A.Norrbacks inertia dyno / Arduino-broms-styrning

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Jarmo Y »

Massan kan räkna ut exakt men det räcker inte, till exempel två bilar, en har låg friktion på hjulet och lager osv, och lågt luftmotstånd, den andra är som nån T-ford men med mycket breda däck och fälgar, mycket stora hjullager också som har mycket friktion.
Båda har samma teknik, är de båda lika snabba i verkligheten? Båda kan gå 300 kmh lika lätt?

Inertiabänk måste kalibrera för friktionen också, aldrig har gått så att bara räkna roterande massa och thats it. Man måste bara jämföra mot andra och bestämma vad man väljer för kalibreringen, ingen vet när inertiabänk visar 100% rätt, men det gör ingenting, när repeterbarhet är suverän i inertiabänk.
Bromsbänk är helt annan sak när man bromsar och kalibrerar still, mycket lätt att kalibrera, men varför tex: Göran räknar in några justeringar till software när han ritar effektkurvan i sin vattenbromsbänk? Just därför att motorns inre inertia stjäl effekt när motorn går runt, helt rätt att göra så.

Men..jag skulle vilja se några bromsningar i bromsbänken utan att göra annat än bromsa, sen lägga kurvorna till samma ruta, finns det mycket skillnad..
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:är det svårt att räkna ut exakta sväng massan (tröghets momentet) eller är det viktigare att den visar samma som grannarnas?? känns lite fel att kompensera 8% från det "teoretiskt rätta" bara för att det ska stämma mot andras bänkar. vad är det för bänkar du jämfört mot och hur är de kalibrerade?

jag har valt att kalibrera mot teorins lagar och då får man leva med att ens siffror inte kanske imponerar men beräkningar som baseras på vrid och hk blir rätt och det i sin tur gör att bet blir enklare att få till beräkningar på grenrör kamaxlar och topplock mm.


mvh jens

precis som Jarmo skrev. Inte alls svårt att beräkna, men du vet inte hur mycket luftmotstånd och lagerfriktion du har. Jag skall ännu mäta tröghetsmomentet i rullarna genom att ha ett band runt rullen som går upp mot taket över ett hjul och ner tillbaka. Där hänger man en känd massa och mäter tiden det tar för massan att falla ett visst mått. Utifrån det kan man räkna ut först hur mycket som går åt innan rullen alls börjar snurra och sen subtraherar man den massan från den man mäter fallet med.

Jag har aldrig provat detta förr, och gör det mest för att kolla hur noggrant man får det. Gissar man får mäta många många gånger. Antar att man kommer att hamna mitt mellan uträknade och det som vi har inställt.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Spiidfriik »

Tommy Luhr skrev:Ser mysigt ut med egen bromsbänk.

Vi har ju kört lite i en inertia bänk och jag tycker dom går fint till sugmotorer.
Varför inte till överladdat?
Jag gissar att det har med hjulspinn att göra. Måste ju gå att få till!
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

undrar om detta fungerar? suga avgaser ur avloppen förbi lambdagivaren genom ett tunt plåtrör som man sticker in i ljuddämparen. Det ser ut som dom löst det på detta sätt på dynojettar?

Bild

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför inte bara stoppa in ett ca 20mm dim 50cm långt rör i avgasröret? vi har kört så på många bilar och moppar med bra resultat. (får givetvis inte va katt på så klart)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

jag har nog en sån också, detta är ett lite test...
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Jens Gustavsson »

det kommer ju att bli onödig respons tid tycker jag?
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Barkis »

Hur stora är rullarna och vad fick du för inertia?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

592mm ytterdiameter, 730mm breda. runt 18mm gods, 30mm gavlar. runt 18kgm2 tröghetsmoment per rulle.

/Andre'
power
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Barkis »

nog inga problem att köra starka turbobilar heller med den diametern på rullar, en kille på gotland kör med helt släta 360mm rullar och han sa att han behövde trackbite först när det närmade sig 600hk!
360 vs 592mm är en jäkla skillnad på anläggningsyta :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du börjat dyna några roliga bilar än norrback?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

nej, det kommer inte bli nån allmänn dynoplats för bilar utan egna grejer skall testas i den, eller såna som jag gjort jobb på, MC och ATV kan jag nog bänka dom är så smidiga att få fast och går snabbt att göra jobbet, mappa Power Commanders m.m på MC och ATV. Så det blir inte mycket bilar men kanske escorten vår (Knuts) snart vaknar till iv igen :whistle:

/Andre'
power
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av E34 RRT »

är det inte så att man kan endast mäta max effekt/vrid men man vet ju inte vid vilket varvtal

är rullarna balanserade statiskt eller?
Niklas.E
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av norrback »

du får fråga lite annorlunda, förstår inte hur du menar?

dom är dynamiskt balanserade i riktig balanseringsmaskin.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: A.Norrbacks inertia dyno / rullande landsväg

Inlägg av E34 RRT »

menar att man får väl bara en kurva men intte på samma vis som på dynapack! liite svårt att förklara... man bromsar ju intte det är ju bara tröghets moment
Niklas.E
Skriv svar