Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Bromsning av Peter Hammarströms BMW M3 turbo hos Dynotech i Umeå.
1090 hk på bakhjulen på 4:ans växel. E85 utan laddluftkylare.
Det borde landa på ca mellan 1240-1280 hk på motor.
Dynotech utförde en utmärkt mappning med ett stort engagemang.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=CbPfMHlPhks" onclick="window.open(this.href);return false;
1090 hk på bakhjulen på 4:ans växel. E85 utan laddluftkylare.
Det borde landa på ca mellan 1240-1280 hk på motor.
Dynotech utförde en utmärkt mappning med ett stort engagemang.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=CbPfMHlPhks" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Så jävla fränt..
Grattis!!!!
Hur vart spool etc etc på maskin till slut?
Grattis!!!!
Hur vart spool etc etc på maskin till slut?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
- Ort: örnsköldsvik
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Börjar med att tacka Robban på Dynotech,
Kan rekomendera honom när det nalkas mappning.
Fick ett helt okey varvtals register för denna bamse snurra fullt ladd 2,2bar(1090RWP) från 6400-9500v/m.
Borde räcka när man matar genom växlarna.
1000rwp paserades vid 7200v/m
Ska bli spännande att se hur det blir på banan.
Kan rekomendera honom när det nalkas mappning.
Fick ett helt okey varvtals register för denna bamse snurra fullt ladd 2,2bar(1090RWP) från 6400-9500v/m.
Borde räcka när man matar genom växlarna.
1000rwp paserades vid 7200v/m
Ska bli spännande att se hur det blir på banan.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
- Ort: örnsköldsvik
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Nån som har nån teori om hur mycket förlust man har igenom ZF lådan när man kör på fyran?
alltså inte på 5an som är1:1på dessa lådor,
man brukar uppge 12% när man kör 5an.
alltså inte på 5an som är1:1på dessa lådor,
man brukar uppge 12% när man kör 5an.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Borde bli något mera då effekten inte 'går rakt genom' lådan.
Utan är ner och vänder i bottenstocken.
Utan är ner och vänder i bottenstocken.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Grattis! Nu kommer den yla på fint:)
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
fränt!! grattis
TEAM BOOST PERFORMANCE
9.25@252km/h i en gammal e30!!!
9.25@252km/h i en gammal e30!!!
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Måste lägga till den 'lilla' detaljen att det kördes utan intercooler med 114gr insugstemp enligt autronic, men skulle gissa att
det är mer på 2.2bar, den hinner nog kanske inte med. En "del" förlust även där!
Peter: Har du monterat intercooler nu?
det är mer på 2.2bar, den hinner nog kanske inte med. En "del" förlust även där!
Peter: Har du monterat intercooler nu?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
- Ort: örnsköldsvik
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Nä ingen intercooler än,
tänker prova som det är nu på bana o känna hur långt det räcker ,känns det lite tunnt så blir det i/c.
Annars blir det att göra ett "I/C kitt" som lätt kan stoppas dit o låta den bli en Dyno queen,
skulle helt klart vara intressant.
tänker prova som det är nu på bana o känna hur långt det räcker ,känns det lite tunnt så blir det i/c.
Annars blir det att göra ett "I/C kitt" som lätt kan stoppas dit o låta den bli en Dyno queen,
skulle helt klart vara intressant.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
berätta mer om motorn eller finns det nån tråd redan?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Körde getrag låda på min förut och bromsade lite över 900whp på 4an.Hammarström skrev:Nån som har nån teori om hur mycket förlust man har igenom ZF lådan när man kör på fyran?
alltså inte på 5an som är1:1på dessa lådor,
man brukar uppge 12% när man kör 5an.
Testade att växla upp till 5an och då tappade jag runt 100whp.
Så ja tror du har mindre whp på 5an än på 4an.
Sen hur det kan komma sig vet ja inte... antar att det är någon typ av överväxel.
Men det kan ju så klart skilja mellan zf och getrag också.
Jäkligt arg bil du har Grattis.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Aslot: Det är precis samma sak. Getrag har 1:1 på 4:an medans ZF har det på 5:an. Det går igenom bottenstocken på alla växlar utom den som har 1:1 dvs 4:an på getrag 260 m.fl och 5:an på zf.
Nu bromsades det på 4:an pga att bilen gick för fort för dynon på hubbarna. Pga utväxlningen m3:an har samt att han varvar
mer än många 4cyl gör
Nu bromsades det på 4:an pga att bilen gick för fort för dynon på hubbarna. Pga utväxlningen m3:an har samt att han varvar
mer än många 4cyl gör
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Borde inte bänken visa "för mycket" om man inte kör på en växel som har 1:1 ?
Eller det kanske kalibreras i bänken?
Eller det kanske kalibreras i bänken?
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Du anger självklart final ratio genom växelåda -> bakaxel -> dynon .. Så det spelar ingen roll vilken växel du kör på, även om det blir till det negativa för dynon om du bromsar på 1ans växel tex. En b230 orkar inte bottna bänken på 1an med 4:10
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Rekordbromsning hos Dynotech. Hammarströms M3:a
Vi kan ju prova bromsa på 1,an med mustangen om nu ni skulle ta med bänken till piteå den 7.de?
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687