HK eller hk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har använt Din 70020 /1013mbar/20 grader det finns ju race dyno som kompenserar fram några hk mer då den kompenserar till 16 grader vad jag kan förstå?
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av tobiasw »

Egmark skrev:....mäta steady. oifs kan en med thelma broms oxå göra det men det är inte praktiskt med lite högre effekt. det rycker så mycke..
Måste bara fråga om du har exempel på någon bänk med telma som inte kan köra steadystate och ungefär vid vilken effekt det börjar "rycka"?

Angående kompensering så verkar det vara DIN som är vanligt här i europa på sugmotorer iaf. På turbo bilar med intercooler kan man ju lätt strula till resultatet genom att vid ett tillfälle ha hög "ute temp" och kyla intercooler mkt med fläkt.
Nästa gång är det låg ute temp, men man kyler icn väldigt lite. Då kommer kompenseringen jobba "mot en".
Alltså få insugstempen i motorn att skilja så mkt som möjligt mot den uppmätta "ute tempen".
Så en bromsbänk där det är dålig kylning för intercooler kommer visa lite lägre effekt.

Att "enas" om en standard kan därför bli lurigt OM man måste väga in allt.

Och sen som vi sa tidigt i tråden, och som har upprepats ett par gånger så är det olika typer av bänkar som mäter på olika sätt. Och eftersom det inte går att konfa svephastigheten på alla så lär det bli problem att få fram en standard.

jens: menar du att du knappar in fast lufttryck på 1013mbar och 20 grader Alltid? eller att du reglerar din atmosfär till det? =) Eller att kompensering ska vara Noll vid 1013 och 20 grader?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
Egmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 31, 2008 1:12 pm
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Egmark »

Måste bara fråga om du har exempel på någon bänk med telma som inte kan köra steadystate och ungefär vid vilken effekt det börjar "rycka"?
Njae. alla som jag vet har thelma kan den nog köra steady. sedan menar ryka inte rycka. stavfel av mig...
menar helt enkelt att det slirar..
Men det finns ju bänkar som är rena accelerationsbänkar med typ svänghjul och ingen broms.

/Egmark
Motorbromsning med rullande landsväg. Försäljning & Installation av MoTeC Insprutning. Även försäljning av installations material, kontakter mm.
Användarvisningsbild
Egmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 31, 2008 1:12 pm
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Egmark »

Jens Gustavsson skrev:jag har använt Din 70020 /1013mbar/20 grader det finns ju race dyno som kompenserar fram några hk mer då den kompenserar till 16 grader vad jag kan förstå?

Det är de värdena jag oxå korrigerar mot

/Egmark
Motorbromsning med rullande landsväg. Försäljning & Installation av MoTeC Insprutning. Även försäljning av installations material, kontakter mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

tobiasw skrev:
jens: menar du att du knappar in fast lufttryck på 1013mbar och 20 grader Alltid? eller att du reglerar din atmosfär till det? =) Eller att kompensering ska vara Noll vid 1013 och 20 grader?

det är de värderna som den din normen har som noll korrigering jag mäter temp, tryck och fuktighet automatiskt hela tiden jag bromsar.

insugnings temp givaren råkade vi glömma på golvet en gång på den dära 209hk sugmotorn då tappade vi ca 3hk då det va svalare på golvet än vid tratten :)
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av tobiasw »

Ok :) Ja min röst faller också på DIN standarden. Jag mäter också tryck, temp och fuktighet genom hela svepet.

Men hur vill ni ha det med korrigering på överladdade motorer med tanke på att det går att tricka till det?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

det bästa är ju om man ligger väldigt nära DIN spec i tryck och temp direkt i dyno rummet då behöver man inte kompensera och allt blir mer likt verkligheten.

undantaget är en israce motor den ska man köra med dörrarna öppna en dag då det är -20 grader :)

men igenteligen så är det nog inget fel att köra den där race standard kompenserigen här uppe i norrland då det sällan är varmare än +16grader på ett race :wink:

vad har man för insugnings temp i bilen? många RC bilar har nog upp mot 40 grader och har man då förgasare så blir bestyckningen inte rätt med 20 graders insugnings temp :?
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: HK eller hk

Inlägg av Dieselmerc »

Erland Cox skrev:Förr gjorde man som du beskriver att man svepte både upp och ner i varv för att beräkna förlusterna
som svängmassan gav. Sen lade man in det i datorn och den lade till den effekten på bromskurvan.
Det var en diskussion på Speedtalk om bromsning av EMC motorerna med en massa inertia
konstanter för olika motorer som jag aldrig läste ordentligt men jag får göra det nu.
Det som skapar förvirring är om jag tex. bromsar en motor och får 190 hästar så kan man
bromsa en likadan motor i en bänk som omvandlar och få 200 hästar med omräkningsfaktorn.
Precis som man anger tryckskillnaden när man flödar så anser jag att man måste ange hur
man bromsat för att man ska kunna jämföra effekter på ett rättvist sätt.

Effekt är vridmoment X varv / 7025. Det innebär att vrid och effektkurvorna alltid skär varandra vid 7025 varv.
Om man bromsar på en rullande landsväg och effektkurvan skär under eller över 7025 innebär det att motståndet
inte är det samma efter att gasen blivit släppt och att bromsningen inte stämmer.
Kolla bromskurvan här: http://www.teamtiger.se/" onclick="window.open(this.href);return false; . Vrid och effekt skär varandra vid ca 8250 varv och det ska de inte göra.
Det tyder på att någon bromsar bilen under utrullning för att höja motoreffekten.
Hur kan 280 bakhjulshästar bli 441 motorhästar? Det är en transmissionsförlust på 36,5% när den normalt aldrig ligger
över 15% på en bänk med dubbla rullar och lägre med enkel rulle.
Har man koll på vrid effekt formeln så är det lätt att se om något är fel.

Erland
en fråga bara ja kom å tänka på, gäller det här med effekt = vridmoment x varv / 7025 även på diesel motorer? så om man höjer max varvet till 7000 borde man få effekt siffran som blir då man räknar så här eller?
/Didrik
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: HK eller hk

Inlägg av Enok »

Dieselmerc skrev:
Erland Cox skrev:Förr gjorde man som du beskriver att man svepte både upp och ner i varv för att beräkna förlusterna
som svängmassan gav. Sen lade man in det i datorn och den lade till den effekten på bromskurvan.
Det var en diskussion på Speedtalk om bromsning av EMC motorerna med en massa inertia
konstanter för olika motorer som jag aldrig läste ordentligt men jag får göra det nu.
Det som skapar förvirring är om jag tex. bromsar en motor och får 190 hästar så kan man
bromsa en likadan motor i en bänk som omvandlar och få 200 hästar med omräkningsfaktorn.
Precis som man anger tryckskillnaden när man flödar så anser jag att man måste ange hur
man bromsat för att man ska kunna jämföra effekter på ett rättvist sätt.

Effekt är vridmoment X varv / 7025. Det innebär att vrid och effektkurvorna alltid skär varandra vid 7025 varv.
Om man bromsar på en rullande landsväg och effektkurvan skär under eller över 7025 innebär det att motståndet
inte är det samma efter att gasen blivit släppt och att bromsningen inte stämmer.
Kolla bromskurvan här: http://www.teamtiger.se/" onclick="window.open(this.href);return false; . Vrid och effekt skär varandra vid ca 8250 varv och det ska de inte göra.
Det tyder på att någon bromsar bilen under utrullning för att höja motoreffekten.
Hur kan 280 bakhjulshästar bli 441 motorhästar? Det är en transmissionsförlust på 36,5% när den normalt aldrig ligger
över 15% på en bänk med dubbla rullar och lägre med enkel rulle.
Har man koll på vrid effekt formeln så är det lätt att se om något är fel.

Erland
en fråga bara ja kom å tänka på, gäller det här med effekt = vridmoment x varv / 7025 även på diesel motorer? så om man höjer max varvet till 7000 borde man få effekt siffran som blir då man räknar så här eller?
/Didrik
Det gäller alla motorer. Har man 300nm vid 7025 v/m så är även effekten 300Hk.
Peter Olson
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av subw000fer »

Hur kommer det sig att det blir så? alltså att effekt och vrid möts vid just 7025v/m
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Broman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 05, 2010 2:05 pm
Ort: Haninge

Re: HK eller hk

Inlägg av Broman »

subw000fer skrev:Hur kommer det sig att det blir så? alltså att effekt och vrid möts vid just 7025v/m
Effekt[W] =moment[Nm]*vinkelhastighet [rad/s]
Effekt [W]= hästkrafter[hk]/1.36*1000
vinkelhastighet[rad/s]=motorvarvtal[varv/min]/(60/(2*pi))

vilket ger:
hästkrafter[hk]=moment[Nm]*motorvarvtal[varv/min]/(60/(2*pi)/1.36*1000)

-->hästkrafter[hk]=moment[Nm]*motorvarvtal[varv/min]/7025

dvs då motorns varvtal är 7025 varv/min så är hk=moment :thumbright:
- Merca 190 2.3 16v Grupp H -
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av subw000fer »

Tack för förklaringen, men den gav mig lite huvudbry.. Jag är inte riktigt med på hur 1.36*1000 flyttas till andra sidan lika med tecknet och man fortfarande delar med det. Borde det inte bli *1.36*1000 för att få Hk ensamt? Dessutom tycker jag det ska stå utanför parenteserna för (60/(2*pi))?
:scratch: :confused:
Jag kritiserar inte, är bara nyfiken och kunskapskåt :hihi:

EDIT: och det är ju säkert du som har rätt eftersom det verkar stämma med verkligheten :doh: :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Martin H »

subwooofer förstår du sambandet mellan hk/nm/rpm? undrar bara för på vilken nivå du vill ha en förklaring.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

HK eller hk

Inlägg av subw000fer »

Martin H skrev:subwooofer förstår du sambandet mellan hk/nm/rpm? undrar bara för på vilken nivå du vill ha en förklaring.
Ja, jag förstår sambandet men själva uträkningen förstår jag inte riktigt varför den blir som den blir. Som jag skrev så blir den inte likadan när jag gör den :hihi:
Jag fick, hk=nm*rpm*(60/(2pi))*1.36*1000
Vart är felet jag gör?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Broman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 05, 2010 2:05 pm
Ort: Haninge

Re: HK eller hk

Inlägg av Broman »

subw000fer skrev:
Martin H skrev:subwooofer förstår du sambandet mellan hk/nm/rpm? undrar bara för på vilken nivå du vill ha en förklaring.
Ja, jag förstår sambandet men själva uträkningen förstår jag inte riktigt varför den blir som den blir. Som jag skrev så blir den inte likadan när jag gör den :hihi:
Jag fick, hk=nm*rpm*(60/(2pi))*1.36*1000
Vart är felet jag gör?
hk=nm*rpm*(60/(2pi))/1.36*1000 <---EDIT: Det blev fel. Hade lite bråttom när jag skrev det.

Där sitter felet. Kanske onödigt många parenteser i min uträkning som krångla till det :)
Senast redigerad av Broman den mån jun 13, 2011 11:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Merca 190 2.3 16v Grupp H -
Skriv svar