lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtänd)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredde_vit_pv skrev:jens: ja det blev ingen förskönad verklighet,lite norrländsk dokumentär kanske!? :)
det låter som en fin film fredde :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (247hk på 80% gas och 30grad förtänd

Inlägg av Jens Gustavsson »

super7 skrev:
Jens Gustavsson skrev:vi fegar med soppa och tändning än ca 0.84 och 32 grader.
Hur ser tändkurvan ut?
32 grader på full gas över 4000rpm vi har bara testat det och 30 grader. men inte så många test under 5000rpm överhuvudtaget än bara städat till lamda kurvan.
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av olle__lindberg »

Fredde lägg gärna ut filmen, de var ju fan att man skulle jobba i helgen hade hellre stått i båset=)
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Misse »

FiiiiiiiiiiiiiiiiiiiLM!!!!!!!! :angryfire: :mrgreen: :angryfire: :mrgreen:

Är alltid sjukt intressant!! :D Ja må va pervers när de gäller sånt men d skiter ja i..
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag fick upp en oredigerad snutt på utube iaf!

http://www.youtube.com/watch?v=9n8Kj_Gw ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av olle__lindberg »

Hur ser schemat ut Jens fortsättningsvis? Jag och perra ska ju dra iväg söderut med bilen på måndag, tänkte om ni ska köra nå på måndag kanske vi kan titta in en stund!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det vore bra då kan jag visa er lite autronic mappnings tipps och så. vilken tid passerar ni ungefär?

jag planerar att ha motorn klar på tisdag kväll. jag ska justera ventilspelet på ett par cylindrar sen prova ett annat grenrör och lite mer test av tändkurvor, sen tror jag motorn är klar för denna gång iallafall. det går att hålla på nästan hur länge som helst med detta men det är nog bättre nu att ni får börja skruva ihop bilen och köra sen kan vi ju alltid jobba vidare till hösten med att hitta mer effekt och eller ändra vrid kurvor mm.
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av olle__lindberg »

Ja är inte helt säker än men vi siktar på vid lunch i morgon så 2-3 tiden ungefär skulle jag gissa. Jo de känns som om man behöver en liten kurs.

Ja men de låter som en bra ide som sagt går ju hålla på i evigheter och leta!!

Jag ringer dig i morgon då jag vet mer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det går att bromsa vidare i all evighet men det största problemet är att vi inte riktigt vet vad som behövs förbättras? behövs mer effekt vid 4000rpm eller skulle det va bra med mer toppeffekt eller vad vill vi åt? bättre att sätta i hop och provköra så ni får känna efter vad som fungerar bra och vad som behöver förbättras först. en sak är säker iallafall och det är att den går väldigt fint på olika spjällägen och det måste va väldigt bra då man ligger på grensen till vad fästet tillåter ut ur en kurva :thumbright: jag har ju dynat lite förgasar motorer och de är inte i närheten så lätt doserade ialla fall även om en del haft mer vrid vid 5000rpm så tror jag denna motor är mer lättkörd.
Man "känner" ju motorn rätt bra i en sån här bänk då man både gasar och bromsar så man kan uttala sig rätt bra i hur den går att balansera om du förstår hur jag menar?

hoppas iallafall på lite mer effekt vid 5000 efter lite trix med grenrör och tändkurvor. den kommer rätt agresivt mellan 5 och 6000rpm och det kan inte va bra? men jag kan inte så mycket om RC än så jag vet inte vilka varv och belastningar som är viktig? ni får gärna försöka få mig att förså sånt bättre ni som hållit på längre.
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av olle__lindberg »

Jo jag förstår de! och jag tycker de låter vettigt att skruva ihop och provköra i bilen så får man utvärdera hur de funkar i praktiken.

De största problemet med som den var förut var att de fanns en ganska ordentlig svacka i registret runt 5000 varv och eftersom man landar där ungefär då man byter växel så kändes den orkeslös och jag försökte kompensera med mer varv så gick de bättre men eftersom kurvan börja dala efter 6900 så var de heller inte nån bra lösning. Jag hade problem med gamla boxen sista året jag körde och bara på prov lånade jag fredrik johanssons box (och egentligen enda likheten mellan motorerna var e85) och så bra har den aldrig gått den drog och varvade hejdlöst, trots att de i pootanens bänk fattades nästan 30 hästar så var den mer lättkörd på banan.

De är väldigt sällan man är under 5000 varv i allafall med dom förutsättningar man hade då.
Jag hoppas också på mer effekt runt 5000 och få en lite jämnare övergång bättre för fästet, vi har valt en jävligt låg utväxling nu och de gör den mindre känslig tror jag på just mellan registret men jag är ganska säker att vi kommer att prova högre utväxling också så de vore bra att få till de litegrann.

Jag har haft en ganska aggresiv körstil med mycke varv och mycke sladd förut just för att motorn inte riktigt "orkat" plus att opeln inte var särskild hightech med både dåliga bromsar och dålig styrning, de ska ju förhoppningsvis med bmn:n bli betydligt bättre. De blir intressant att börja köra för just nu känns jag lika nollad som du vad som händer ute på banan då allt är nytt=)
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av olle__lindberg »

Glömde ju säga att jag och perra ska försöka masa oss iväg runt 11 så då blir han nog 12 så efter 2 nångång anländer vi men ja slår en en signal imorrn då vi rullar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har letat effekt vid 5000rpm idag men inga större vinster med lamda och tändning. jag provade kjells 4-1 som jag byggde till han som gav 195hk/5000rpm men det gav inte nån skilnad i botten vrid heller. jag håller på att modifiera ett annat grenrör nu. ett 4-2-1 med tunnare rör och längre sekundär ca 90cm istället för 75cm som de andra två hadde. samma som robbyn hadde på sin B21/2.5L.

nån som vet vad det här är för rör (robbyns motor)
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

nya grenröret sitter där nu och den är varm körd men jag fick slut på E85 sen har jag snöat inne här kommer inte upp med bilen. ska gräva fram Ski-doo olympic-68 sen ta den ned till macken nu med 25L dunken. bara man inte blir jagad av snuten nu för hembränning då man kommer efter vägen med dunken med sprit :wink: ska det inte bli sommar snart??? :)
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Niklas Sandström »

Ni tänker väl på att det är E75 i pumparna nu och sedan till sommaren då det blir E85 så kommer den gå snålare och behöver mer bränsle.
/ Niklas Sandström
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av olle__lindberg »

Vi sitter på nålar :-) här är de gräsmatta framme:-)
Skriv svar