B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev:
Erland Cox skrev:
jo bara vi får klar bänken nån gång så vore det kul men det är mycket kvar innan vi är där och innan vi kan se skillnader på 1-2hk som jarmos fina bänk värkar klara men en vacker dag så :thumbright: vill inte sno göran och stefans koncept heller.

mvh jens

Det är vanligt på inertiabänk att du ser skillnader på 1-2hk. Bromsbänk är jag inte så säker om det, måste minst ha elektronisk styr för bromsen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har suttit och läst och samlat inspiration till att porta vidare på min topp. vilken kul tävlig och vilken intressant tråd!! :thumbright: ångrar fortfarande att jag inte va med. mycket fin tävling ni arrangerade göran :thumbright:
jag flyttade tråden till broms delen där den passar bättre tycker jag. hoppas det blir lite sug B20 bromsning här i sävar snart också. lars i malå är sugen och har mycket grejor som ska testas (bland annat görans vinnar topp och en unitec som göran förädlat och några egna). det kommer i en ny tråd framöver. mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

Jag startade min 2260cc B20 i förrgår men den har fortfarande 45:or och en KG6 H3 kam med för korta stötstänger (4mm).
Med dom lyfter den inte mer än 11,5mm på ventilen och det är ungefär vad en R kam ger med rätt längd på stötstängerna.
Det blir 50:or, längre stötstänger och omgjorda vippor åtminstone på insugningssidan.
Måste bara få ordning på bromsarna så man vågar köra med bilen.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Jens Gustavsson »

11.5mm med en H3 är ju dåligt! :) jag har på min nya turbo motor 13.03mm med 8.13mm cam lyft (agap 256).

blir kul att höra hur den går med de olika förgasarna mm.

mvh jens
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av mekomaskin »

Och vad kör du med för vippor för att få det lyftet med den kammen då Jens?
Micke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Jens Gustavsson »

orginal som har lite flyttad juster skruv men det är bara halva grejon det har testats olika längder på stötstänger och vippaxel höjder också i min cam pro plus för att få sånt fint lyft.
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av ingesjo »

Erland Cox skrev:Det är lite friare på nyare bilar men under ett visst år är det ganska hårt. Inga Weber eller fria grenrör på
dom bilarna. Original gjutet eller detta på B18:http://www.timosmotor.com/produkter/det ... -volvo-b18
Eller om man har original R-sport. Jag hade ett sånt luftfilter till dubbla Solex och 4 röda trattar. Det är mycket jag önskar att jag hade kvar idag.

Erland.
Erland
Jag har en sådant filter liggandes ink. Solex 45 orna och röda trattar :lol:
Filteret gick att "Stacka" om man satte längre trattar...
Sitter monterat på ett original B20E topplock som jag oxå har kvar ,,, behöver renoveras..
Funderar på att bygga en sugmotor av det hela senare i Höst vinter ...
Från början hade jag en steg 2 topp från KG men den försvann i en stöld.
PMa mig om du har intresse av att hjälpa till..
MVH
Ingesjo
Skriv svar