Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Ni som bromsar bilar/motorer, vad har ni för grejer för kylning samt avgasutsug,bullerdämpning?

Funkar det att köra i stängd lokal med låg ljudnivå utanför?

Hur rekommenderar ni att ska man utforma ljuddämpningen av avgasljudet?


Mvh Ante
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av HX52 »

Japp skulle va bra och veta vad proffsena kör med system!
Själv kör jag med spirorör ca 4-6 m till utsugsfläkt men den har smält ihop pga för hög värme :(
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite läsning http://www.theoldone.com/articles/Dyno_ ... mfinal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av Ante Karlsson »

Tack Jens! :)
Kör ni fläktar till avgasutsugen också? Eller bara grova rör med ljuddämpare?
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av HX52 »

Jens Gustavsson skrev:lite läsning http://www.theoldone.com/articles/Dyno_ ... mfinal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jodå e hju inga problem om man har stora plånboken :hihi:
E de någon som vet ungefär vad mycke flöde som avgasutsuget måste svälja med typ 500-600 whp,
alttså va stor avgas fläkt behöver ja för att ligga på + sidan flödesmässigt?
Stor tratt bakom avgasrör e la bra,vill inte gärna koppla rör direkt på avgasröret! (drar ut avgaserna på lågvarv :( )
Synpunkter,skisser,mm välkomnas
Var köpas bra utsugsfläkt som tål lite temp till vettigt pris? (har ca 3-6 m till utsugsfäkt men den blir för varm när det e lite pulver i maskin och kopplingar mm smälter :thumbdown: ,
E alså på jakt effter lösning för vettigt pris, inte 100 000:- +
Ljuddämning sköter man med en dämpare från en lastbil som man sätter på väggen utanför + att utsuget dämpar rätt mycket :thumbright:
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Re: Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av Tobias Fridberg »

Lite OT men Ante håller ni på å bygger för att kunna bromsa i arvika? är de enbart motordyno eller nav/rullande landsväg? vore smidigt om man kunde bromsa på så nära håll :thumbright: MVH
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av Ante Karlsson »

Tobias Fridberg skrev:Lite OT men Ante håller ni på å bygger för att kunna bromsa i arvika? är de enbart motordyno eller nav/rullande landsväg? vore smidigt om man kunde bromsa på så nära håll :thumbright: MVH
Tobias: Ja jag håller på och kollar på möjligheten att kunna bromsa bilar,är navdyno jag undersöker först och främst. Får se vad jag kommer fram till. Har byggt verkstad hela sommarhalvåret,så man har lokal att vara i. :thumbright:


Mvh Ante
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av S1NN3S »

Även jag är intresserad.


Om allt går som planerat så kommer det att stå en Stuska motorbänk utan Grums färdig senare i vinter :-)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul med så många nya bänkar som byggs ska försöka hinna svara lite mer på vad vi lärt oss men hinner inte just nu.

mvh jens
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av Barkis »

intressant tråd :thumbright: håller precis på med att gjuta gropen i garaget för nedsänkning av min rulle :lol: frågan är bara hur mycket man kan få bort ljudet :roll: bor inne i ett bostadsområde med grannar åt alla håll :?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilation samt bullerdämpning till lokal

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska man bromsa bilar med 500++hk så bygg ett avgasystem med ca 5-6" dim av tjock väggiga rör (ej spiro eller liknande) sen tror jag på en ljudämpare med stoor volym ute på gården typ ett betong rör med 2m dim och 2-3m höjd (gärna nedgrävda och dränerade) som är invändigt isolerat med kanske två våningar sen ett så litet utblås som den specefika effekten som bromsas tillåter då kommer det nog bara brumma lite ur röret som man sen riktar rakt upp eller bort mot nå buskar.

turbo motorer inne i värkstan låter inte så mycket men weber sug motorer låter rätt mycket så tänk på bygg lite ljud dämpning i ventilations systemen också.

jag har köppt en stoor propeller fläckt från nima katalogen de flödar mycket bara de inte behöver jobba mot stort tryck.

än hur man gör så är jag rädd för att man inte blir omtyckt om man bor mitt i ett bostads område. men har man bra kontakt med grannar och om man sköter sig snyggt och inte bromsar sent på kvällar eller tidigt på söndag morgon så kan det gå om man bygger riktiga ljuddämpare.

mvh jens
Skriv svar