Bromsning av bil med automatlåda

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av robban »

Självklart så går det, har aldrig påstått något annat? :) Nu gällde frågan hurvida en bromsning i en navdyno med automat funkar inget annat Jens. Om du har egen erfarenhet ang bromsning med automatlåda i navdyno så dela gärna med dig :thumbright:
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Jens Gustavsson »

några tipps! det finns många olika splinze (vanligast turbo 350 på race bilar) sen fins det olika bult mönster mot flex plattan men vissa race turbiner har båda :thumbright:

ring och snacka med danielssons i stockholm de kan nog bygga ihop en sån åt dig.

sen är ett problem att vissa automat lådor är skitiga inuti och då åker det in i turbinen och smutsar ned nästa låda som den monteras på. svårt att skölja dem också.

mvh jens
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Ante Karlsson »

Kanske kan använda turboclutch grejer?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Jens Gustavsson »

det går oftast inte då man måste ha drivning till olje pumpen mm.
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Lasse »

Finns färdiga stumma convertrar. http://www.jegs.com/i/TCI/890/241050/10 ... tId=748510" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Jens Gustavsson »

då vart det ju enkelt :thumbright:
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av sikko »

är det inte bättre med ett nav från centrum bultarna på veven sen ha en utg axel från ex pg i den som yoken glider i me någe slags stödlager på slutet den ger iofs 1.1 då går det att starta i bänk??
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av robban »

Absolut det funkar det med. Det är inte mycket belastning att på startmotorvarven. Det går utmärkt att starta med växeln i bänken, har provat just på grund av detta.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av sikko »

HMM Låter bra de.. :wink:
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av peppe »

Robban, skaffa några stummade konverters nu så vi kan komma och spränga M20in :)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: bygge av sävar stuska dyno (vent klart)

Inlägg av robban »

peppe: tror boström har köpt en?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Magnus »

planen är ju att beställa stum converter men jag har inte gjort det än.jag undrar fortfarande om nån bromsat med denna typ av converter i verkligheten med gott resultat.jag vill inte äventyra lådan i onödan.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av sikko »

Jag har en 8" race converter som är dålig som jag tänkt stumma och prova med. Som jag fattar så borde man kunna svetsa fast den innersta rörliga turbinen där ingående axel går in eller vad tror proffsen om det bifogar bild som jag tänkt. Och sedan lämnar man allt annart orört eller blir det fel med oljetrycket till lamellpaketen det borde ju oljepumpen sköta???

Tipps o förslag är varmt välkommna..

Bild
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: Bromsning av bil med automatlåda

Inlägg av Lasse »

Så kan du nog göra men det är viktigt att det blir rakt. Vad är det för bakstycke? Om du lyfter upp turbin ur bakstycket så bör den centrera i en bussning. Finns sånna bakstycken utan den bussningen och dom är nog inte lika bra ämnen.
Sen borde du kunna strunta i att stoppa tillbaka statorn (den lilla propellern med frihjul)
Skriv svar