Hemmabygge av Vattenbroms
Hemmabygge av Vattenbroms
Fick en ide när jag satt och läste i jens suska tråd tänkte att dt ska ju gå att tillverka en egen vattenbroms av modell väldigt enkel!!!
ska fungera som dom flesta vattenbromsar modell stator 0ch rotor!
jag har inga erfarenheter av detta innan så den som har åsikter eller om nån vill hjälpa mig på vägen fram till en fungerande dyno får gärna höra av sig.
lite bilder länkade från min garaget sida
början till en rotor!
lite rotorblad
rotor och hus med stator
en bild på en prototyp ställning som jag ska testa och utvärdera bromsen i!
första objektet i dynon blir en vw folkvagnsmotor från en brandspruta med vev start och magnettändning för enkelhetens skull
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p" onclick="window.open(this.href);return false; ... age=813265
kommer mer uppdateringar framöver
ska fungera som dom flesta vattenbromsar modell stator 0ch rotor!
jag har inga erfarenheter av detta innan så den som har åsikter eller om nån vill hjälpa mig på vägen fram till en fungerande dyno får gärna höra av sig.
lite bilder länkade från min garaget sida
början till en rotor!
lite rotorblad
rotor och hus med stator
en bild på en prototyp ställning som jag ska testa och utvärdera bromsen i!
första objektet i dynon blir en vw folkvagnsmotor från en brandspruta med vev start och magnettändning för enkelhetens skull
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p" onclick="window.open(this.href);return false; ... age=813265
kommer mer uppdateringar framöver
Senast redigerad av primer den lör apr 16, 2011 6:48 am, redigerad totalt 6 gång.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Kul idé och det verkar lovande!
Jag kommer inte ihåg resonemanget, men det är väl viktigt att man har rätt antal rotorblad eller nåt i den stilen.
Jag kommer inte ihåg resonemanget, men det är väl viktigt att man har rätt antal rotorblad eller nåt i den stilen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
jag har 12st rotorblad på rotorn och 13st i statorn!mattias skrev:Kul idé och det verkar lovande!
Jag kommer inte ihåg resonemanget, men det är väl viktigt att man har rätt antal rotorblad eller nåt i den stilen.
har kopplat upp en vw bubbla motor av industrityp (brndspruta) och gjort dom första testerna med mannuel körning.
den motorn gav 47hp vid 3500rpm och ett grymt vridmoment på 98.5nm vid 1800-2000rpm motorn ska vara på 34kw enligt typskylten på den 1584cc kul att det funkar så här långt iallafal
ska försöka få tag på nån större och lite starkare motor att testa med
folka motorn var ju enkel att börja med då den har vevstart och magnettändning och är fläktkyld
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
fan så fränt.
jag försöker få chefen på jobbet att bygga en bromsbänk(han är dels motornörd/dels konstruktör med överjävlig finess)
finns det nån typ av dokument man kan läsa hur det funkar lite mer tekniskt med denna typen av broms,???? eller är det byggt ur huvudet mestadels???
jag är helt övertygad om att man skulle kunna få chefen att låta tillverka en sån här sak på arbetstid om man bara får fram hur , å det vore ju bra för mej
vad har du för maskiner när du bygger??? svarv å fräs utgår jag från, men är det styrda maskiner med förbanat tighta tolleranser???
dvs är det bygg å se glad ut eler är det skärning i plasma av detaljer å sen slipning till 100delarna för å få balanseirng mm att stämma???
jag försöker få chefen på jobbet att bygga en bromsbänk(han är dels motornörd/dels konstruktör med överjävlig finess)
finns det nån typ av dokument man kan läsa hur det funkar lite mer tekniskt med denna typen av broms,???? eller är det byggt ur huvudet mestadels???
jag är helt övertygad om att man skulle kunna få chefen att låta tillverka en sån här sak på arbetstid om man bara får fram hur , å det vore ju bra för mej
vad har du för maskiner när du bygger??? svarv å fräs utgår jag från, men är det styrda maskiner med förbanat tighta tolleranser???
dvs är det bygg å se glad ut eler är det skärning i plasma av detaljer å sen slipning till 100delarna för å få balanseirng mm att stämma???
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
va ni är duktiga!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jag har byggt denna efter bilder på hur typ en stuska broms ser ut innutiknotan skrev:fan så fränt.
jag försöker få chefen på jobbet att bygga en bromsbänk(han är dels motornörd/dels konstruktör med överjävlig finess)
finns det nån typ av dokument man kan läsa hur det funkar lite mer tekniskt med denna typen av broms,???? eller är det byggt ur huvudet mestadels???
jag är helt övertygad om att man skulle kunna få chefen att låta tillverka en sån här sak på arbetstid om man bara får fram hur , å det vore ju bra för mej
vad har du för maskiner när du bygger??? svarv å fräs utgår jag från, men är det styrda maskiner med förbanat tighta tolleranser???
dvs är det bygg å se glad ut eler är det skärning i plasma av detaljer å sen slipning till 100delarna för å få balanseirng mm att stämma???
tolleranser har jag lagt till 1mm axiellt mellan rotor och stator och 1.5mm radielt.
maskiner som jag har använt är svarv fräs pelarborr svets.
denna är byggd enbart efter vad jag hade material efter tex rotorn är byggd av 10mm plåt som jag svarvat rund och fräst spår i och svetsat plattjärn som rotorblad på sen är den svarvad till rätt mått! får jag tid til att göra en ny broms nu skulle jag nog gjort den i ett stycke och fräst ur rotorbladen men detta funkar ju än sålänge får se hur det blir när det blir hårdtest nån gång.,
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
en liknande anordning borde gå attt bygga ihop med valsar/rullar eller monterat stycke direkt på hjulnav för å kunna bromsa motorer som sitter i bil??? man får väll räkna om siffror man får ut med tanke på vad för utväxlingen ppå bilen är????
vad för typ av givare använder du?? nån typ av styrsystem lr liknande kopplat till dator eller analoga grejjor??
vore juätte intresant att veta , men jag är helt nollställd åp hur det funkar.
som sagt finns dte mer att läsa på nån hemsida eller projektråd hur denna typen funkar???
vad för typ av givare använder du?? nån typ av styrsystem lr liknande kopplat till dator eller analoga grejjor??
vore juätte intresant att veta , men jag är helt nollställd åp hur det funkar.
som sagt finns dte mer att läsa på nån hemsida eller projektråd hur denna typen funkar???
finns vattenbromsar till chassiedyno åxå men de brukar vara uppväxlade pga dålig verkningsgrad vid så låga varv som blir på hjulen på en bil!knotan skrev:en liknande anordning borde gå attt bygga ihop med valsar/rullar eller monterat stycke direkt på hjulnav för å kunna bromsa motorer som sitter i bil??? man får väll räkna om siffror man får ut med tanke på vad för utväxlingen ppå bilen är????
vad för typ av givare använder du?? nån typ av styrsystem lr liknande kopplat till dator eller analoga grejjor??
vore juätte intresant att veta , men jag är helt nollställd åp hur det funkar.
som sagt finns dte mer att läsa på nån hemsida eller projektråd hur denna typen funkar???
jag använder en lastcell och ett våginstrument för att se vridmomentet och en varvräknare och räknar sen ut effekten
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Det finns väl två grundtyper av dynos. Dom som är bromsade och dom som bygger på tröghetsmoment.
Tröghetsmoment är enklast eftersom man då endast mäter varvtal och hur snabbt det ändras. Problemet är att det krävs en stor vikt för att mäta stor effekt.
På bromsade mäts varvtal och bromsmoment. Om det bromsas med vatten eller på något annat vis har ingen betydelse.
Tröghetsmoment är enklast eftersom man då endast mäter varvtal och hur snabbt det ändras. Problemet är att det krävs en stor vikt för att mäta stor effekt.
På bromsade mäts varvtal och bromsmoment. Om det bromsas med vatten eller på något annat vis har ingen betydelse.
Jonas Bylund
har monterat upp en turbokonverterad B230f motor helt orörd förutom
A-kam saabs röda spridare ca350cc LH-2.2 sprut 940grenrör och en orig T03 turbo
hade lite svårt att bromsa ner motorn under 2500rpm vet inte hur det funkar på andra bromsar??
annars gick det fint körde några svep på lite olika varvtal
2500rpm 235nm= 83hp
3000rpm 245nm=104hp
3500rpm 240nm=119hp
4000rpm 250nm=142hp
4500rpm 239nm=153hp
5000rpm 244nm=174hp
5500rpm 217nm=169hp
6000rpm 205nm=176hp
detta är ca0.38-0.40 bar laddtryck
ska kolla över kallibrering av lascellen har bara kallibrerat med 12kg på en arm 100cm från centum av bromsen så effekten stämmer nog inte helt 100% just nu men hyffsat
nån som har koll på hur man kallibrerar den rätt?
A-kam saabs röda spridare ca350cc LH-2.2 sprut 940grenrör och en orig T03 turbo
hade lite svårt att bromsa ner motorn under 2500rpm vet inte hur det funkar på andra bromsar??
annars gick det fint körde några svep på lite olika varvtal
2500rpm 235nm= 83hp
3000rpm 245nm=104hp
3500rpm 240nm=119hp
4000rpm 250nm=142hp
4500rpm 239nm=153hp
5000rpm 244nm=174hp
5500rpm 217nm=169hp
6000rpm 205nm=176hp
detta är ca0.38-0.40 bar laddtryck
ska kolla över kallibrering av lascellen har bara kallibrerat med 12kg på en arm 100cm från centum av bromsen så effekten stämmer nog inte helt 100% just nu men hyffsat
nån som har koll på hur man kallibrerar den rätt?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är nog normalt med en vattenturbin, på låga varv får man ha väldigt mycket vatten, man brukar kunna fylla upp så mycket ibland så det rinner över i vent röret i mitten av turbinen.
men sen då varvet ökar så går motorn in i väggen så man får då släppa ut vatten för att den ska orka varva upp.
mer bilder och film
kalibrering står det lite om i stuska manualen och om korigerigs beräkningar (vist hadde jag mailat den åt dig?)
men sen då varvet ökar så går motorn in i väggen så man får då släppa ut vatten för att den ska orka varva upp.
mer bilder och film
kalibrering står det lite om i stuska manualen och om korigerigs beräkningar (vist hadde jag mailat den åt dig?)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/