Bromsning av bil med automatlåda

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Magnus »

Jag undrar hur det funkar att bromsa en bil som min tex med pg i en navdyno?Någon som har erfarenhet av detta och om det går att få ut nåt vettigt av bromsningen?borde ju bli rätt annorlunda då bänken får jobba mot turbinen.mvh Magnus
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är lite knepigt med automat och bakhjuls dyno då turbinen slirar olika mycket på olika varv och då den blir varm och på olika vridmoment dessutom.

efter conny kompa har hård testat vår bänk med MB 3.0 så vet vi mer om hur långt den räcker annars skulle du snacka med robert i burträsk han är expert på dessa motorer efter ha hjälpt fredde i alla år.

vi har en ny mellanaxel på gång nu och en ny platta mot svänghjulet så det ska va godkännt till 1500hk.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Daniel 850 »

ja har bromsat en del med automat, med en th400 på min volvo 5a vi har loggat alla varvtal som man kan ha å de var marginellt med skillnad på slir på olika varv med den turbinen ja åker med
skulle ja bromsa mer med automat skulle ja fixa en turbin som stallar väldigt tidigt för de blir tufft för bänken att hålla mot när väl effekten kommer, min stallar ungefär 7000varv å där gav den ca 800hk
de är en del konst hur man får köra....

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Rasmus Annander »

hur gör man för att mäta effekt förlusten på drivlinan med automat låda?
lägger man i neutral ? eller går de inte att få fram.?

i så fall skilljer de mycket mellan manuell och automat när de gäller effektförlust?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är lika som med manuell låda. det går inte att mäta förlusterna det går bara att uppskatta eller möjligt vis flytta motorn till en motorbänk som har samma korrigerings-metod och samma temp i insuget, etc. helst innom nån timme.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av fredde_vit_pv »

robban eller roggah borde väl ha koll på vad som gäller i bänken med turbin inblandat!?

/F
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av robban »

Ja det är inte några problem, beror på om man har mycket slir eller inte. Ju mer slir jo sämre repeterbarhet, blir som ett gummiband. Ju tidigare den lockar jo bättre blir det. Att det skulle slira olika mycket på varje varvtal är marginellt och gör ingen skillnad. Effekten som kommer ut ser jag oxo som helt oväsentligt hur man räknar om det till motorhästar då det är mappningen i sig och skillnad i justeringar man är ute efter. Beror på vad man har för typ av motor, mappar man tex mot spjällläge och har mycket slir så kan det vara drygt att få till alla låglaster. (nu är dock dom motorerna få, slapp turbin och super vass motor) Det man får göra är att ha en hink med kallvatten och doppa automatkylaren i för det blir väldigt fort varmt om det är lite slir, funkar riktigt bra.

Men det är ganska lätt att smacka dit en manuell låda oxo och locka den i den växel som har 1:1 för det är inte några problem att starta bilen med växel i i bänken. Man behöver inte någon koppling heller utan man kan göra någon stum lösning..
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Richard »

Nu kanske det här är en dum fråga...
Men ifall lådan man använder har en manuell lockup, skulle det inte lösa problematiken ?
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo då är det en helt annan sak.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av robban »

Ja dock så pallar inte alla lådor att man bromsar på lockupen. Men har man lockup så blir det precis som en manuell.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Lasse »

Finns ju nashcar drivningar också. Då har man en hubb på veven som driver ingående axeln och oljepumpen i lådan. I en pg måste du leda om oljan som annars fyller convertern så den går direkt till smörjtryck.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Pro-Mille »

Just lockupen på en typ "standard" converter pallar inte mycket alls, är ju gjort enbart för landsvägskörning
utan större belastning. Måste isåfall ha en converter med flera lameller.
Man kan även ta bort "bromsbandet" i dom flesta automatlådor så den inte motorbromsar på 2ans och 3ans växel.
När man då släpper gasen på 3an blir det typ friläge.

Får se om jag vågar köra min BelAir på rullarna..
Lyckades ju tyvärr knäcka första TH-400lådan på GTOn på rullarna.
Vart för mycket vrid för stackars street TCI convertern som svällde såpass mycket så lådan sprack.
Man ska nog vara försiktig med o klappa fullgas på låga varv med en kompressormotor på rullarna.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Jens Gustavsson »

man borde kunna bygga en stummad converter eller montera en manuell transmition men då måste man ju ut med motor eller låda för att montera den och jobba en hel del för det så det känns lika bra att montera upp motorn i en motorbänk då?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av robban »

Förutsatt att motorbänken har styrsystem så man kan låsa och köra svep så är det samma sak ja. Men att byta låda behöver inte innebära att man måste ut med motorn. Tycker det är bra mycket mer mek att sätta upp den i motorbänk, även om motorbänk har sina fördelar och nackdelar. Håller på att kolla på ett alternativ att stumma en turbin som man kan låna ut.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Jens Gustavsson »

går faktiskt att bromsa bra utan"styrsystem" också robban :thumbright: jag försöker inte sno kunder från dig heller.
vi bromsar mest för att lära oss trimma och optimera motor koncept och ha kul i sävar inte för att tjäna pengar därför har vi byggt vår bromsbänks anläggning som den är.

mvh sävar turbo gänget
Skriv svar