lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtänd)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

gunnar hadde nog hemma en sån tryckare, han skulle ringa då han kom hem.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är det dynat klart allt fungerar fint nu och vi fick fram 256hk med det snälla grenröret och fina bottenvridet till slut :thumbright:

hk här är steddy-state med det lilla grenröret nu efter sista fin justerigarna (1.01 i koregerings faktor inräknad ca 1006/18

rpm/ hk
5000 194
6000 234
6500 246
7000 256
7500 251
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

HK vrid mm utan kompensering av svängmassa av nått slag. det lilla kennet grenröret. tunad lite safe både på soppa och på tändning ca 0.84 lamda och stumm 32 grader tändning på full gas. (ger ett par hk mer med optimal tändning och lite snålare lamda men det är bättre att ha en liten marginal tycker vi.




Bild

samma som ovanför men i text (obs plus 0.25bar på bränsle tryck, ej kalibrerad)

Bild

instälningarna på dynon (obs motor datan är från en annan motor)

Bild


(vi har en mapp klar för 265hk konseptet också om ni vill testa på en snabb bana som heter olle 1 i autronic burken)

vill tacka alla som varit med och hjälpt till med motorn speciellt conny kompa som har varit autronic tuning experten mm och mattias som fixat elsystemet :thumbright:
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Göran »

Ser riktigt bra ut Jens! den kommer gå bra på banan, lite tun ner till men du har fått bra med effekt.. Vad är det för märke på lambdamätaren? Jag får köra magrare för att de ska ge max effekt, mistänker att min visar något fel.

// Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad brukar en bra 2.4RC ge hos dig göran på lägre varv? jag har inte bromsat eller skruvat så mycket med sånna här motorer (nybörjare) så det är kul att jämföra siffror med proffs som du och gunnar :thumbright:

den här motorn går på E85 (E75 nu års) och då värkar de gå bättre med lite fetare blandning jag har hört andra säga samma sak och ser man på papper om E85 så tappar de inte lika många hk på fetare lamda som bensin heller. Vems bb lamda kör vi med. på kjell perssons is race bensin motor så gav den mest effekt vid 0.87-0.91 ungefär.



en bild på samma bromsning som ovanför men kompenserad för svängmassan så det blir samma som steddy-state 5000rpm. är det så du har inställt ungefär också göran?

Bild
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Göran »

Jag har inte kört någon ren 2,4 utan de brukar bli vanliga 2,365 cc alltså 97 borr och 80mm i slag, de brukar lämna ca 140-145 vid 4000 rpm, jag skrev lite tunn ner till, ingen katastrof alltså. Ja det är så jag har min programvara inställd jag anger kolvdiameter och slaglängd vikten på vevaxeln, svänghjulet och adaptern, det blir lättare att justera in motorn med det hjälpmedlet det går snabbt och blir oftast bra. En fråga varför bytte du från Gunnars 73-72 till Agap kammen? Gunnars kamm tror jag hade gått bättre efter ni fått rätt på kring utrustningen (jag påstår inte att Reines kamm är dåliga ytan jag syftar på kamaxel tiderna). Har ni tänkt prova den senare för att se skillnaden? Apropå ny börjare de är vi alla, man blir aldrig fullärd som tur är. Varje uppdrag är en utmaning och det är inte alltid man har för del av att holt på länge man snöar in ibland å ser inte ut.
// Göran
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Erland Cox »

96 X 85 = 2461?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

en närbild på elen före demonteringen om det är till hjälp olle och per

Bild
olle__lindberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jan 07, 2010 11:11 am
Ort: Norsjö

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av olle__lindberg »

De är så härligt Me el:-) ska nog lösa sig en folköl och lite grubbel:-)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lindbergs 2400cc RC (263hk på 100% gas och 32grad förtän

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är förbjudet att dricka folköl och koppla autronic det kan bli dyrt :hihi:
bara att ringa om det är nå funderingar :thumbright:
Skriv svar