A.Norrbacks inertia dyno / Arduino-broms-styrning
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
A.Norrbacks inertia dyno / Arduino-broms-styrning
Äntligen har den blivit klar för användning, endast kalibrering mot andra bänkar nu som är kvar. Skall åka iväg och bänka min E36 325a till en bänk som jag vet stämmer sen har jag också en KTM som vi bänkade för nån vecka sedan i en bänk som visar rätt och är testad mot andra.
Lite bilder till först.
/Andre'
Lite bilder till först.
/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör aug 11, 2012 5:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Elektroniken är en Sportdevice SP1 ( http://www.sportdevices.com/dyno/sp1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ) den har 2 typ-K ingångar + 4 analoga 0-5V kanaler in. Kanalerna kan man konfigurera hur man vill. Förståss en RPM ingång med kapacitiv klämma, sen har den en 0-5V ingång som man kan ha tex. till att ta in varvtal direkt från ECU eller om man har en extern optisk varvtalsensor tex.
Som bredbanslambda har jag en Innovate LM2, den kan också förutom mäta AFR med en sond läsa kanaler direkt ur OBD2 uttaget på nyare bilar, tex. bränsleblandning, varvtal, laddtryck osv.
/Andre'
Som bredbanslambda har jag en Innovate LM2, den kan också förutom mäta AFR med en sond läsa kanaler direkt ur OBD2 uttaget på nyare bilar, tex. bränsleblandning, varvtal, laddtryck osv.
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
kul! du fick till obalansen till slut?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Kul !
Kopplar du bort ena rullen när du kör motorcyklar ?
Mvh
Kopplar du bort ena rullen när du kör motorcyklar ?
Mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Jens, ja dom är OK.
Erik, precis så, tar typ 10 sek at ta lös skarvet på dubbelkedjan. Man kan ha olika "dynos" i Sportdyno programmet, så jag väljer bara MC eller Bil dyno före man skall börja mäta ett fordon så har man färdiga instälningar för inertia m.m.
/Andre'
Erik, precis så, tar typ 10 sek at ta lös skarvet på dubbelkedjan. Man kan ha olika "dynos" i Sportdyno programmet, så jag väljer bara MC eller Bil dyno före man skall börja mäta ett fordon så har man färdiga instälningar för inertia m.m.
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
uppdaterat lite nu med rampar för ATVs. Så bil, mc eller atv går bra.
/Andre'
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
nu har vi kalibrerat den mot en annan bänk, krävdes ytterst lite justering från beräknat inertia värde.
/Andre'
/Andre'
power
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Hur är fästet på rullarna? Kommer det gå att köra 6-700hk turbobilar ? Ser väldigt släta ut rullarna.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
vet inte om det går, antagligen, för dom har stor anligningsyta. dom är släta. mina kunder är N/A folk, så jag kommer inte att så mycket 600hk bilar. Blir mer och mer MC/ATV nu, mycket intressantare det.
/Andre'
/Andre'
power
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Ser ut att va lite väl lågt till taket då man ska testa hojar
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
jag vet inte om det är för lågt till tak eller för stora rullar skall nog lösa det.
power
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
- Ort: Piteå
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Inertia = roterande massa?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
ja precis, en kropp som roterar har ett tröghets moment (polar moment of inertia). För ett vist tröghetsmomnet på en kropp krävs en viss kraft för att få vinkelfrekvensen (rpm) att öka på kroppen. Inertiabänkar mäter bara förändringen i vinkelfrekvens och utifrån det och rullarnas tröghetsmoment räknar det ut momentet och effekten.
Uträknat från järnets vikt och hur långt ut från rullens centrumlinje massan/massorna finns så fick jag korrigera ca 8% till på tröghetsmomentet för att få det att visa som Jarmos bänk som är jämförd mot flera andra bänkar här i trakten. Visade för lite effekt med direkt uträknat värde.
/Andre'
Uträknat från järnets vikt och hur långt ut från rullens centrumlinje massan/massorna finns så fick jag korrigera ca 8% till på tröghetsmomentet för att få det att visa som Jarmos bänk som är jämförd mot flera andra bänkar här i trakten. Visade för lite effekt med direkt uträknat värde.
/Andre'
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
Ser mysigt ut med egen bromsbänk.
Vi har ju kört lite i en inertia bänk och jag tycker dom går fint till sugmotorer.
Vi har ju kört lite i en inertia bänk och jag tycker dom går fint till sugmotorer.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg
är det svårt att räkna ut exakta sväng massan (tröghets momentet) eller är det viktigare att den visar samma som grannarnas?? känns lite fel att kompensera 8% från det "teoretiskt rätta" bara för att det ska stämma mot andras bänkar. vad är det för bänkar du jämfört mot och hur är de kalibrerade?
jag har valt att kalibrera mot teorins lagar och då får man leva med att ens siffror inte kanske imponerar men beräkningar som baseras på vrid och hk blir rätt och det i sin tur gör att bet blir enklare att få till beräkningar på grenrör kamaxlar och topplock mm.
mvh jens
jag har valt att kalibrera mot teorins lagar och då får man leva med att ens siffror inte kanske imponerar men beräkningar som baseras på vrid och hk blir rätt och det i sin tur gör att bet blir enklare att få till beräkningar på grenrör kamaxlar och topplock mm.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/