A.Norrbacks inertia dyno / Arduino-broms-styrning

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

A.Norrbacks inertia dyno / Arduino-broms-styrning

Inlägg av norrback »

Äntligen har den blivit klar för användning, endast kalibrering mot andra bänkar nu som är kvar. Skall åka iväg och bänka min E36 325a till en bänk som jag vet stämmer sen har jag också en KTM som vi bänkade för nån vecka sedan i en bänk som visar rätt och är testad mot andra.

Lite bilder till först.

Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild



/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör aug 11, 2012 5:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

Elektroniken är en Sportdevice SP1 ( http://www.sportdevices.com/dyno/sp1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) den har 2 typ-K ingångar + 4 analoga 0-5V kanaler in. Kanalerna kan man konfigurera hur man vill. Förståss en RPM ingång med kapacitiv klämma, sen har den en 0-5V ingång som man kan ha tex. till att ta in varvtal direkt från ECU eller om man har en extern optisk varvtalsensor tex.

Som bredbanslambda har jag en Innovate LM2, den kan också förutom mäta AFR med en sond läsa kanaler direkt ur OBD2 uttaget på nyare bilar, tex. bränsleblandning, varvtal, laddtryck osv.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul! du fick till obalansen till slut?
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Erikk »

Kul !
Kopplar du bort ena rullen när du kör motorcyklar ?


Mvh
Erik Englund

Dahlbäck Racing
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

Jens, ja dom är OK.

Erik, precis så, tar typ 10 sek at ta lös skarvet på dubbelkedjan. Man kan ha olika "dynos" i Sportdyno programmet, så jag väljer bara MC eller Bil dyno före man skall börja mäta ett fordon så har man färdiga instälningar för inertia m.m.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

uppdaterat lite nu med rampar för ATVs. Så bil, mc eller atv går bra.

Bild

Bild

Bild




/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

nu har vi kalibrerat den mot en annan bänk, krävdes ytterst lite justering från beräknat inertia värde.

Bild

Bild

Bild

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Erikk »

Hur är fästet på rullarna? Kommer det gå att köra 6-700hk turbobilar ? Ser väldigt släta ut rullarna.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

vet inte om det går, antagligen, för dom har stor anligningsyta. dom är släta. mina kunder är N/A folk, så jag kommer inte att så mycket 600hk bilar. Blir mer och mer MC/ATV nu, mycket intressantare det.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Moparboy440 »

Ser ut att va lite väl lågt till taket då man ska testa hojar :lol:
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

jag vet inte om det är för lågt till tak eller för stora rullar :) skall nog lösa det.
power
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Spiidfriik »

Inertia = roterande massa?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

ja precis, en kropp som roterar har ett tröghets moment (polar moment of inertia). För ett vist tröghetsmomnet på en kropp krävs en viss kraft för att få vinkelfrekvensen (rpm) att öka på kroppen. Inertiabänkar mäter bara förändringen i vinkelfrekvens och utifrån det och rullarnas tröghetsmoment räknar det ut momentet och effekten.

Uträknat från järnets vikt och hur långt ut från rullens centrumlinje massan/massorna finns så fick jag korrigera ca 8% till på tröghetsmomentet för att få det att visa som Jarmos bänk som är jämförd mot flera andra bänkar här i trakten. Visade för lite effekt med direkt uträknat värde.


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Tommy Luhr »

Ser mysigt ut med egen bromsbänk.

Vi har ju kört lite i en inertia bänk och jag tycker dom går fint till sugmotorer.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det svårt att räkna ut exakta sväng massan (tröghets momentet) eller är det viktigare att den visar samma som grannarnas?? känns lite fel att kompensera 8% från det "teoretiskt rätta" bara för att det ska stämma mot andras bänkar. vad är det för bänkar du jämfört mot och hur är de kalibrerade?

jag har valt att kalibrera mot teorins lagar och då får man leva med att ens siffror inte kanske imponerar men beräkningar som baseras på vrid och hk blir rätt och det i sin tur gör att bet blir enklare att få till beräkningar på grenrör kamaxlar och topplock mm.


mvh jens
Skriv svar