HK eller hk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

hk=nm*rpm*(60/(2pi))/1.36*1000


jag som är gammal förstår uträkningen bättre om den visas så här :)


nm x rpm x (60/2pi)
_____________________ = HK
1.36 x 1000


man kan också förenkla den rätt mycket då blir det så här...

Nm X Rpm
________ =HK
7025
Användarvisningsbild
Broman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jun 05, 2010 2:05 pm
Ort: Haninge

Re: HK eller hk

Inlägg av Broman »

Jens Gustavsson skrev:hk=nm*rpm*(60/(2pi))/1.36*1000


jag som är gammal förstår uträkningen bättre om den visas så här :)


nm x rpm x (60/2pi)
_____________________ = HK
1.36 x 1000


man kan också förenkla den rätt mycket då blir det så här...

Nm X Rpm
________ =HK
7025
Det verkar som att jag hade för bråttom när jag postade sist, så det blev lite knasigt.

Rätt ska vara:
hästkrafter[hk]=moment[Nm]*motorvarvtal[varv/min]/(60/(2*pi)/1.36*1000)

Lättare skrivet:
hk=nm*rpm/(60/2pi)*1.36/1000
(Skiftar * och / på 1,36 och 1000 eftersom jag tar bort "delat-parentesen" som dom ligger i i min första formel)

Och på Jens mer överskådliga sätt:

nm x rpm x 1,36
_____________________ = HK
(60/2pi) x 1000


Vill man veta sambandet mellan kW och moment så tar man bara bort 1,36 i ekvationen och byter ut hk mot effekt.

EDIT:
Tanken från början med uträkningen var att visa att hästkrafts- och momentkurvor skär varandra där dom gör pga sina storheters matematiska definition.

Edit igen:
För att återgå till vad tråden handlade om från början så håller jag med om att man ska kompensera mot 1013mbar och 20°C. Luftfuktighet kan man också kompensera för, men det kommer inte att ha så stor inverkan.

Något som är viktigare att ha koll på är regelbunden kalibering av dynon samt att ha koll på hur känslig sin utrustning är för hysteres och om momentlinjen driver med tiden.

Ska man mäta steady state så bör man ligga på ett konstant varvtal och last minst en minut innan moment, avgastemp mm har stabiliserat sig. Tyvärr är det många trimmade, speciellt dragrace-motorer som aldrig skulle hålla för en sån fullastmätning. För det mesta behöver dom ju inte det heller eftersom dom bara går på fullast några sekunder i verklig körning...
- Merca 190 2.3 16v Grupp H -
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ska man mäta steady state så bör man ligga på ett konstant varvtal och last minst en minut innan moment, avgastemp mm har stabiliserat sig. Tyvärr är det många trimmade, speciellt dragrace-motorer som aldrig skulle hålla för en sån fullastmätning. För det mesta behöver dom ju inte det heller eftersom dom bara går på fullast några sekunder i verklig körning...
låter som en intresant utmaning till min B20! nån som törs slå vad om att den håller? 2 bars laddtryck/7000rpm 8)
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: HK eller hk

Inlägg av Kjelle »

Porsche biturbo 2,85 liter 1150hk 15min... :twisted: Jens; jag tror volvon håller :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

8) grymt dyno pull :thumbright: hur mycket rpm?

jag är mest orolig om bänken skulle hålla för det, jag är rädd att om man hittar av nått elakt resonans svängnings varv att nått ska gå sönder.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: HK eller hk

Inlägg av Enok »

Kjelle skrev:Porsche biturbo 2,85 liter 1150hk 15min... :twisted: Jens; jag tror volvon håller :lol:

Är det motorn till 956/962?
Peter Olson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det inte 917? fläkt kyld?
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av subw000fer »

Tack för hjälpen, det är helt enkelt min matte som inte höll måttet någonstans :P
Vill inte göra detta till en hjälpkurs i matte så fortsätt diskutera, följer med intresse :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: HK eller hk

Inlägg av Enok »

Jens Gustavsson skrev:är det inte 917? fläkt kyld?

917 hade en betydligt större motor än 2.85L. Effekten på 917( Can am) var närmare 1400Hk.
Peter Olson
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: HK eller hk

Inlägg av fugazi »

Jupp, 917 hade en 180° v12:a på 4,5liter och uppåt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_917
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Jarmo Y »

Ftlbs och hk bryter vid 5250. nm och hk 7025 vad var det och nm och kw något annat kommer inte ihåg men alltid vid samma ställe..om de använder samma skala.

I Perf.trends software du kan ändra så att de båda har egen skala, då bryter nån annan ställe. Varför det har gjort en sån möjlighet? Därför att här i Finland, en besiktningsgubbe, började klaga att hk och nm måste ha samma nummer vid 5250, effektpapper är därför inte äkta, bil var mercedes turbodiesel, (här måste ha effektpapper om turbo har lagt efteråt) hjälpte inte att säga, att om man har FTLBS och HK, då bryter vid 5250 men nm och hk bryter över 7000 varandra och denna diesel går inte så högt upp, därför kurvorna i papper bryter inte alls. Hjälpte inte, därför att han är ingenjör, han vet allt :thumbdown:
Kevin från Performance Trends gjorde en ändring till software, just för Finlands bes.gubbar :hihi: det finns under preference.. om du byter till den och vill byta tillbaka till normal skala, måste du stänga av software och öppna igen, annars det inte ändras, Kevin gjorde den så på skoj :lol:

Jag använder DIN korrigering och har automatisk korrigering som Jens också har. STD race dyno hk är kanske 1 % högre, inte mer.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: HK eller hk

Inlägg av Enok »

KW och NM bryter vid 5165, det var kanske det den finska besgubben menade.
Peter Olson
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: HK eller hk

Inlägg av Jarmo Y »

Är kw och nm nånstans vid 9600 rpm? 5250 rpm han menade, hade läst det av någon bok. Också behöver inte längre stänga av software och starta att kan växla skalan, det har ändrats nu i datamite.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: HK eller hk

Inlägg av Enok »

Du har alldeles rätt, nm och kw bryter vid 9554.
Peter Olson
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: HK eller hk

Inlägg av Kjelle »

fugazi skrev:Jupp, 917 hade en 180° v12:a på 4,5liter och uppåt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_917
Brukar väl kallas boxer :wink:
Jens, vet inte varven men dom brukar inte varva så extremt mycket och det brukar också vara rätt korta i-beam stakar :lol: tror dom räknat ut nåt där...kolvarna var keramikbelagda och hade bara två ringar, boxersexa avsedd för 956/962 mekanisk sprut åtminstone i början, fick uppgifterna från en som hade "god insyn" 8) Har däremot pillat på en sådan vevaxel, fin är bara förnamnet och man kan förundras över hur smäcker en sådan kan vara och ändå hålla, levererades inkörd och klar med lager :thumbright: Kostade däremot sexsiffriga belopp redan på 90-talet om kanalerna för att köpa fanns. Sagolikt att dom fick det att fungera med luftkylning.
Skriv svar