Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
stisso
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: lör apr 30, 2011 9:23 am

Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av stisso »

Bromsning av Peter Hammarströms BMW M3 turbo hos Dynotech i Umeå.
1090 hk på bakhjulen på 4:ans växel. E85 utan laddluftkylare.
Det borde landa på ca mellan 1240-1280 hk på motor.

Dynotech utförde en utmärkt mappning med ett stort engagemang.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=CbPfMHlPhks" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av Kadett4wd »

Så jävla fränt..

Grattis!!!!

Hur vart spool etc etc på maskin till slut?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av Hammarström »

Börjar med att tacka Robban på Dynotech,
Kan rekomendera honom när det nalkas mappning.

Fick ett helt okey varvtals register för denna bamse snurra fullt ladd 2,2bar(1090RWP) från 6400-9500v/m.
Borde räcka när man matar genom växlarna.
1000rwp paserades vid 7200v/m
Ska bli spännande att se hur det blir på banan.
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av Hammarström »

Nån som har nån teori om hur mycket förlust man har igenom ZF lådan när man kör på fyran?
alltså inte på 5an som är1:1på dessa lådor,
man brukar uppge 12% när man kör 5an.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av Kadett4wd »

Borde bli något mera då effekten inte 'går rakt genom' lådan.
Utan är ner och vänder i bottenstocken.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av Andreas Arthursson »

Grattis! Nu kommer den yla på fint:)
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
JIMPA
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån aug 03, 2009 8:16 am

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av JIMPA »

fränt!! grattis :thumbright:
TEAM BOOST PERFORMANCE

9.25@252km/h i en gammal e30!!!
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av robban »

Måste lägga till den 'lilla' detaljen att det kördes utan intercooler med 114gr insugstemp enligt autronic, men skulle gissa att
det är mer på 2.2bar, den hinner nog kanske inte med. En "del" förlust även där! :shock:

Peter: Har du monterat intercooler nu? :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av Hammarström »

Nä ingen intercooler än,
tänker prova som det är nu på bana o känna hur långt det räcker ,känns det lite tunnt så blir det i/c.
Annars blir det att göra ett "I/C kitt" som lätt kan stoppas dit o låta den bli en Dyno queen,
skulle helt klart vara intressant.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright: berätta mer om motorn eller finns det nån tråd redan?

mvh jens
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av AsLoT »

Hammarström skrev:Nån som har nån teori om hur mycket förlust man har igenom ZF lådan när man kör på fyran?
alltså inte på 5an som är1:1på dessa lådor,
man brukar uppge 12% när man kör 5an.
Körde getrag låda på min förut och bromsade lite över 900whp på 4an.
Testade att växla upp till 5an och då tappade jag runt 100whp.

Så ja tror du har mindre whp på 5an än på 4an.

Sen hur det kan komma sig vet ja inte... antar att det är någon typ av överväxel.
Men det kan ju så klart skilja mellan zf och getrag också.


Jäkligt arg bil du har :) Grattis.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av robban »

Aslot: Det är precis samma sak. Getrag har 1:1 på 4:an medans ZF har det på 5:an. Det går igenom bottenstocken på alla växlar utom den som har 1:1 dvs 4:an på getrag 260 m.fl och 5:an på zf.

Nu bromsades det på 4:an pga att bilen gick för fort för dynon på hubbarna. Pga utväxlningen m3:an har samt att han varvar
mer än många 4cyl gör :hihi:
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av freddan302 »

Borde inte bänken visa "för mycket" om man inte kör på en växel som har 1:1 ?

Eller det kanske kalibreras i bänken?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av robban »

Du anger självklart final ratio genom växelåda -> bakaxel -> dynon .. Så det spelar ingen roll vilken växel du kör på, även om det blir till det negativa för dynon om du bromsar på 1ans växel tex. En b230 orkar inte bottna bänken på 1an med 4:10
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a

Inlägg av freddan302 »

Vi kan ju prova bromsa på 1,an med mustangen ;) om nu ni skulle ta med bänken till piteå den 7.de?
Skriv svar