Hemmabygge av Vattenbroms

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Hemmabygge av Vattenbroms

Inlägg av primer »

Fick en ide när jag satt och läste i jens suska tråd tänkte att dt ska ju gå att tillverka en egen vattenbroms av modell väldigt enkel!!!
ska fungera som dom flesta vattenbromsar modell stator 0ch rotor!
jag har inga erfarenheter av detta innan så den som har åsikter eller om nån vill hjälpa mig på vägen fram till en fungerande dyno får gärna höra av sig.
lite bilder länkade från min garaget sida

början till en rotor!
Bild

lite rotorblad
Bild


rotor och hus med stator
Bild

Bild
en bild på en prototyp ställning som jag ska testa och utvärdera bromsen i!
första objektet i dynon blir en vw folkvagnsmotor från en brandspruta med vev start och magnettändning för enkelhetens skull
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p" onclick="window.open(this.href);return false; ... age=813265

kommer mer uppdateringar framöver
Senast redigerad av primer den lör apr 16, 2011 6:48 am, redigerad totalt 6 gång.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

..
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Gillar detta! jag fikk samma ide som dej! men måste bli av med nogra prosjekter først! Men jag tror jag skal gjöra en stor en med en gång hvis det blir et sånt bygge.

Keep us updated :)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul idé och det verkar lovande!

Jag kommer inte ihåg resonemanget, men det är väl viktigt att man har rätt antal rotorblad eller nåt i den stilen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

mattias skrev:Kul idé och det verkar lovande!

Jag kommer inte ihåg resonemanget, men det är väl viktigt att man har rätt antal rotorblad eller nåt i den stilen.
jag har 12st rotorblad på rotorn och 13st i statorn!
har kopplat upp en vw bubbla motor av industrityp (brndspruta) och gjort dom första testerna med mannuel körning.
den motorn gav 47hp vid 3500rpm och ett grymt vridmoment på 98.5nm vid 1800-2000rpm motorn ska vara på 34kw enligt typskylten på den 1584cc kul att det funkar så här långt iallafal

ska försöka få tag på nån större och lite starkare motor att testa med
folka motorn var ju enkel att börja med då den har vevstart och magnettändning och är fläktkyld
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

fan så fränt.
jag försöker få chefen på jobbet att bygga en bromsbänk(han är dels motornörd/dels konstruktör med överjävlig finess)

finns det nån typ av dokument man kan läsa hur det funkar lite mer tekniskt med denna typen av broms,???? eller är det byggt ur huvudet mestadels???

jag är helt övertygad om att man skulle kunna få chefen att låta tillverka en sån här sak på arbetstid om man bara får fram hur , å det vore ju bra för mej :hihi:

vad har du för maskiner när du bygger??? svarv å fräs utgår jag från, men är det styrda maskiner med förbanat tighta tolleranser???
dvs är det bygg å se glad ut eler är det skärning i plasma av detaljer å sen slipning till 100delarna för å få balanseirng mm att stämma???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

va ni är duktiga! :)
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

knotan skrev:fan så fränt.
jag försöker få chefen på jobbet att bygga en bromsbänk(han är dels motornörd/dels konstruktör med överjävlig finess)

finns det nån typ av dokument man kan läsa hur det funkar lite mer tekniskt med denna typen av broms,???? eller är det byggt ur huvudet mestadels???

jag är helt övertygad om att man skulle kunna få chefen att låta tillverka en sån här sak på arbetstid om man bara får fram hur , å det vore ju bra för mej :hihi:

vad har du för maskiner när du bygger??? svarv å fräs utgår jag från, men är det styrda maskiner med förbanat tighta tolleranser???
dvs är det bygg å se glad ut eler är det skärning i plasma av detaljer å sen slipning till 100delarna för å få balanseirng mm att stämma???
jag har byggt denna efter bilder på hur typ en stuska broms ser ut innuti
tolleranser har jag lagt till 1mm axiellt mellan rotor och stator och 1.5mm radielt.
maskiner som jag har använt är svarv fräs pelarborr svets.
denna är byggd enbart efter vad jag hade material efter tex rotorn är byggd av 10mm plåt som jag svarvat rund och fräst spår i och svetsat plattjärn som rotorblad på sen är den svarvad till rätt mått! får jag tid til att göra en ny broms nu skulle jag nog gjort den i ett stycke och fräst ur rotorbladen men detta funkar ju än sålänge får se hur det blir när det blir hårdtest nån gång.,
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

en liknande anordning borde gå attt bygga ihop med valsar/rullar eller monterat stycke direkt på hjulnav för å kunna bromsa motorer som sitter i bil??? man får väll räkna om siffror man får ut med tanke på vad för utväxlingen ppå bilen är????


vad för typ av givare använder du?? nån typ av styrsystem lr liknande kopplat till dator eller analoga grejjor??

vore juätte intresant att veta , men jag är helt nollställd åp hur det funkar.

som sagt finns dte mer att läsa på nån hemsida eller projektråd hur denna typen funkar???
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

knotan skrev:en liknande anordning borde gå attt bygga ihop med valsar/rullar eller monterat stycke direkt på hjulnav för å kunna bromsa motorer som sitter i bil??? man får väll räkna om siffror man får ut med tanke på vad för utväxlingen ppå bilen är????


vad för typ av givare använder du?? nån typ av styrsystem lr liknande kopplat till dator eller analoga grejjor??

vore juätte intresant att veta , men jag är helt nollställd åp hur det funkar.

som sagt finns dte mer att läsa på nån hemsida eller projektråd hur denna typen funkar???
finns vattenbromsar till chassiedyno åxå men de brukar vara uppväxlade pga dålig verkningsgrad vid så låga varv som blir på hjulen på en bil!
jag använder en lastcell och ett våginstrument för att se vridmomentet och en varvräknare och räknar sen ut effekten
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det låter ju väldigt simpelt,
detta ska diskuteras med chefen i veckan .
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det finns väl två grundtyper av dynos. Dom som är bromsade och dom som bygger på tröghetsmoment.

Tröghetsmoment är enklast eftersom man då endast mäter varvtal och hur snabbt det ändras. Problemet är att det krävs en stor vikt för att mäta stor effekt.

På bromsade mäts varvtal och bromsmoment. Om det bromsas med vatten eller på något annat vis har ingen betydelse.
Jonas Bylund
Bild
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

har monterat upp en turbokonverterad B230f motor helt orörd förutom
A-kam saabs röda spridare ca350cc LH-2.2 sprut 940grenrör och en orig T03 turbo

hade lite svårt att bromsa ner motorn under 2500rpm vet inte hur det funkar på andra bromsar??
annars gick det fint körde några svep på lite olika varvtal

2500rpm 235nm= 83hp
3000rpm 245nm=104hp
3500rpm 240nm=119hp
4000rpm 250nm=142hp
4500rpm 239nm=153hp
5000rpm 244nm=174hp
5500rpm 217nm=169hp
6000rpm 205nm=176hp
detta är ca0.38-0.40 bar laddtryck

ska kolla över kallibrering av lascellen har bara kallibrerat med 12kg på en arm 100cm från centum av bromsen så effekten stämmer nog inte helt 100% just nu men hyffsat

nån som har koll på hur man kallibrerar den rätt?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

En redig motor jag har :hihi:
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är nog normalt med en vattenturbin, på låga varv får man ha väldigt mycket vatten, man brukar kunna fylla upp så mycket ibland så det rinner över i vent röret i mitten av turbinen.

men sen då varvet ökar så går motorn in i väggen så man får då släppa ut vatten för att den ska orka varva upp.

mer bilder och film :thumbright:

kalibrering står det lite om i stuska manualen och om korigerigs beräkningar (vist hadde jag mailat den åt dig?)
Skriv svar