bromsning 240 turbo

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Ekren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am

bromsning 240 turbo

Inlägg av Ekren »

Hei, fikk et noe snodig resultat da jeg bremsa bilen.. noe rar kruve og?

231hk & 418,2nm @ 1,44 bar?

b21et @ 2,2
530 med A kam
portat 940 grenrør
b230ft innsug
VEMS sprut
turbonetics t3/t4 hybrid steg5 eksos, ar 63 450hk spec

bremsa 219hk @ 0,73 bar før med en 405 topp som var små pusset i kanalene med en gruppe a t5 race kam som var skrot.
og en ventil ble bøyd så jeg bytta hele toppen. WG fjæren var for slapp så fikk ikke opp større ladd.

Bild

Bild

Bild
242 Turbo
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: bromsning 240 turbo

Inlägg av Tommy Luhr »

Du skulle behöva en betydligt bättre topp.
530 topparna är inge vidare på att flöda som standard.
Men lägger man ner lite tid på dom räcker dom långt.
En som jag gjort har bromsat 574whp.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Ekren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am

Re: bromsning 240 turbo

Inlägg av Ekren »

Hehe.. får vell montere 405 igjen med en ny ventil ;)
242 Turbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bromsning 240 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte bara toppen som är problemet med det extremt korta registret skulle jag säga.

denna B20 motor är byggd av skrot och med 6.8:1 i kompa men den har fullt tryck vid 4000 sen max rpm vid 8200rpm. lite lägre laddtryck bara (ca 1.30bar)




Bild
dyno papper vid 1.3bar. rätt brett register eller? den håller i sig skapligt ändå till varvstoppet vid 8000rpm men vi varvade inte så mycket här. speciellt vrid kurvan är frän :thumbright:

röd är effekt
turkos är vrid
blå är rpm
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: bromsning 240 turbo

Inlägg av Erland Cox »

Varför har du dubbla varvtal? X axeln är varvtal, varför en kurva med varvtal?
Blir inte de andra kurvorna konstiga då?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bromsning 240 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är för att kunna se exakt varv i siffer form bland de andra siffrorna uppe i högra hörnet.
Skriv svar