B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag tänkte här kolla om det finns något intresse för en flödes- och bromstävling med Volvo B20.
Ide'n är att varje deltagare bygger en topp efter vissa regler. Topparna mäts i flödesbänk, och jämförs vad gäller medel- och maxflöde, inom vissa ventillyft. Sen körs varje topp i bromsbänk, på samma motor. Här gäller medel- och maxeffekt inom ett visst varvtalsområde.
Jag tror det blir väldigt intressant att se förhållandet mellan flöde och effekt mellan olika toppar.
Tanken är att hålla det så "basic" som möjligt. Inga krångliga regler, inga värstinprylar i motorn etc. Bottedelen blir på 2126 cc, alltså 92 mm borr. Vad gäller toppen så kommer reglerna att se ut ungefär så här:
Valfri standard stomme, B18 eller B20.
Ventilstorlek fritt.
Minimum 8 mm ventilskaft.
Minimum volym i förbränningsrum ? cc. (troligtvis ca 43-44 cc)
Ventilfjädrar fritt, kanske blir det begränsning eller rekommendation på tryck.
Ej tillåtet att tillföra material i kanaler eller förbränningsrum.
Standard B20 E grenrörspackning används vid bromsningen.
Flödning och bromsning blir hos Görans Motorteknik i Hovmantorp (södra Småland). Någon gång i höst/vinter (november?).
http://www.goransgarage.com/
Det kommer naturligtvis att kosta en slant för varje deltagare. Hur mycket har vi inte bestämt än, men troligtvis 1000-1500 kr per deltagare/topp. Det kostar ju en del för oss. Både för min del med motorbygget , och framför allt för Görans del vad gäller tid, utrustning, bränsleåtgång mm. Men man får ju toppen flödad och bromsad, med papper på det.
Detta är bara en första intressekoll, inget är spikat än. Blir det av, så kommer utförligare info om regler, motorspec. osv.
Någon som vill vara med? Som verkligen är SERIÖST intresserad! Har ni långt att åka så går det ju alltid att skicka toppen. Men det är ju alltid roligare om toppbyggaren finns på plats.
Kom gärna med synpunkter på regler, motor, datum, startavgift etc, inget är som sagt bestämt ännu.
Göran läser här, och jag har tjatat på honom att registrera sig här. Så kan han svara på frågor om flödningen och bromsningen.
Jag vet att Erland är intresserad....Och Göran och jag kommer ju att ställa upp såklart. Jens G??

Stefan Lindqvist

________________________________

Anmälda:

Erland Cox
Christer J (jacobson_se)
Frasse (Snakefield m-sport)
Göran K, GMT
Stefan L (Lindqvist Racing)
Patrik S (Pacman)
Peter Schmidt
Jarmo Y
Niklas L (knotan)
Senast redigerad av Lindqvist Racing den sön okt 24, 2010 7:41 pm, redigerad totalt 6 gång.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

Detta gäller bara "etablerade" trimmare eller gäller de också för glada amatörer som sitter hemma och filar lite för eget bruk?
Kan ju vara bra att veta.
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag är med! Det låter som en jättebra och kul idé. Fantastiskt att du tar dig tid till detta. Hoppas att andra med B20 intresse hänger på.

Erland.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

wuffee skrev:Detta gäller bara "etablerade" trimmare eller gäller de också för glada amatörer som sitter hemma och filar lite för eget bruk?
Kan ju vara bra att veta.
Det är öppet för alla.
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

bra initiativ!!!
min värstingtopp hänger lite på bottendelen men ja får se om man löser
nåt innan det är dags, inga resta kanaler va?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Inga resta kanaler. B20E grenrörspackningen blir ju en sorts måttstock/restriktor. Jag tror vi ska använda oss av en 42 mm fullradietratt vid flödningen, då är hålet lika stort som i E-packningen. Enklare än med modellera, och lika varje gång. Om man sen vill ha hålet i toppen större (eller mindre :hihi: ) är det ok.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Vilka förgasare kommer köras? Vilket sorts grenrör sitter ombord? Hur högt ovan däck vänder kolvarna?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Troligtvis Weber 45:or. Och ett Timo/KG typ 3 grenrör. Men all info på motorn kommer när/om det är klart att vi kör. Och jag är öppen för åsikter och förslag.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Låter riktigt kul detta :)

Är verkligen inte någon b20 expert som en del rävar här på forumet, men dom finns ändå varmt om hjärtat.

Skall man ha blockpackning och toppbult med sig då?

Specifika längder på pinnbultarna mot insug och grenrör?

Älskar dom här tävlingarna :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

hmmm..
Så många restriktioner?
blir juh i slutänden likadana topplock juh.
Skulle det inte vara roligare med till exempel bultdelningen till insug/grenrör ska vara std, sen får man flytta kanalerna hur man vill.

Det sätter juh ändå sina begränsningar.

men det kan bli att skilja mera bland de olika byggarna.
Vilket gör man kan lära av varandra.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Kadett4wd skrev:hmmm..
Så många restriktioner?
blir juh i slutänden likadana topplock juh.
Skulle det inte vara roligare med till exempel bultdelningen till insug/grenrör ska vara std, sen får man flytta kanalerna hur man vill.

Det sätter juh ändå sina begränsningar.

men det kan bli att skilja mera bland de olika byggarna.
Vilket gör man kan lära av varandra.
de dära tycker jag också skulle vara en bättre ide
problemet om man vill resa kanalerna är ju att man måste ha med ett eget insug så man inte får positiva kanter i insuget
samma blir de på avgas där för d eju inte bli nå konstiga kanter

eller så börjar man bromsa den toppen men minst resta kanalen och sen portar upp insuget stegvist efter nästa topp som är lite större men de blir ganska gormigt

jag tycker ni borde satsa på lite större gasare också typ 48 mm eller 50
45 är för lite om man vill ta ut max

synd att de inte var en b30 som skulle bromsas för en sådan steg 5 topp finns redan klar på jobbet sen flera år tillbaka
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Känns som att trådskaparen och "tävlingsledaren" inte är ute efter en übermaxad värstingstoppsbromsning utan mer av en duell där det går ut på att maximera en topp utifrån ett visst koncept med tanke på att det handlar om maxxeffekt inom varvtalsområde osv. Men vad vet jag.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tanken är väl att det ska vara relativt enkelt och bara toppen som skiljer. Om alla får förutsättningarna på motorn så är det precis som när man gör en kundtopp. Beräkna efter vilken ventil som får plats och det givna lyftet. Sen dimensionerar man kanalerna efter det. Det visar vem som bäst klarar av att beräkna och porta toppen efter de givna förutsättningarna vilket bara en flödestävling inte gör. Toppen kan vara alldeles för stor och ändå flöda bra.

Erland
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

The skrev:Känns som att trådskaparen och "tävlingsledaren" inte är ute efter en übermaxad värstingstoppsbromsning utan mer av en duell där det går ut på att maximera en topp utifrån ett visst koncept med tanke på att det handlar om maxxeffekt inom varvtalsområde osv. Men vad vet jag.
Alldeles riktigt. Jag vill att det ska vara en konventionellt byggd B20 topp, så att även hemmatrimmaren känner igen sig, och kan vara med. Det är inte frågan om att få ut max effekt ur en B20, utan att lyckas så bra som möjligt under vissa förutsättningar. Det skulle bli alldeles för krångligt vid bromsningen om man fick ha resta kanaler etc, där förgasarna fick flyttas över till specialinsug, grenrör som ej passar, osv. Jag tror det kan bli en del skillnader ändå mellan topparna, kanalerna kan utformas på många sätt ändå. Och så många B20 trimtoppar som jag sett genom alla år, så inte har dom varit likadana precis.
Det blir ingen supervass kam, lite grann för att hålla ner varvtalet. Jag kan inte bygga en svindyr bottendel som klarar jättehöga rpm, bara för detta. Men den kommer att vara fräsch och balanserad så den tål lite varv. Och visst kan jag välja 48:or om dom flesta vill det, inga problem. Det blir kanske några pållar till, men det spelar ju ingen roll egentligen. Alla har ju samma förutsättningar.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Precis, Erland. Det gäller att få till en topp som funkar bra på just denna motor. Det kanske ska ses som en bromstävling i första hand. Men att topparna också flödas för att se sambandet. Bygger man bara efter maxflöde i toppen så funkar den kanske inte så bra på motorn. Det är detta jag tycker ska bli intressant, hur flödet avspeglar sig i effekt och vrid.
Skriv svar