Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av RWHP »

Va där för snart 2 veckor sen med en Supra jag pillat ihop åt en kompis med målet 1000whp. Efter mycket en del motgångar så uppnåddes målet och ägaren blev riktigt nöjd :) Roger ska ha ett tack som stannade kvar lite längre än tänkt :)

Turbon som är en Airwerks ST80 med 83mm turbin och a/r 1.10 är så gott som bottnad (räcker till 1200~1250hk) och original insuget flödar inte speciellt bra över 7500rpm vid de här effektuttagen. Räknat på ungefär 1178hk i motorn.. Så med de här kammarna (280 duration, 9.9mm lyft) blir de rätt kort register eftersom motorn bara varvas till strax innan 8000rpm. Nytt insug och lite större turbin skulle väl göra att 1000whp finns tillgängligt mellan 6000-9000rpm :)

Bild

Ägarens reaktion vid första pullet över 1000whp.
http://www.youtube.com/watch?v=-TSAqw0hJvA" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av tobiasw »

Grattis :) Lär vara en något läskig bil att glida runt med.
Hur mycket laddtryck kördes det med?
Och vad är det som är rekordet? max effekt hos motornord, effekt för supra i sverige? PB? :)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av RWHP »

Glömde skriva de, 2.9 bar.. Rekordet har Armin med 1145whp men Björck har bromsat sin men säger inte effekten, tror dock på 1200whp med tanke på tiderna han kör på strippen. Dock plocka vi ur mer vridmoment än Armin ;) Nästa år kommer bilen testas på strippen är de tänkt :)

Minns jag rätt va de 866whp och 1100wnm som va rekordet i bänken.
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av MadMange »

Grattis, fränt som fan :thumbright:
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av tobiasw »

RWHP skrev:Glömde skriva de, 2.9 bar.. Rekordet har Armin med 1145whp men Björck har bromsat sin men säger inte effekten, tror dock på 1200whp med tanke på tiderna han kör på strippen. Dock plocka vi ur mer vridmoment än Armin ;) Nästa år kommer bilen testas på strippen är de tänkt :)

Minns jag rätt va de 866whp och 1100wnm som va rekordet i bänken.
Det är inga dåliga tryck dom här stackars japsarna får stå ut med ;-)
Jopp, det är faktiskt i min utrustning Björck har bromsat sin supra. Tyvärr ska jag ligga lågt med siffrorna.
Så även hos mig är det alltså en supra som har rekordet :)

För att vinkla detta till en teknikdiskussion som passar inom "Dyno-diskussioner" så kanske vi kan prata om:
Vilken svephastighet ni använde?
Ser också att ni la på en DIN correction, vilken faktor blev det under erat väder?
Och vad visar dom två lägre linjerna? (avgsamottryck, laddtryck?)
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av RWHP »

Svephastighet tror jag va 6 sekunder, har ingen aning om de andra faktiskt så får hoppas Roger ser den här tråden :)

Dom 2 lägre linjerna är effekten vid grundtryck, 621whp vid 1.4 bar.
Forzaa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör okt 06, 2007 9:44 am
Ort: Tromsø/Norge
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av Forzaa »

Nåt måste jo va fel.

Sten død från 3000-5000rpm til at va Supra motor.
Topp effekt :thumbright: Effekt registret :thumbdown:
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av RWHP »

Som jämförelse så drar den som en BPU Supra från botten ungefär, så den är långt ifrån stendöd.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av Erikk »

Grymt :)
Erik Englund

Dahlbäck Racing
mkiv
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor jun 04, 2009 12:28 pm

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av mkiv »

Är ju min bil ni pratar om så jag kan säga att den definetivt inte är stendöd.
Är faktiskt imponerad på hur lättkörd bilen är trots sin effekt.
Bilen går som en dröm på gatan och blir ett rent helvete när man trycker ner plattan i pannrummet :D

Grymt nöjd med Roger på motornord.
Bara värre däck så man kan åka riktigt fort.
1045RWHP Sommaren 2012:)
http://www.jamtrok.se" onclick="window.open(this.href);return false;
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av youask »

Bromsa dem i samma bänk :)
10.01@233kmh. Gatevo
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av RoGGaH »

tobiasw skrev:
För att vinkla detta till en teknikdiskussion som passar inom "Dyno-diskussioner" så kanske vi kan prata om:
Vilken svephastighet ni använde?
Ser också att ni la på en DIN correction, vilken faktor blev det under erat väder?
Och vad visar dom två lägre linjerna? (avgsamottryck, laddtryck?)
Som sagt var jag som ratta de bänken/datorn.
Och det var effekt rekord för vår bänk inget annat.

Har för mig att vi körde en hastighet på 500rpm/s
De 2 lägre linjerna är vad den ger på grund ladd.

Ska kolla sen vad den gav okorrigerat.

Vad jag tror är anledningen till att det blev så "kort" register (2000rpm) med riktigt mycket mos.
Är kombon vad gäller kammar och turbo. Helt enkelt för vassa kammar för den turbon.
Eller omvänt för liten turbo/turbin för de vassa kammarna. Gissar på att den dör av avgsmottrycket på varv. Det mätte vi tyvärr inte. Laddet vill sjunka på varv.
Anledningen till varför vi inte varva längre än 7500rpm i bänken är att den går i botten på farten då.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av robban »

Bromsa på en annan växel då? Man vill ju bänka hela registret som motorn kommer användas på. Med dessa pinnar så kan man köra minst 8500 beroende på vilka fjädrar man kör med. Hade den dragits till 8500 så vipps så hade registret blivit 3000rpm :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av RoGGaH »

Jo visst hade man kunnat köra på 4,an men då hade vår bänk inte räckt till ist.

Men hörde med kjellsson att hans låda hade börjat låta rätt styggt
efter han hade kört på 4:an i bänken?

Det är inget problem att köra den till 8000 nu heller.
Och det ska räcka fint till att köra på strippen med.

Den gav 1025Hk och 1150Nm okorrigerat
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Re: Rekordbromsning hos MotorNord, 1045whp och 1172wnm

Inlägg av RWHP »

Blir lite nyfiken hur registret skulle bli med ett par GSC S2 kammar.. :) Och ett annat insug.
Skriv svar