorn men då krävs det mer avancerade maskiner typ nån cnc maskin och göra hela rotorn i tex alu och fräsa ur allt i ett stycke! går säkert göra i vår lilla sajo från 70talet åxå men tar väl en vecka
?? Är väl bara att vinkla plattjärnen?
Mvh//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag