Vad är vad

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Vad är vad

Inlägg av Spiidfriik »

Jag tänkte att det kanske vore bra med en tråd som reder ut vad som är vad när det gäller effektmätning och dynos för oss (mej) som inte är så pålästa i ämnet.
Eftersom jag själv INTE sitter inne med svaren inleder jag med att yra runt lite. Det finns ju några olika typer av dynos. Jag är personligen uteslutande intresserad av utrustningar som mäter hjuleffekt (whp) så jag lämnar motordynos därhän (för någon annan att reda ut). Den som gäller idag är navdynamometern som väl i princip är en hydraulmotor man driver runt med bilens hjulnav. Effektivt, inga problem med hjulspinn. Klarar både accelerations- och statisk mätning (steady-state). Dock verkar det vara lite problem med varmgång vad jag kan förstå. En "riktig" utrustning kostar en bra slant dock, när jag själv spekulerade på svenska Rototests utrustning för många år sen låg den på miljonen. Idag finns det dock enkla varianter för stel bakaxel för runt hundringen.
"Rullande landsvägar" finns i flera varianter. Gemensamt är att fordonets drivhjul (däck) driver en eller flera rullar (per hjul). Problem med hjulspinn vid höga effekter. Den varianten jag är sugen på är väl den enklaste som man bara kör accellerationssvep, där motståndet ligger i vikten på rullarna. En variant på den är att man kompletterar med en mekanisk broms (thelma) för att kunna köra statiskt. Jag gissar att det finns rullar som bromsas av vatten också, likt en motordyno.

Rätta mina fel och fyll på med info!
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Vad är vad

Inlägg av Spiidfriik »

Några frågor ang inertia-dynos (det jag ovan kallar "rullande landsväg").

Vilka är fördelarna/nackdelarna med en- respektive två rullar per hjul?

Vad bör man sikta på för vikt på rullarna?

Spelar diametern på rullarna stor roll?

Hur maximera fästet på rullarna?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Vad är vad

Inlägg av DreRacing@ »

fördelar med 2 rullar: man behöver inte stroppa fast bilen om man bara ska köra en effektmätning (accelrasjons svep)
med en rulle måste man alltid stroppa bilen. med 2 rullar bygger inte bänken så mycket, altså enklare att fälla ner den i golvet. men med 1 rulle får man en snyggare anläggning tycker jag.

vikter och diametern spelar båda stor roll för en intertia bänk, man får ränka ut tröghetsmomentet, intertiavärde.

mina 2 rullar är ca 300mm i dia och väger ca 200kg og 400kg, den bakre lättast.

maksimera fästet kan man göra ved att stroppa bilen rakt nedåt, får ju mer förluster men det räknar ju bänken ut.
annars får man köra med nogon trackbite og bra däck.
Skriv svar