lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtänd)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av olle__lindberg »

Niklas då jag har dig på tråden hade ni köpt nå bly tackor??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo vi har tänkt på det och det får vi justera till sommaren men det blir inte speciellt stor skilnad. nästan enklast att bara höja bränsle trycket lite.

nu har jag börjat nöta på på full gas på det tredje grenröret som nu är både ännu mindre i dim på primeär rören och framför allt längre och primelenära siffror är nu 192hk på 5000rpm istället för 168hk :thumbright: den tar sig 1000rpm tidigare. fan vad längden gör av sig på en sugmotor :shock: nu återstår det att se om vi kapade bort 1000rpm på högre varv också :lol: kul att exprimentera då det värkligen händer grejor.

olle/ per vad brukar ni köra för oljor i motorn? jag tyckte den började se lite blaskig ut den där usa oljan så jag bytte till en vanlig mineral statoil som tillexempel conny kör i sin E85 744hk motor. ska jag fara och köpa en finare race olja hos lobe-tools eller är det ok jag fortsätter med denna?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite bilder.....

det nya grenröret (det brukar kallas kennet röret (kennets motor 740/940) har jag fått höra av göran.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av tobmag »

Jävligt intressant med dom olika grenrören.
Ingen som har möjlighet att köra dom i pipemax och jämföra mot dina verkliga dynosiffror.
Vore skoj att se hur bra programmet verkligen är....

Mvh//Tobmag
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av olle__lindberg »

Låter bra de där jens skönt att de gick få till, då få vi se vad som hände där uppe=) Vi kör med motul racing olja tror jag och byter efter varje tävling då dom påstår att e85 blandas med oljan!!

Finns väl inga dåliga oljor idag så de är bara du kör är väl inte så mycket bromsning kvar gissar jag?!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

grova och korta 4-2-1 och det tunnare och längre (hk) inte helt in justerat än men man ser vilken stor skillnad det blir.


rpm/HK
5000 166 194
6000 239 235
7000 260 252
7200 265 251
7500 255 249

vi ska fin justera lite mer på detta koncept sen så har ni två olika mappar och grenrörs teorier att prova i bilen. skulle va intressant att prova ett timo steg 3 som ligger mitt i mellan dessa två rör det är nog det bästa kanske?
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jakesta »

Verkligen intressant och kul att ni delar med er av resultaten. Har du några mer exakta mått på rören? Har ni provat med ett 4-1?
Hur långa är insugsrören? Edit: såg nu 430mm.
Senast redigerad av Jakesta den ons apr 18, 2012 3:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Niklas Sandström »

Jens Gustavsson skrev:jo vi har tänkt på det och det får vi justera till sommaren men det blir inte speciellt stor skilnad. nästan enklast att bara höja bränsle trycket lite.
Nu har vi alltid bromsat på E85 men på en supernationell RC motor så märks det när det blir E75 i pumparna, den blir segare och svarar inte lika bra på gasen.

Olle: Vi har tyvärr inget extra, om du menar bilden på hemsidan så var det lite bluff 8)
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jakesta skrev:Verkligen intressant och kul att ni delar med er av resultaten. Har du några mer exakta mått på rören? Har ni provat med ett 4-1?
Hur långa är insugsrören?
om du kollar på sidan 1 i denna tråd så fins det lite info där jag kan uppdatera mer sen på de andra rören. ska kolla ventilspelen nu.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite segare på gasen? vad blir det för skillnad på lamdan eller i bänken? loggar ni motorerna på tävligar?


Niklas Sandström skrev:
Jens Gustavsson skrev:jo vi har tänkt på det och det får vi justera till sommaren men det blir inte speciellt stor skilnad. nästan enklast att bara höja bränsle trycket lite.
Nu har vi alltid bromsat på E85 men på en supernationell RC motor så märks det när det blir E75 i pumparna, den blir segare och svarar inte lika bra på gasen.

Olle: Vi har tyvärr inget extra, om du menar bilden på hemsidan så var det lite bluff 8)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Kadett4wd »

Med den där skillnaden i grenrör så ska det bli stora skillnader i register också.

Det korta 4-1 röret tycker jag ser så kort ut att det ska varvas 9000+ innan det kommer till rätta.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

både de korta tjocka 4-2-1 och 4-1 är avstämt för ca 7300-7500rpm men de börjar jobba vid 5500 ungefär. det långa tunna är nog mer avstämt för 6500-6800 och börjar stämma in redan vid 4500rpm (ca900mm om jag mins rätt?).
9000rpm är det långt till :) bara att räkna........ ca 750mm långa och 320 graders ventilspels duration 279 på kammen vid 1.25mm/106nock
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Niklas Sandström »

Om jag kommer ihåg rätt så gick lambdan från 0.92 till 0.88 och en gång körde vi på rulle med E75 och den gav då 5hk mindre. Men ute på banan så är det en helt annan maskin.
Jens Gustavsson skrev:lite segare på gasen? vad blir det för skillnad på lamdan eller i bänken? loggar ni motorerna på tävligar?
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av robban »

Ja det blir markant skillnad, skulle jag tävla skulle jag använda en zentronix mellan tankarna. Att alltid tanka på samma mack är bra om man inte vill hålla på att mäta men inte alltid man kan de.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

E75-85 ska inte va nåra större problem som sagt bara lite lägre soppatryck eller en liten annan mappning till sommaren. det fixar olle och meken då de kommer logga BB lamdan i bilen på tävligarna.

jag hittade dock en lyftare som inte såg riktigt kry ut då jag justerade ventilspelet. det är nog nån gammal skada skulle jag tro och jag har inge mer tid nu för detta så jag skruvar ihop ändå. allt ligger så på gränsen på en sån här motor också inte kul att meka med den men jag gör mitt bästa men utan garantier (alltid bättre om ägaren själv mekar). kammen såg lite risig på mittersta kam lagret utav den krokiga toppen (lika krokig momentad på toppen) och den går lite tungt :thumbdown: skulle behövts line honas för att undvika nypning (polerade till ytorna). ca 1.5mm mellan kolv och ventil också några få grader fel så är det go natt.
måste bli klar snart hinner inte mer just nu, jobbade till efter tolv i går. ligger efter med allt annat. börjar skruva ihop nu.

mvh jens
Skriv svar