B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

Ärdet tillåtet med så kallad optiflow topp på B20 Amazoner och B20 140:or?
Där skruvar man en platta på toppen och pluggar de gamla kanalerna så det är påbultade delar och det fanns under tidsperioden.

Erland.
pukko
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:35 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av pukko »

Hej Erland,

Vad jag vet så är det ingen som provat med optiflow. Ang förgasare så står det "the induction system is free". Men om man kan räkna plattan till insuget är nog tveksamt. Sen faller det nog på att du inte får lägga till material, det blir svårt att plugga kanalerna utan att lägga till material.

Men Kalle P hade ju ett upp och nedvänt SU-insug som han fräst nya hål för i toppen på sin B18 amazon....

Har du, eller nån annan, sett eller använt
http://www.buildandclick.com/html/4t_he ... zard_.html för å räkna på grenrör?

/Dan
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Daniel 850 »

kalle p tog fram optiflow topparna när han var på växjöbildelarför massa år sen... de finns några sånna toppar som rullar i skogarna än idag så dom kan inte va förbjudna... han va jävlig på att läsa reglemente :thumbright:
har polare som åkte 140 i skogen med optiflow med den var det inget gnäll den gick många tävlingar dock vet ja inte om de skiljer mycket på reglemente från b18 till b20....

//Wigge
Senast redigerad av Daniel 850 den tis jan 11, 2011 9:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Sgracing vi fixar de mesta!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

Jag jobbade på KG trimning från 81 och dom hade massor av bilar med såna toppar ute. Gamla formel 3 motorer från England såg ju ut så. Programmet har jag aldrig sett förut. Vad kostade det? Jag ska titta på det mer noggrant inatt.

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

Köpte programmet eftersom det kostade en hundring. Jag får tq och testa lite så återkommer jag med ett utlåtande.

Erland.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av nkro »

Om det var Kalle P på VB bildelar. Ska nog optiflow grejerna vara med på annons i dom gamla rallytidningar.
Ska kolla till imorgon.

Niklas
Niklas
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Daniel 850 »

ja de var på växjöbildelar ja skrev rallyelit men de hete de senare , ja snackade med min far han sa att kalle p körde med optiflow i början av 70talet

mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
pukko
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:35 pm

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av pukko »

Erland;
Har köpt programmet själv, men har inte nån vidare koll på om det "räknar rätt"

Eftersom optiflow inte är med i någon homologeringshandling så måste man kunna bevisa att det användes under perioden, i en Fia sanktionerad internationell tävling.

Och även om man kan det så är det inte säkert att det går bra. På -65 amazoner får man inte ta bort stötfångarna, även fast det finns bildbevis från perioden att man körde utan.

/Dan
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Expat »

Vad jag vet så körde man bara med optiflow och kg topparna i nationella klassen
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Lindqvist Racing »

Om jag skulle arrangera en tävling i år också, så skulle det bli B20 igen. Fast med friare regler. Då blir det nog lite mer skillnad på topparna, med uträtade kanaler och annat. Och kanske egna insug, mm. Och med en motor som klarar 8000 rpm. Frågan är hur många som vill lägga ner tid och energi för att få ihop en riktigt bra topp, och med lite egna, nya ide'er. Men intressant hade det varit.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

Jag vill!

Erland.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Lindqvist Racing »

Men då är vi ju två i alla fall. Och Göran är säkert med också. Det hade varit lagom med 5-6 toppar, fast riktigt genomarbetade.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av wuffee »

Kan ju inte vara svårt att få ihop 5-6 kvalificerade motorbyggare när de gäller något så intressant :)...
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Pacman »

Jag vill med, men jag vill gärna slå ett slag för den moderna tekniken och köra med sprut.
Vill ni ha era förgasare ifred så förstår jag det, men ta gärna en funderare innan ni sparkar på mig. Blir ju en del mek med att byta bränslepump etc. när man skiftar ifrån förgasare till sprut.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Inlägg av Erland Cox »

Sprut får du fixa när du är själv.

Erland.
Skriv svar