HK eller hk
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: HK eller hk
hk=nm*rpm*(60/(2pi))/1.36*1000
jag som är gammal förstår uträkningen bättre om den visas så här
nm x rpm x (60/2pi)
_____________________ = HK
1.36 x 1000
man kan också förenkla den rätt mycket då blir det så här...
Nm X Rpm
________ =HK
7025
jag som är gammal förstår uträkningen bättre om den visas så här
nm x rpm x (60/2pi)
_____________________ = HK
1.36 x 1000
man kan också förenkla den rätt mycket då blir det så här...
Nm X Rpm
________ =HK
7025
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: HK eller hk
Det verkar som att jag hade för bråttom när jag postade sist, så det blev lite knasigt.Jens Gustavsson skrev:hk=nm*rpm*(60/(2pi))/1.36*1000
jag som är gammal förstår uträkningen bättre om den visas så här
nm x rpm x (60/2pi)
_____________________ = HK
1.36 x 1000
man kan också förenkla den rätt mycket då blir det så här...
Nm X Rpm
________ =HK
7025
Rätt ska vara:
hästkrafter[hk]=moment[Nm]*motorvarvtal[varv/min]/(60/(2*pi)/1.36*1000)
Lättare skrivet:
hk=nm*rpm/(60/2pi)*1.36/1000
(Skiftar * och / på 1,36 och 1000 eftersom jag tar bort "delat-parentesen" som dom ligger i i min första formel)
Och på Jens mer överskådliga sätt:
nm x rpm x 1,36
_____________________ = HK
(60/2pi) x 1000
Vill man veta sambandet mellan kW och moment så tar man bara bort 1,36 i ekvationen och byter ut hk mot effekt.
EDIT:
Tanken från början med uträkningen var att visa att hästkrafts- och momentkurvor skär varandra där dom gör pga sina storheters matematiska definition.
Edit igen:
För att återgå till vad tråden handlade om från början så håller jag med om att man ska kompensera mot 1013mbar och 20°C. Luftfuktighet kan man också kompensera för, men det kommer inte att ha så stor inverkan.
Något som är viktigare att ha koll på är regelbunden kalibering av dynon samt att ha koll på hur känslig sin utrustning är för hysteres och om momentlinjen driver med tiden.
Ska man mäta steady state så bör man ligga på ett konstant varvtal och last minst en minut innan moment, avgastemp mm har stabiliserat sig. Tyvärr är det många trimmade, speciellt dragrace-motorer som aldrig skulle hålla för en sån fullastmätning. För det mesta behöver dom ju inte det heller eftersom dom bara går på fullast några sekunder i verklig körning...
- Merca 190 2.3 16v Grupp H -
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: HK eller hk
låter som en intresant utmaning till min B20! nån som törs slå vad om att den håller? 2 bars laddtryck/7000rpmSka man mäta steady state så bör man ligga på ett konstant varvtal och last minst en minut innan moment, avgastemp mm har stabiliserat sig. Tyvärr är det många trimmade, speciellt dragrace-motorer som aldrig skulle hålla för en sån fullastmätning. För det mesta behöver dom ju inte det heller eftersom dom bara går på fullast några sekunder i verklig körning...
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: HK eller hk
Porsche biturbo 2,85 liter 1150hk 15min... Jens; jag tror volvon håller
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: HK eller hk
grymt dyno pull hur mycket rpm?
jag är mest orolig om bänken skulle hålla för det, jag är rädd att om man hittar av nått elakt resonans svängnings varv att nått ska gå sönder.
jag är mest orolig om bänken skulle hålla för det, jag är rädd att om man hittar av nått elakt resonans svängnings varv att nått ska gå sönder.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: HK eller hk
Kjelle skrev:Porsche biturbo 2,85 liter 1150hk 15min... Jens; jag tror volvon håller
Är det motorn till 956/962?
Peter Olson
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: HK eller hk
är det inte 917? fläkt kyld?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: HK eller hk
Tack för hjälpen, det är helt enkelt min matte som inte höll måttet någonstans
Vill inte göra detta till en hjälpkurs i matte så fortsätt diskutera, följer med intresse
Vill inte göra detta till en hjälpkurs i matte så fortsätt diskutera, följer med intresse
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: HK eller hk
Jens Gustavsson skrev:är det inte 917? fläkt kyld?
917 hade en betydligt större motor än 2.85L. Effekten på 917( Can am) var närmare 1400Hk.
Peter Olson
Re: HK eller hk
Jupp, 917 hade en 180° v12:a på 4,5liter och uppåt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_917
http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_917
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: HK eller hk
Ftlbs och hk bryter vid 5250. nm och hk 7025 vad var det och nm och kw något annat kommer inte ihåg men alltid vid samma ställe..om de använder samma skala.
I Perf.trends software du kan ändra så att de båda har egen skala, då bryter nån annan ställe. Varför det har gjort en sån möjlighet? Därför att här i Finland, en besiktningsgubbe, började klaga att hk och nm måste ha samma nummer vid 5250, effektpapper är därför inte äkta, bil var mercedes turbodiesel, (här måste ha effektpapper om turbo har lagt efteråt) hjälpte inte att säga, att om man har FTLBS och HK, då bryter vid 5250 men nm och hk bryter över 7000 varandra och denna diesel går inte så högt upp, därför kurvorna i papper bryter inte alls. Hjälpte inte, därför att han är ingenjör, han vet allt
Kevin från Performance Trends gjorde en ändring till software, just för Finlands bes.gubbar det finns under preference.. om du byter till den och vill byta tillbaka till normal skala, måste du stänga av software och öppna igen, annars det inte ändras, Kevin gjorde den så på skoj
Jag använder DIN korrigering och har automatisk korrigering som Jens också har. STD race dyno hk är kanske 1 % högre, inte mer.
I Perf.trends software du kan ändra så att de båda har egen skala, då bryter nån annan ställe. Varför det har gjort en sån möjlighet? Därför att här i Finland, en besiktningsgubbe, började klaga att hk och nm måste ha samma nummer vid 5250, effektpapper är därför inte äkta, bil var mercedes turbodiesel, (här måste ha effektpapper om turbo har lagt efteråt) hjälpte inte att säga, att om man har FTLBS och HK, då bryter vid 5250 men nm och hk bryter över 7000 varandra och denna diesel går inte så högt upp, därför kurvorna i papper bryter inte alls. Hjälpte inte, därför att han är ingenjör, han vet allt
Kevin från Performance Trends gjorde en ändring till software, just för Finlands bes.gubbar det finns under preference.. om du byter till den och vill byta tillbaka till normal skala, måste du stänga av software och öppna igen, annars det inte ändras, Kevin gjorde den så på skoj
Jag använder DIN korrigering och har automatisk korrigering som Jens också har. STD race dyno hk är kanske 1 % högre, inte mer.
Re: HK eller hk
KW och NM bryter vid 5165, det var kanske det den finska besgubben menade.
Peter Olson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: HK eller hk
Är kw och nm nånstans vid 9600 rpm? 5250 rpm han menade, hade läst det av någon bok. Också behöver inte längre stänga av software och starta att kan växla skalan, det har ändrats nu i datamite.
Re: HK eller hk
Brukar väl kallas boxerfugazi skrev:Jupp, 917 hade en 180° v12:a på 4,5liter och uppåt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_917
Jens, vet inte varven men dom brukar inte varva så extremt mycket och det brukar också vara rätt korta i-beam stakar tror dom räknat ut nåt där...kolvarna var keramikbelagda och hade bara två ringar, boxersexa avsedd för 956/962 mekanisk sprut åtminstone i början, fick uppgifterna från en som hade "god insyn" Har däremot pillat på en sådan vevaxel, fin är bara förnamnet och man kan förundras över hur smäcker en sådan kan vara och ändå hålla, levererades inkörd och klar med lager Kostade däremot sexsiffriga belopp redan på 90-talet om kanalerna för att köpa fanns. Sagolikt att dom fick det att fungera med luftkylning.