lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtänd)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtänd)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag tänkte lägga upp lite info om en motor vi bromsar här i min dyno just nu.

jag börjar med lite bas data sen om det är ok för ägarna så lägger jag upp mer information senare?



volvo 2.4L 8V 96.30x82mm 14.5:1 E85

svetsad 531 av grottis som flödar +260cfm.

kamaxel GL 73/72 med 105nock med stora tryckare ca 320grader in med 85 graders stängning vid 0.40 ca 274 grader vid 1.27mm.
ca 312 grader ut och 270/1.27mm står nära nollad

AP insug med unik racing insug. från insugnings packning till tratt kant 310mm totalt ca 430mm

potanen grenrör (viby racing) 4:2:1 med ytter dim 48/ 57.5/ 70mm och längderna 310, 530mm (totalt ca 85cm långt i snitt, grenrörs packning till colektor)

prospark insprutning 4.8bar tryck och ca 55% duty cykel

Bild


Bild


Bild
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av norrback »

nå, hur blir det hemli-Jens? :hihi:

/Andre'
power
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:potanen grenrör (viby racing)
Vilken version av potanens rör är det då?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har inte börjat bromsa än men mattias skulle nog komma och kolla till pro spark sprutet i kväll sen kanske vi kan starta på onsdag?

jag vet ej vilket rör som det är, det va gunnar som sa att det vibyracing.

vi har byggt om bränsle skenan som va väldigt ostadigt byggd sen har jag skickat in spridarna lite längre in i insugen men de är fortfarande 12mm till insugets mynning, det kan inte va bra :(

jag kommer med mer motor info om jag får klartecken från de som rår om motorn norrback, det är de som bestämmer över hur hemligt detta är men jag hoppas på mycket info om bromsningen så får vi säkert bra med hjälp från er på forumet :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Jens Gustavsson »

elsystem är nästan klart. jag fann flera små fel som nu är åtgärdat. avgasystemet model 1 som är likt det gamla är klart.

några teorier om längder fram till katt och ljudämpar plasering/längd som vi kan testa senare?

hoppas på start i morgon :thumbright:

sugmotor proffset gunnar lundström skulle kanske komma förbi och hjälpa igång oss med insprutningen och lite grund inställningar mot slutet av veckan, snällt! :thumbright:

jag har kopplat in vevhus flödes mätaren och bränsle tryck till motorn också, har hört lite dåliga saker om bränsle trycks regulatorn som används så det är intressant att logga trycket. sprutet styrs av spjällvinkel och rpm och har fast bränsle tryck som inte följer motorns insugnings tryck som är mer normalt på map styrda motorer. det går inte att mappa med dator så alla ändrigar sker med dosan som sitter framför kylaren med ett meny system.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Steve »

Kolla så att skruvarna som håller spjällen mot spjällaxeln är låsta på nåt sätt, har för mig att det var en sån som lossnade på Kirre´s unik-spjällhus :thumbdown:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har fått klartäcken av per lindberg att inget är hemligt så det kommer mycket info i morgon då vi ska prova att starta motorn :thumbright: självaste hård bromsningen kommer dock senare.

per har du pipe max datat på motorn?
Perlin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 06, 2011 11:48 am

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Perlin »

Motordata
Borr 96.3
Slag 82.3
JE kolvar

Toppen
48/40 ventiler
GL 72/73 kam 320 graders duration vid 0.40 spel 14.8 lyft
Kompression förhållande 14.3
E85 bränsle

mer uppdaterad info i första inlägget.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra att du loggat in per :thumbright:

vi har startat och varmkört nu och det gick bra. ska kolla ny så kylsystemet fungerar som det är tänkt försiktigt.

tycker den låter lite osynkad också kollar det sen.

ska rengöra bränsle regulatorn också tror jag, den har 4.8 bar övertryck nu och ganska fet lamda på typ 0.85 på tomgång. du sa väl att det skulle va 3.8 bar tryck? kan va att den kärvar, gunnar sa det va vanligt och att man skulle börja med det innan man ändrar nått i mappningen.
Perlin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 06, 2011 11:48 am

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Perlin »

Justerades första gång på 4.2 sedan har trycket stigit upp mot 4.8 men aldrig gjorrt om justering.
Senaste mappningen var trycket 4.8. ( gjordes hos Potanen) men han brydde sig inte om trycket.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok men varför ökar trycket? kärvar den? är det en kula och fjäder i den eller? (bild på en av de översta bilderna)

jag har varmkört nu så termostaten öppnar och det värkar fungera bra kylsystemet :thumbright:

mins du ungefär hur tänd kurvan skulle va så kan jag dubbelkolla med strobben i morgon (har märkt upp 30 grader på remskivan).
Perlin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 06, 2011 11:48 am

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Perlin »

Potanen la upp den på 34 grader från ca. 4000 rpm och uppåt. Tror att det var 12 grader på tomgång. Resten blir gissningar från min sida men tändkurvan som den är tänkt finns i tändmapppen.
Vad som var oklart är verklig tändning P upptäckte att han monterat triggerskivan ca. 5 grader fel vid sista mappningen. Sänkte då hela tändkurvan och tyckte att motor lät bättre men avslutade mappning utan att kontrollera verklig tändning eller om effekt ökade när han sänkte tändkurvan.
Perlin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 06, 2011 11:48 am

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Perlin »

Glömde säga att det finns ett exempel i manualen till sprutet hur man höjer/sänker hela tändkurvanl
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av mattias »

Jag var och hjälpte Jens vid uppstarten tidigare idag men åkte iväg och flödade lite spridare, när jag kom tillbaka på sen-kvällen var Teflon-Mats där och hjälpte Jens att synka spjällen :

Bild


I kluriga vinklar man skruvar ibland, men ack så enkelt i en broms-bänk!

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan skvalra om att motorn nu är körd på full gas men inte riktigt fulla varv och base-line kurvan vi jobbar mot är 252nm/6300 rpm och 237.6 hk/7450rpm (ökade fortfarande lite då jag släppte gasen)

mer info kommer
Skriv svar