Vattenbromsbänk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 330
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm
Vattenbromsbänk
Har köptmig en vattenbromsbänk.
Nu vill jag byggaom den till rullande landsväg. Har ingen erfarenhet av detta och vill därför gärna få lite tips av er med erfarenhet. Kan ingenting om fysik eller mattematik bör nämnas innan ni drar igång massa formler.
Hur hade ni löst det smidigast?
Tanken är att köpa rullar (rör) från en skrotfirma, sedan måste jag hitta någon som kan svetsa och balansera rullarna. Skicka PM eller skriv i tråden om du vet någon eller kan göra det själv.
Hur stora rullar ska jag satsa på? 600mm eller mer? Bromsen är ju grymt stark så känns inte som att man ska behöva ruskigt mycket vikt på rullarna? Jag inser ju också problemet med att få fäste mot rullarna, hur gör jag för att få det så optimalt det går?
Min första tanke är att bygga med kardandrift eller liknande. Antingen sänker man ner bromsen eller bygger en stålkonstruktion ovan mark.
Många frågor och funderingar blir det, tänkte försöka ha så mycket kött påbenen som bara möjligt innan jag drar igång byggnadtionen.
Bänkens spec:
Broms: Froude Hoffman F371
Styrsystem: Grundfors VCL2000
Last: max 2500hp /8000rpm 3000nm
Kom gärna med tips och ideér!
Nu vill jag byggaom den till rullande landsväg. Har ingen erfarenhet av detta och vill därför gärna få lite tips av er med erfarenhet. Kan ingenting om fysik eller mattematik bör nämnas innan ni drar igång massa formler.
Hur hade ni löst det smidigast?
Tanken är att köpa rullar (rör) från en skrotfirma, sedan måste jag hitta någon som kan svetsa och balansera rullarna. Skicka PM eller skriv i tråden om du vet någon eller kan göra det själv.
Hur stora rullar ska jag satsa på? 600mm eller mer? Bromsen är ju grymt stark så känns inte som att man ska behöva ruskigt mycket vikt på rullarna? Jag inser ju också problemet med att få fäste mot rullarna, hur gör jag för att få det så optimalt det går?
Min första tanke är att bygga med kardandrift eller liknande. Antingen sänker man ner bromsen eller bygger en stålkonstruktion ovan mark.
Många frågor och funderingar blir det, tänkte försöka ha så mycket kött påbenen som bara möjligt innan jag drar igång byggnadtionen.
Bänkens spec:
Broms: Froude Hoffman F371
Styrsystem: Grundfors VCL2000
Last: max 2500hp /8000rpm 3000nm
Kom gärna med tips och ideér!
Senast redigerad av Stor_snurra den lör aug 04, 2012 11:06 am, redigerad totalt 10 gång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
du kommer att ha flera 1000nm på rullarna så bromsen skall nog vara tuff om den skall fixa det (beror på varvatel). Tänk du har 500nm i motorn och 4:1 i diffen + utväxlingen mellan hjul och rulle, då är du redan på 2000nm vridmoment på ett mycket ganska lågt varvtal på rullen. du kan ha små rullar så omkrestsen på rullarna är 1/4 av däcks omkretsen, då får du ju upp varvtalet igen på axeln till bromsen och ner momentet.
några tankar bara.
/Andre'
några tankar bara.
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
Tänk även på varvtalet på bromsen. En vattenbroms vill ju ha endel varv. Så du inte växlar ned den för lågt.
Mvh Ante
Mvh Ante
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 330
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
Bra input.
Måste sättamig in i detta mer, har precis varit och hämtat bänken. Blir att montera den som den är och provköra den (lära sig grunderna) innan det byggs om. Dock vill jag förbereda och ha det som behövs så att det "bara" är att snickra ihop den.
Tack sålänge, kommer nipå mer tveka inte att skriva!
Måste sättamig in i detta mer, har precis varit och hämtat bänken. Blir att montera den som den är och provköra den (lära sig grunderna) innan det byggs om. Dock vill jag förbereda och ha det som behövs så att det "bara" är att snickra ihop den.
Tack sålänge, kommer nipå mer tveka inte att skriva!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
varför bygga om den till rullande (om det nu överhuvudtaget är möjligt?)? fins ju många fördelar med en motor bänk.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 330
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
Jag ser mest nackdelar med motorbänk.
Tanken är att man ska kunna använda den som motorbänk också eftersom allting finns till den. (Skall gå att docka mot rullar eller användas löst som den är nu).
Jag vill kunna effektmäta bilar samt mappa dem smidigt.
Tanken är att man ska kunna använda den som motorbänk också eftersom allting finns till den. (Skall gå att docka mot rullar eller användas löst som den är nu).
Jag vill kunna effektmäta bilar samt mappa dem smidigt.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
vad är nackdelarna förutom att det är jobbigare att montera upp motorn?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 330
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
Det är problemet som gör att jag vill ha rullar istället.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
ok om det är viktigast så köper jag det annars är det nog bara fördelar med motor dyno om man ska gå på djupet med bromsningarna och experiment med avgassystem, grenrör och inre motor ändringar.
men varför köper du inte en sån dyno då direkt? det är ju väldigt mycket jobb att bygga om den, viktigt att räkna igenom vrid, varvtal på turbinen noga annars kommer det inte bli bra. ska man åka stora rullar som klarar över typ 300hk så måste du nog dreva om varvet på nått sätt mellan rullen och turbin? annars skulle du haft en lågvarvig stor dim turbin som är mer anpassad för låga varv.
mvh jens
men varför köper du inte en sån dyno då direkt? det är ju väldigt mycket jobb att bygga om den, viktigt att räkna igenom vrid, varvtal på turbinen noga annars kommer det inte bli bra. ska man åka stora rullar som klarar över typ 300hk så måste du nog dreva om varvet på nått sätt mellan rullen och turbin? annars skulle du haft en lågvarvig stor dim turbin som är mer anpassad för låga varv.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
norrback skrev:du kommer att ha flera 1000nm på rullarna så bromsen skall nog vara tuff om den skall fixa det (beror på varvatel). Tänk du har 500nm i motorn och 4:1 i diffen + utväxlingen mellan hjul och rulle, då är du redan på 2000nm vridmoment på ett mycket ganska lågt varvtal på rullen. du kan ha små rullar så omkrestsen på rullarna är 1/4 av däcks omkretsen, då får du ju upp varvtalet igen på axeln till bromsen och ner momentet.
några tankar bara.
/Andre'
Går väl att växla upp varvtalet på bromsen med en utväxling också.
Så man kommer tillbaka till typ 1:4
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 330
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm
Re: Bromsbänk (skall byggas om till rullande landsväg)
Absolut Jens, det är bara för omständigt. Mina kunder kommer aldrig plockaut motorn för en effektmätning/mappning.
Heltklart hade en rullande varit smidigare direkt men nu dök denna upp och påden vägen är det. problem är till för att lösas
Skulle det visa sig alldeles för jobbigt så får jag helt enkelt bygga en effektmätningsdyno försig, har hittat riktigt stöddiga rör på en skrotfirma men helst vill jag ha en bromsad rullande.
Jag måste helt enkelt sättamig in i detta hyffsat komplexa system innan något görs.
Ingen som har gjort något liknande?
Köpte f.ö bromsen av Dgyldmark här på forumet och enligt honom är det Martin Lundqvist som är tidigare ägaren.
Bjuder på två bilder, en på bromsen och enpå motorn till vattenpumpen.
Heltklart hade en rullande varit smidigare direkt men nu dök denna upp och påden vägen är det. problem är till för att lösas
Skulle det visa sig alldeles för jobbigt så får jag helt enkelt bygga en effektmätningsdyno försig, har hittat riktigt stöddiga rör på en skrotfirma men helst vill jag ha en bromsad rullande.
Jag måste helt enkelt sättamig in i detta hyffsat komplexa system innan något görs.
Ingen som har gjort något liknande?
Köpte f.ö bromsen av Dgyldmark här på forumet och enligt honom är det Martin Lundqvist som är tidigare ägaren.
Bjuder på två bilder, en på bromsen och enpå motorn till vattenpumpen.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Vattenbromsbänk skall byggasom till rullande landsväg se
Stor_snurra skrev: Skulle det visa sig alldeles för jobbigt så får jag helt enkelt bygga en effektmätningsdyno försig, har hittat riktigt stöddiga rör på en skrotfirma men helst vill jag ha en bromsad rullande.
Jag måste helt enkelt sättamig in i detta hyffsat komplexa system innan något görs.
Ingen som har gjort något liknande?
Röret kan ha tunna väggar, 5mm och sånt, 400-500mm dia räcker bra. ett alternativt är kedjadrift mellan röret och broms, bromsen har kanske utgående axel på båda sidor? Kedjadrev till broms och röraxel, en polare hade en sån lösning förut, innan han sålde dansk HPA bromsen och byggde inertiabänk istället. När du mätar effekt direkt från motor, du tar kedjan bort helt enkelt.
Jag har köpt kedja och kuggdrevet till min inertiarullar, ska bygga stativ för motor och prova om det går att gasa på det viset också, köpte kuggar så att har 3:1 nedväxling, rullar går inte för snabbt, på samma sätt du måste räkna att bromsen har rätt fart, men jag tror att du kan ha 1:1 utväxling eller så att bromsen går snabbare än rullar.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 330
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm
Re: Vattenbromsbänk skall byggasom till rullande landsväg se
Jag har genomgående axel på bromsen, yes.
Har funderat på kedjedrift då jag har tillgång till sågverksprylar =) Skulle gå att plocka en växellåda också vid behov
Röret jag hittat är ca 4-500mm och kanske 30mm gods haha.. Lär hitta något smidigare =)
Återkom gärna med resultatet.
Har funderat på kedjedrift då jag har tillgång till sågverksprylar =) Skulle gå att plocka en växellåda också vid behov
Röret jag hittat är ca 4-500mm och kanske 30mm gods haha.. Lär hitta något smidigare =)
Återkom gärna med resultatet.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Vattenbromsbänk skall byggasom till rullande landsväg se
Kedja måste ha ganska bra kvalite, annars sliter ganska snabbt, polare gick den långa vägen Min kedja har 0.5" delning, kuggar är ca. 10mm bred.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 330
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm
Re: Vattenbromsbänk skall byggasom till rullande landsväg se
Dagens arbete. Kom gärna med synpunkter (det blir 6st ben totalt, och plattjärn fastbultat i golvet).
Vi skall även spänna upp tanken (plattjärn) mot ramen så vi alltid har samma avstånd för vattenmatningen så man slipper schimsa sen.
Tanken ligger under bänken PGA platsbrist och att returen kräver självfall. Vi inser också att det blir lite omständigt att ha motorn så högt men det får bli så tills motsatsen är bevisad
Vi skall även spänna upp tanken (plattjärn) mot ramen så vi alltid har samma avstånd för vattenmatningen så man slipper schimsa sen.
Tanken ligger under bänken PGA platsbrist och att returen kräver självfall. Vi inser också att det blir lite omständigt att ha motorn så högt men det får bli så tills motsatsen är bevisad